Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Jeg tror det finnes mye skult rassisme, derfor spør jeg dere om hvilke av disse situasjonene dere vil kalle rasisme? - Er det rasime om en er mer skeptiskt til en fremmed person på gata, fordi han ikke er Norsk (f.eks rumensk)? - Om en begynner å snakke engelsk til en person fordi han har mørk hudfarge? - Kalle en person med mørk hudfarge for neger? - Om en velger å gå over på den andre siden av gaten fordi en er i ferd med å møte en gjeng med "utlendinger"? - Mistenke at noe er falskt fordi det tilfeldigvis selges av en utlending på gata? Jeg oppfordrer folk til å kjøre en saklig debatt, uten rasistiske tilnærmelser.
mysan Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror det finnes mye skult rassisme, derfor spør jeg dere om hvilke av disse situasjonene dere vil kalle rasisme? - Er det rasime om en er mer skeptiskt til en fremmed person på gata, fordi han ikke er Norsk (f.eks rumensk)?Fremmedfrykt - Om en begynner å snakke engelsk til en person fordi han har mørk hudfarge?Forutinntatthet - Kalle en person med mørk hudfarge for neger?Kommer an på om det er vondt ment eller om det bare er tankeløshet. - Om en velger å gå over på den andre siden av gaten fordi en er i ferd med å møte en gjeng med "utlendinger"?Frykt for gjenger kan man ha uten at det er farge involvert. Det kan også skyldes egne dårlige erfaringer, eller for mye negativ fokus fra media på de utenlandske gjengene. - Mistenke at noe er falskt fordi det tilfeldigvis selges av en utlending på gata?Forutinntatthet Jeg oppfordrer folk til å kjøre en saklig debatt, uten rasistiske tilnærmelser. Rasisme er å se ned på noen på grunn av etnisk tilhørighet. At man anser dem for mindre verdt, dårligere mennesker kun på bagrunn av etnisitet. Jeg pleier å si at jeg synes den stakkarsliggjøringen mange bedriver overfor innvandrere også er rasisme.
Gjest gladlaks Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Jeg vil ikke si at noen av eksemplene over har noe med rasisme og gjøre. De har kanskje mer med forutinntatthet og fordommer og gjøre. For meg betyr det å være rasist å utføre negative handlinger mot personer fra en annen rase fordi en oppfatter de som mindre verdifulle. Eller at de ikke får like rettigheter i samfunnet. Mulig det finnes mye skjult rasisme, men jeg tror det også finnes mange situasjoner som ikke har noe med rasisme å gjøre hvor folk skylder på rasisme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå