Gå til innhold

Noen som har vært på Chios?

Gjest - T S -

Anbefalte innlegg

Har noen av dere vært på Chios?

Vi planlegger neste års ferie og jeg elsker jo Hellas da.

Hvilken by bodde dere i på Chios? Hvordan var det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen av dere vært på Chios?

Vi planlegger neste års ferie og jeg elsker jo Hellas da.

Hvilken by bodde dere i på Chios? Hvordan var det der?

Vi har vært på Chios x-antall ganger siden 1990. De siste årene har vi bodd i Megas Limnionas som er et lite tettsted hvor folk fra Thimiana har sin sommerbolig. Her bor Chioter og turister side om side og du finner minimarked, tavernaer, kafe og en aktiv, liten fiskehavn i Agia Ermioni som ligger "veggivegg" med Megas Limnionas.

For å snu på spørsmålet: Hva ønsker _dere_ for ferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ute etter et sted som er typisk gresk.

Ikke sånn veldig turistifisert. Gjerne en koselig bykjerne eller havn. Hyggelige tavernaer og restauranter. Gjerne fine strender også.

Vi er ikke ute etter party og natteliv. Vi er voksne og har to barn på 13 og 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ute etter et sted som er typisk gresk.

Ikke sånn veldig turistifisert. Gjerne en koselig bykjerne eller havn. Hyggelige tavernaer og restauranter. Gjerne fine strender også.

Vi er ikke ute etter party og natteliv. Vi er voksne og har to barn på 13 og 15 år.

Chios er en stor øy med 60.000 innbyggere og en bitteliten flyplass som ikke gir rom for de store charterflyene, så jeg vil klassifisere hele øya som ikke turistifisert.

Karfas er det mest turistifiserte man finner, gitt at det ikke er en landsby, men en tettbebyggelse bygget for feriefolk og badegjester. Dog finner du antagelig like mye greske som utenlandske turister her, så hvis man med turistifisert mener uten gresk særpreg, så er ikke Karfas heller utelukket. Her har de langgrunn sandstrand.

I Megas Limnionas, hvor vi som nevnt har funnet vårt sted, er tilbudet litt mindre og stranden er rullesten/sand og ikke like "fin" som Karfas, men likevel har det altså blitt vårt sted. Det er ikke noe spesielt tilbud for ungdom der, hvis ikke internettkafeen er åpnet igjen, men det tar bare fem minutter å ta bussen til Karfas, så det går fint an å kombinere "autentisk gresk" med fin strand og andre tilbud. Bussen er en ringbuss, så den går vekselsvis den ene og den andre veien, hvilket betyr at man kan ta den både bort og hjem igjen.

I "parken" i Megas Limnionas samles ungene på sommerkveldene. Både turistbarn og lokale barn. Det går mye på fotball og sykkel, men for dine som er så gamle at de kan engelsk, er vel mulighetene for kommunikasjon uendelige.

Fiskerhavn har du som sagt i Agia Ermioni, nabotettstedet til Megas Limnionas, rundt 700 meter å gå fra "sentrum" til sentrum.

Vil du bo mer "avsides" i forhold til Chios by, men sentralt i forhold til noen av severdighetene Chios har å by på, er kanskje Emborios et alternativ? Her er det både havn, den berømte lavastranden, noen spisesteder og minimarkeder og et par små hoteller. Det minst turistifiserte jeg kan komme på i farten av det man får via reiseselskapene. Dog blir du da så avsides at det ikke er noen treffetjeneste eller henteservice i forbindelse med utflukter. -men nydelig, det er det der!

Ta en titt hos Hellaswings og Lilleput og spør gjerne hvis det er noe du lurer på. Jeg er ikke allvitende, men litt kunnskap har jeg jo tilegnet meg om de ulike stedene på de årene jeg har reist dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...