Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Skal lage ostekake for foerste gang neste helg, og er derfor ute etter oppskrifter! Er intr i alle typer, er aapen for det meste saa lenge den er god Haaper noen der ute har noen forslag!
Arkana Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg har to favoritter jeg veksler mellom å lage. En med gelatin og en som bakes i ovn. Kjempegode begge to. Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv, eller la det bare være to separate lag. Sett kaldt 4 timer. Ostekake fra Gastronomisk Institutt 15 kornmokjeks 75 g sukker ½ ts kanel 8 ss smeltet smør 700 g naturell kremost 150 g sukker frøene fra 1 vaniljestang 2-3 ss sitronsaft 4 egg 5 dl lettrømme 7 ss sukker frøene fra 1 vaniljestang Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør. Klem utover bunnen av en 26 cm kakeform og stekes i ovn ved 175 grader i 10 min. Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft sammen i food prosessor. Tilsett deretter 1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel ostemassen over bunnen. Stekes i ovn ved 120 grader i 30-60 min (avhengig av ovn, i min trenger den nærmere 60 min). Visp rømme, sukker og vaniljestang forsiktig sammen. Fordeles på ostemassen og stekes i ovn ved 120 grader i 3-5 min. Denne pleier jeg å servere med bringebærcoulis (ferske eller frosne bringebær røres med sukker/melis, press gjennom en sikt for å fjerne frøene).
Saeria Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Signerer den med Rips og Bringebær. Den er nydelig! Må nesten prøve å lage den fra gastronomisk institutt en dag og.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Trenger raskt svar! I den foerste oppskriften der det staar jeg skal legge gelatinen i bloet og smelte.. Skal den bare ligge i sitronsaft? Og smelte hvordan? I en kjele eller hva? Takk
Saeria Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Legg den først i bløt i vann. Etterpå smelter du den i en kjele sammen med halvparten av sitronsaften. Lurt å gjøre det kort tid før du skal bruke den.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Legg den først i bløt i vann. Etterpå smelter du den i en kjele sammen med halvparten av sitronsaften. Lurt å gjøre det kort tid før du skal bruke den. Tusen tusen takk min engel
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Og jeg skal bruke den flytende delen av bringebaerene, ikke sant? *dum*
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Meg over.. grunnen til at jeg spoer er at det ikke kommer saa mye vann/juice ut naar jeg siler baerene..
Saeria Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Og jeg skal bruke den flytende delen av bringebaerene, ikke sant? *dum* Det stemmer det. Meg over.. grunnen til at jeg spoer er at det ikke kommer saa mye vann/juice ut naar jeg siler baerene.. Nå antar jeg at du har sukker i bærene. Jeg moser og siler over to omganger. Normalt gjør jeg dette først, før alt annet. Det blir litt stener i bærsausen, men det gjør ingenting, synes jeg. Jeg moser, skraper av på undersiden, rører oppi silen og moser mer. Bruker skje. Når jeg tror jeg ikke får mer ut av bærene i silen, bruker jeg skjeen og fjerner det som er oppi silen og legger det på et fat, eller i en skål. Når jeg har silt alle bærene, hiver jeg oppi det som er i fatet/skålen og siler litt til. Det blir ikke kjempemye bærsaus, men det er nok til et tynt lag. Jeg legger det nemlig oppå kaken som et lokk i stedet. Akkurat det er en smakssak da.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Tusen takk! Naa staar den i kjoeleskapet, haaper det blir bra
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 Jeg ser du allerede har laget ostekake, men jeg slenger meg på med en oppskrift jeg synes er veldig enkel og veldig god. 225 g grov søt kjeks, f.eks. Bixit 110 g smeltet smør (Kjeksene smuldres, røres sammen med smøret og has i bunnen på en rund springform. Må ikke trykkes for hardt sammen, da blir bunnen vanskelig å skjære i) 1 pk gele etter eget valg løses opp i 2,5 dl kokende vann og avkjøles når oppløst. 3 dl seterrømme 1 ts vaniljesukker 2 bokser kremost med ananas-/mandarinsmak (Dette røres sammen) 3 dl fløte 100 g melis (Dette piskes sammen) Rømmen, fløten og geleen blandes og has i formen oppå kjeksbunnen. Sett i kjøleskap. Når avkjølt, pynt med blondesjokolade, hermetiske mandarinbåter og druer. Ny pakke gele løses opp i 2,5 vann, avkjøles litt og has over den ferdigpyntede kaka. Når geleen har stivnet er kaka klar til å nytes.
Saeria Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 Det blir den nok. Jeg synes bare den blir bedre og bedre for hver gang jeg smaker den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå