Gjest MillaC Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Min mann har nylig overtatt gården på odel. Jeg står ikke i skjøte. Grunnen til det var at vi da ikke fikk gården til odelstakst/åsetetakst. Vi er gift og har to barn. Nå lurer jeg på om jeg står ille i det hvis noe skulle skje (skillsmisse, død)? Jeg har ikke skrevet under på noen papirer om at han skal ha særeie.
Gjest Fliss Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Min mann har nylig overtatt gården på odel. Jeg står ikke i skjøte. Grunnen til det var at vi da ikke fikk gården til odelstakst/åsetetakst. Vi er gift og har to barn. Nå lurer jeg på om jeg står ille i det hvis noe skulle skje (skillsmisse, død)? Jeg har ikke skrevet under på noen papirer om at han skal ha særeie. Jeg vil råde dere til å ta en tur til advokat for å få skikkelige fakta i dette tilfellet. Dersom det viser seg at han har særeie så bør dere opprette ektepakt slik at du får andre verdier med dersom noe skulle skje.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Gården er hans alene, ja. Ikke som særeie, men fordi han har fått den som arv. Dermed kan han forlange den holdt utenfor deling. I tillegg er det spesielle regler for odelseiendom, men bare det at dette er arv fra hans familie er nok til at du ikke har rett til den.
Gjest MillaC Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Gården er hans alene, ja. Ikke som særeie, men fordi han har fått den som arv. Dermed kan han forlange den holdt utenfor deling. I tillegg er det spesielle regler for odelseiendom, men bare det at dette er arv fra hans familie er nok til at du ikke har rett til den. Men ved en skilsmisse burde vel han kjøpe meg ut. Slik at jeg ikke står på bar bakke. Vi har jo betalt like mye begge to for gården. ??
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Men ved en skilsmisse burde vel han kjøpe meg ut. Slik at jeg ikke står på bar bakke. Vi har jo betalt like mye begge to for gården. ?? Hvis du var med på å betale, blir det noe annet. Men problemet er å dokumentere det. Her er en tur til advokat på sin plass.
Far til 2 Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Hvis du var med på å betale, blir det noe annet. Men problemet er å dokumentere det. Her er en tur til advokat på sin plass. Støtter denne. Arv tilfaller den som har fått arven. Men om du har betalt en andel av gården basert på taksten dere fikk, så har du rett til din andel a det betalte beløpet dere evt bryter forholdet. Dvs at om du f.eks. har betalt/stått som medansvarlig på et lån på 300.000,- (300.000,- hver) så skal du ha dine 300.000 +/- den andelen av verdiøkningen/verdifallet gården har frem til dere skilles. 1
Glitnir Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Som sagt over: Har du betalt halvparten, så har du også rett på halvparten av verdien. Ettersom det er hans odelsgård vil han nok få den med seg ut ved skilsmisse. Dog har du like fullt krav på din andel av verdien på den. Men skaff for all del dokumentasjon på at du har betalt halvparten (eller hvor stor andelen nå er). Ved hans død vil du uansett arve din andel av hans andel av gården (1/4 med mindre noe annet er bestemt). Barna deres vil få resten, dersom han ikke har testamente. Nå har du jo selvsagt uansett uskiftemuligheten, slik at du ikke behøved å løse dem ut umiddelbart, såfremt dere bare har særkullsbarn. Men for deres egen del bør dere ha gjeldsforsikring dersom dere ikke har nok penger til at den ene kan kjøpe ut den andres andel av boligen uten å ty til ytterligere lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå