Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Jeg er så lei av å høre folk si banaaaaan,kjerke, spella, mora ri, skarr u værra me, probleeemet, akersælvaaa, tæra,skjino, skjylling Vet at de som snakker sånn er en minioret i vålerenga klanen men allikevel. Morsomt at frp snakker om intergering og at innvadrerne må lære seg norsk. det er jo masse Etniske nordmenn som ikke klarer å snakke rent. Måtte bare få ut aggresjonen Kan ikke alle skoler for eksempel ha et fag som heter:læreren om kj og skj lydene.
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg er så lei av å høre folk si banaaaaan,kjerke, spella, mora ri, skarr u værra me, probleeemet, akersælvaaa, tæra,skjino, skjylling Vet at de som snakker sånn er en minioret i vålerenga klanen men allikevel. Morsomt at frp snakker om intergering og at innvadrerne må lære seg norsk. det er jo masse Etniske nordmenn som ikke klarer å snakke rent. Måtte bare få ut aggresjonen Kan ikke alle skoler for eksempel ha et fag som heter:læreren om kj og skj lydene. Du har en del skrivefeil, ikke ment som kritikk. Du er kanskje utlending. Jeg forstår ikke hva du mener med uttalen av banan, problem, Akerselva. På østkanten av Oslo er det ganske vanlig å ha trykket på første stavelse, altså banan, problem (med tykk "l"). Uttalen av "Akersælva" er jo grei, men jeg skjønner ikke hvorfor du har så mange a-er, likeså i banan, og e-er i problemet.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jeg er så lei av å høre folk si banaaaaan,kjerke, spella, mora ri, skarr u værra me, probleeemet, akersælvaaa, tæra,skjino, skjylling Vet at de som snakker sånn er en minioret i vålerenga klanen men allikevel. Morsomt at frp snakker om intergering og at innvadrerne må lære seg norsk. det er jo masse Etniske nordmenn som ikke klarer å snakke rent. Måtte bare få ut aggresjonen Kan ikke alle skoler for eksempel ha et fag som heter:læreren om kj og skj lydene. Du kunne tydelgivis trengt et fag som het noe sånt som: Norge er et land med mange likeverdige dialekter Det er ikke mindre korrekt å si BANNan enn det er å si baNAN.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Du har en del skrivefeil, ikke ment som kritikk. Du er kanskje utlending. Jeg forstår ikke hva du mener med uttalen av banan, problem, Akerselva. På østkanten av Oslo er det ganske vanlig å ha trykket på første stavelse, altså banan, problem (med tykk "l"). Uttalen av "Akersælva" er jo grei, men jeg skjønner ikke hvorfor du har så mange a-er, likeså i banan, og e-er i problemet. Ts her Skriveleif? Det er jo hele poenget med utbruddet mitt å hakke på folk sitt spr Folk sier jo banaan og porbleeeem., det er jo rett og slett et faktum. Forresten så vil jeg påpeke at jeg overhodet ikke har noen utenlandske aner noe sted. Jeg skrev dette veldig raskt og da blir det ofte sånn.
Fortunatus Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 hva med oss som ergrer oss over folk som sier dobbelkonsonanter der det skal være enkle? Heter ikke baNNan, ikke blåBBær, ikke kaKKao, ikke aVVis. Jeg synes dere østlendinger har noe å lære der hilsen nordlending.. hehe
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Ts her Skriveleif? Det er jo hele poenget med utbruddet mitt å hakke på folk sitt spr Folk sier jo banaan og porbleeeem., det er jo rett og slett et faktum. Forresten så vil jeg påpeke at jeg overhodet ikke har noen utenlandske aner noe sted. Jeg skrev dette veldig raskt og da blir det ofte sånn. Og baNAN er like rett som BANNan, proBLEM er like rett som PROBBlem.
Bellatrix Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 hva med oss som ergrer oss over folk som sier dobbelkonsonanter der det skal være enkle? Heter ikke baNNan, ikke blåBBær, ikke kaKKao, ikke aVVis. Jeg synes dere østlendinger har noe å lære der hilsen nordlending.. hehe :klø: Du snakker selv dialekt (regner med at du gjør det når du skriver at du er nordlending), men har ikke forståelse for at andre også gjør det?
Reveal Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 (endret) Jeg er så lei av å høre folk si banaaaaan,kjerke, spella, mora ri, skarr u værra me, probleeemet, akersælvaaa, tæra,skjino, skjylling Vet at de som snakker sånn er en minioret i vålerenga klanen men allikevel. Morsomt at frp snakker om intergering og at innvadrerne må lære seg norsk. det er jo masse Etniske nordmenn som ikke klarer å snakke rent. Måtte bare få ut aggresjonen Kan ikke alle skoler for eksempel ha et fag som heter:læreren om kj og skj lydene. Ord for dagen: Dialektlære! (Og ja- det er store forskjeller selv på små avstander!) Når du er inne på kj- og skjlydene; Ordet her kalles språkutvikling og er en helt naturlig del av utviklingen av et språk. (At jeg ikke liker utviklingen er en helt annen sak- men fenomenet språkutvikling er et faktum) Og tilslutt som det påpekes av andre her; Det kan være til stor fordel å lære seg norsk rettskrivning før man kritiserer andres uttale! Endret 13. november 2008 av Reveal
Kamikatze Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 (endret) Ts her [...] Jeg skrev dette veldig raskt og da blir det ofte sånn. Hvordan da? Dessuten heter det banan med trykk på den forlengede sistestavelsen. Jaffall i Bergen. Og det er jo en havneby, så der bør de ha peil. Og det er ikke pent å bli sint på sjyllingen, for den er bare et resultat av et levende språk i utvikling. Språket utvikles nemlig av brukerne, og ordbokene beskriver utviklingen. Men helst litt innviklet. Endret 13. november 2008 av Kamikatze
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Hvordan da? Dessuten heter det banan med trykk på den forlengede sistestavelsen. Jaffall i Bergen. Og det er jo en havneby, så der bør de ha peil. Og det er ikke pent å bli sint på sjyllingen, for den er bare et resultat av et levende språk i utvikling. Språket utvikles nemlig av brukerne, og ordbokene beskriver utviklingen. Men helst litt innviklet. Hei du, Kamikatze! Jaffall ?
Gjest Gitte Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 hva med oss som ergrer oss over folk som sier dobbelkonsonanter der det skal være enkle? Heter ikke baNNan, ikke blåBBær, ikke kaKKao, ikke aVVis. Jeg synes dere østlendinger har noe å lære der hilsen nordlending.. hehe Hørt om dialekt eller? *småfornærma*
Brunhilde Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 :klø: Du snakker selv dialekt (regner med at du gjør det når du skriver at du er nordlending), men har ikke forståelse for at andre også gjør det? Litt ironi i nordlening sitt innlegg, tror jeg.
Fortunatus Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 ja, det var nok ikke helt seriøst Har nok fått nok "rettelser" på min egen dialekt da jeg flyttet sørover.. Og for å si det slik, er ikke bare jeg som snakker merkelig noen ganger!
Kamikatze Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 Hei du, Kamikatze! Jaffall ? Beklager! Vaffall, skulle det stått
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2008 #15 Skrevet 13. november 2008 Beklager! Vaffall, skulle det stått
soph Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 Du har en del skrivefeil, ikke ment som kritikk. Du er kanskje utlending. Hva i all verden har det med å være utlending noe med saken å gjøre? Utlendinger kan ikke stave? Alle skriver feil? Forklar den til meg er du snill, er sikker på at jeg må ha misforstått.
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 (endret) Hva i all verden har det med å være utlending noe med saken å gjøre? Utlendinger kan ikke stave? Alle skriver feil? Forklar den til meg er du snill, er sikker på at jeg må ha misforstått. Du har nok misforstått. Jeg mente ikke annet enn at å lære et nytt språk ikke alltid er så lett, og at det er fort gjort å skrive feil. Jeg har hverken skrevet eller mener at alle gjør det. Dessuten skriver jeg til TS "Kanskje du er utlending", i og med at det var mange skrivefeil. Jeg antok at han/hun var usikker på både skrivemåte og uttale av mange ord. Det vrimler av skrivefeil her på forumet, men jeg leser ikke korrektur annet enn i arbeidssammenheng :-). Endret 13. november 2008 av Belladonna
Gjest Mea Culpa Skrevet 13. november 2008 #18 Skrevet 13. november 2008 Slutt aa snakke med andre mennesker saa slipper du aa ergre deg over saanne ting.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #19 Skrevet 13. november 2008 Jeg er så lei av å høre folk si banaaaaan Hva mener du det heter da, "bannann"?! Det heter "banaan". Det er fælt å høre folk si "spelle" fremfor "spille".
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #20 Skrevet 13. november 2008 Vafforno?? Blir følk irriterte når jeg sier blåbbær og bannann?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå