Gå til innhold

Hjemmefarging!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vesla_*
Skrevet

Håper så inderlig at noen har noen tips og meninger om dette!:)

Etter utallige timer på badet og i frisørstolen med farge i håret, kom jeg frem til en helt håpløs beslutning: Jeg skulle sette i en hau av lyse striper i håret, og bli "halvblond" før sommerferien 08. (dette var altså hos frisøren). Jeg er -egentlig- brunette, og har alltid farget det i brune nyanser tidligere.

Hvorfor jeg gjorde dette, må du ikke spørre meg om, men jeg angret raskt, og bestemte meg for ca 1 mnd siden å farge det tilbake til min egen farge, så jeg skulle slippe å farge håret mitt mer, og spare det for mer skade. Jeg var så misfornøyd med fargen at jeg kjøpte en Garnier/L'Oreal hårfarge (husker ikke i farta) på H&M, noe jeg hadde gjort fleere ganger før. Fargen skulle ifølge fargekartet være en form for nøttebrun, noe jeg mener jeg origialt har.

Håret ble... svart.

Og er det en hårfarge som passer meg mindre enn blondt, så er det sort!

Frisørene har også en tendens til å klage på håret mitt når jeg er der. Uansett om jeg er der for klipping eller farging. Det er leit og slitsomt å høre på. Dette gjør at det ikke frister å dra til frisøren med problemet, og i tillegg til "ødelagt hår", må jeg da innrømme at jeg har brukt hjemmefarging (som ikke er spesiellt populært rundt i disse frisørtrakter) og at den slo ut feil. Ser for meg en "hva var det jeg sa?"-holdning. Ikke har jeg pengene heller..

Derfor er mitt spm: Skal jeg gamble på en hjemmefarging til, eller ta de pengene jeg har og gå til frisøren med det?

Jeg vil ha tilbake håret mitt:(

Videoannonse
Annonse
Gjest andungen
Skrevet

Har etterhvert gjort meg noen erfaringer når det gjelder hårfarging selv, blant annet:

- en periode skulle det være rødlilla, kastanje etc. Et fryktelig slit, siden det stadig kom ettervekst.

- så skulle jeg ha lyse striper. MANGE lyse striper. Ble ok første gangen, men da jeg stripet det opp igjen andre gang (begge ganger hos frisør), ble jeg mer eller mindre totalt blondine. Ikke noe vakkert syn! Håret var helt ødelagt, tørt og flisete, og min løsning ble å klippe det kort. Helt kort...

- Med kort hår var planen å spare ut min egen farge, var lei av all denne etterveksten og fargingen. Men hva dukker opp da? Stadig flere grå..

- Som standard farger jeg nå håret hjemme, men velger alltid en farge som er minst en nyanse lysere enn den som ligner mitt hår. Har erfart at fargene (også hos frisør) alltid er mørkere en man tror. Er nok ganske "standard" brun i håret (hvis man ser bort i fra disse grå "stripene" som dukker opp), og kjøper hjemmefarge som er lys brun eller mørkeblond. Fått mange positive kommentarer på det, kan ikke se skille ved etterveksten, og frisøren har flere ganger trodd at jeg farger hos frisør.

- Nå har jeg stripet og farget håret noen ganger hos frisør, og skal dit igjen i månedsskifte. Men det blir siste gangen på en stund. Er rett og slett for dyrt! Regner med at jeg starter hjemmefargingen igjen i romjula, og da er det back to basic..

Synes det er vanskelig å komme med et konkret råd til deg Vesla, siden jeg ikke aner hvordan hår du har, lengde, kvalitet etc. Antar at det ikke er noe alternativ å klippe seg kort. Først og fremst koster det lite å forsøke en hjemmefarge, så det kan jo være verdt et forsøk. Men siden fargen din nå er for mørk, så er jeg redd det kan være vanskelig å få lysnet det i særlig grad. Jeg ville ikke gått i gang med bleking/striping, det sliter bare enda mer. Vet ikke om du får kjøpt ren avfarging i butikken, har ikke forsøkt dette selv. Men evt ville jeg stålsatt meg, og gått til frisøren (hva med å forsøke ny frisør?), og bedt om hjelp. Hvis hun i tillegg begynner å kommentere at håret ditt er dårlig/ødelagt, så spør henne hva hun mener du bør gjøre for å bedre det. Koster ingenting å spørre, og du må ikke kjøpe alle vidunderproduktene hun foreslår..

Jeg liker shampoen til Charles Worthington veldig godt, og bruker sjelden/aldri balsam siden jeg har glatt og sterkt hår. Men kan absolutt anbefale en kur i ny og ne! I tillegg har jeg funnet ut at hårprodukter kjøpt hos frisør er ypperlige ting man kan ønske seg til jul :) Litt luksus i hverdagen, og så slipper man masse skapfyll.

Lykke til, håper det ordner seg!

Gjest Gjest_Vesla_*
Skrevet

Tusen takk for det flotte svaret!

Jeg hadde utrolig langt en periode (type- helt ned til hofta-langt). Etter en mislykket hårmodell-time (hos en relativt eldre frisør som ville "lære seg det moderne") klippet hun av over halvparten ved "en feiltakelse", i tillegg til å sette en forferdelig permanent. Håret ble helt ødelagt, og jeg klipte det enda kortere. Dette begynner å bli en god stund siden, men poenget mitt var ihvertfall at det hadde vært kos å få tilbake det langet håret jeg en gang hadde, istedet for å klippe bort alt det tørre og ødelagte heletiden.. :)

Så: Håret er altså sort/VELDIG mørkt brunt, halvlangt og veldig tynt. Jeg kan ikke se at håret er så tørt som frisørene skal ha det til. Venner av meg klarer heller ikke se det, så mye av det jeg får høre kan jo være en del av hele selge-alt-vi-har-på-hylla planen deres :gjeiper:

Merkelig det der. Da jeg var yngre, hadde jeg så glatt hår, at de første gangene jeg farget håret hos frisøren, gled fargen ut igjen..

Finnes det avfarging???

Jeg har også tenkt på dette med å kanskje ikke ta hjemmefarging når jeg går fra så mørkt som sort, til noe lysere. Det tror jeg ihvertfall kan slå feil ut! Bleking kommer nok ikke på tale da sommeren ble ganske håpløs i år, pga det forsøket der :gjeiper:

Bare litt bakgrunnsinfo her:

Jeg har lyyyyse blågrå øyne, og begynner å få vinterblek hud da jeg er i en situasjon hvor jeg ikke kan være stort i sola dette halvåret. Jeg har også veldig mørke øyebryn. "Demon" er det første jeg tenker på, når jeg leser dette avsnittet :gjeiper:

Derfor MÅ jeg finne på noe ang håret.. Flere tips mottas med glede!:)

Skrevet (endret)

Ja, det finnes avfarging. Men det blir jo ikke en pen farge, så du må farge med noe etter det igjen.

Endret av NovaFlare
Gjest Gjest_Vesla_*
Skrevet

Også leste jeg selvfølgelig litt rundt her nå, og det virket som skumle saker! :sukk:

Jeg har mye erfaring med farge, men!: Man kan altså ikke dra til frisøren og sette i en lysere brunfarge?

Skrevet

Selvsagt kan du det, men du må først avfarge det eller bleke det, altså frisøren.

Skrevet

Jeg har alltid hatt svært mørkt brunt hår, men ville bli lysere igjen.

Kjøpte avfarging til hjemmebruk (garnier?) og satte i gang hjemme.

Håret ble oransje, knall oransje med hvite røtter. Vakkert. Farget håret igjen med lysbrun, men var fremdeles rødhåret. Jeg endte opp hos frisøren, og etter litt kjeft, masse kur og et par timer i stolen har jeg nå fargen jeg ville ha. ;) Tror jeg ville tatt en tur til frisøren jeg. Avfarging sliter på håret og greit å høre hva frisøren mener først. :)

Gjest Gjest_Vesla_*
Skrevet

Ok. For det jeg mente var om det ikke gikk ann å sette lysere brunfarge rett i det MØRKE MØRKE brune håret. Men ok, da må det isåfall avfarging til. Er ikke så mange nyanser forskjell som skal til nemlig. Men allikevel utgjorde det en stor forskjell da det slo ut feil :gjeiper:

Da drar jeg til frisøren og får høre om det kanskje er muligheter for å stripe det gradvis, som noen her nevnte. Eller er det bare for de som er blonde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...