Gå til innhold

Ekstra ledning mellom mobilt bredbånd og datamaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden dette er en permanent løsning for meg, så vil jeg helst ha signalmotakeren lengst mulig borte fra hvor jeg sitter.

Vet jeg trenger en USB kabel, men når jeg googler og ser på ebay så dukekr det opp ulike typer. Hva ser jeg etter egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor vil du ha den lengst mulig unna egentlig? På grunn av potensiell strålingsfare som omtrent garantert ikke har noen effekt?

Det som er fint med USB, er at uansett type plugg, er det samme standard. Med andre ord er det eneste du trenger å se på, hvordan formen på pluggen er i forhold til hvordan inngangen på PC-en din og mottakeren for de trådløse signalene.

Men USB får du ikke i lenger enn 5 meter per stk, og du må ikke ha mer enn totalt 30 meter kabel (da signalet blir svekket ved denne lengden).

Skrevet (endret)

Erfaringsmessig går det treigere med fem meter kabel enn tre. Og sånne med innebygged forsterkning i ble det bare krøll av.

Det har litt å si hvilket modem du har, altså fra hvilken leverandør. Netcom skiller seg litt fra ICE og telenor sitt.

Anbefaler deg å holde deg innenfor tre-fire meter. Men ikke kjøp hva som helst. Kjøp USB 2.0 highspeed kabel, for slike adaptere, og nyere PC-er bruker raskere USB enn første generasjon. Så kabelen bør ikke hindre signalet kapasitivt.

En vanlig tre meters USB 2.0 highspeed skjøtekabel, hankjønnsplugg til hunkjønn. Denne må koble den korte tilkoblingskabelen til, hvis du bruker netcom.

Det er godt å få litt mer fleksibilitet i plasseringen, fordi man kan få modemet nærmere vindu, og høyere.

Endret av Kamikatze
Gjest pastablasta
Skrevet
Anbefaler deg å holde deg innenfor tre-fire meter. Men ikke kjøp hva som helst. Kjøp USB 2.0 highspeed kabel, for slike adaptere, og nyere PC-er bruker raskere USB enn første generasjon. Så kabelen bør ikke hindre signalet kapasitivt.

Lurer på hvorfor man absolutt trenger highspeed USB. Til og med den dårligste versjonen av USB (Ver 1.0) støtter hastigheter opptil 2 mbps? Hvis mobilt bredbånd leverer over 2 mbps kan jeg forstå begrunnelsen, men.. er det virkelig så raskt ?

En annen ting er at prisforskjellen på "standard" USB og USB High Speed kabler er marginal, og at man selvsagt kan bruke samme kabelen til både mobilbredbåndsdingsen og en ekstern harddisk.. Så diskusjonen er rimelig akademisk! ;)

Skrevet

Tror maks er 3,6 Mb/s på mitt, over wifi. Men det er andre tekniske elementer å ta hensyn til enn strømhastigheten. Kort fortalt, man bør overdimensjonere litt. Selv om det neppe bikker over 4-600 kb/s over mobilnettet.

Og så liten prisforskjell det er, så er det snart umulig å få tak i annet enn highspeed, om den ikke følger med noe til tilleggsutstyr man har kjøpt, eller kjøper i bulk.

Jeg har brukt begge typer, og økte hastigheten fra 300-350 kb/s til 400-420 kb/s på tellern i PC-en, ved å bytte kabeltype. Det var 4,5 m. Kan være noe så banalt som at det blir mindre spenningstap i en kabel med bedre kvalitet og tverrsnitt. Transmisjonen skal jo drives av den puslete femvoltsutgangen på USB-kontakten. Det er lite feed for en radiosender. Sånn flisespeaking :lur:

Skrevet
hvorfor vil du ha den lengst mulig unna egentlig? På grunn av potensiell strålingsfare som omtrent garantert ikke har noen effekt?

Det som er fint med USB, er at uansett type plugg, er det samme standard. Med andre ord er det eneste du trenger å se på, hvordan formen på pluggen er i forhold til hvordan inngangen på PC-en din og mottakeren for de trådløse signalene.

Men USB får du ikke i lenger enn 5 meter per stk, og du må ikke ha mer enn totalt 30 meter kabel (da signalet blir svekket ved denne lengden).

Stemmer. Det er hovedgrunnen. Gidder ikke ta den sjansen. Har famile som reagerer på mobiler ol, og kjenner selv at jeg får mer hodeverk når jeg bruker trådløst nett enn vanlig, så "omtrent garantert" tar jeg ikke sjansen på. Negativ placebo er ille nok ;) I tillegg så er det som katta sier lettere å få den opp i et vindu ol med lengre ledning.

Katta: Er netcom ja (har kommet meg i vogna nå ;)) går fint og overraskende nok fungerer videochat med YIM også helt greit. Det er tendenser til sakte film og stillbilder, men ikke verre enn at det går. Så tusen takk for linken! Tar og gjør kort prosess når jeg får lønning og bestiller derfra så er jeg ferdig med det. 3 meter er mer enn nok det når vogna er litt over 5 meter :P

Bare satser på at alt går som det skal nå utover, har hatt litt tull med at pcen ikke klarer få kontakt med modemet, og det liker jeg ikke helt. Prøvde til og med å se om det hjalp å bruke en kabel jeg hadde til kameraet, men det gikk IKKE. Men ting kom seg etter jeg demonterte hele opplegget, og satt det sammen. Sannsynligvis et eller annet som gikk skjevt inni der. (Må se til å kjøpe meg en toalettmappe, for dette stakkars modemet får jaggu ristet seg frem og tilbake til jobb osv)

Skrevet

Ah, det var du ja, hehe.

Jammen, kjøp to kabler da, og bruk den dobbeltkabelen som fulgte med modemet. : )

Er hastigheten såpass, så er det jo helt greit til vanlig surf. Og du kan attpåtil hente musikk, og lydbøker når du har dødtid, for du betaler jo for de timene du sover uansett. Bare husk på å sette automatisk nedkobling.

Regn med at mottaksbildet kan endre seg en smule når snøen kommer. Ikke nødvendigvis til det verre, men du må kanskje justere litt.

Hyggelig at du kom deg på nett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...