Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Jeg har lenge gått med drømmen om at når jeg en dag blir mor skal jeg være hjemmeværende en periode og ta meg av hus og barn. Det føles rett og er absolutt et høyt ønske hos meg. Men så blir jo spørsmålet hvordan man skal få finansiert dette da, regningene kommer jo uansett, og utgiftene blir ikke mindre selvom man trapper ned arbeidet... Hva har dere andre gjort som er i samme situasjon?
Susan Sto Helit Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Nå har ikke jeg gjort dette selv, men sånn jeg ser det er den eneste måten å gjennomføre dette på følgende: Reduser forbruket, og ha så lite utgifter du kan hver mnd. Få kontantstøtte, så får du bittelitt inn hver mnd. Start å spare til dette så tidlig som mulig, så du har penger i banken å leve av i den perioden du er hjemme. I tillegg må du vel ha en far til barnet/barna som forhåpentligvis jobber, og bidrar med det resterende som må til for å få økonomien til å gå rundt.
Gjest AnneShirley Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Levekostnader! Dere må i så fall ta noen veldig beviste valg om å ha lave levekostnader. En stor post for de fleste er f.eks boutgifter. Har dere mulighet til å bosette dere et sted med lave huspriser?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Det aller beste er vel å finne en mann med en del penger/ god inntekt. Det gjorde søstra mi, og hun velger å jobbe bare 50 %.
Mixelite Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Levekostnadene må ned. Nå vet jeg jo ingenting om hva slags livsstil dere har, men kan du spare inn noe på kostnadene du har ved å reise på jobb hver dag? Reiseutgifter, utgifter til klær(man trenger kanskje ikke samme klesstil hjemme som på jobb), utgifter til lunsj og andre impulskjøp man ikke gjør når man er hjemme... Sparer dere noe på skatten ved å redusere inntekten? Kutte ut blader og aviser f.eks. Aviser kan man jo lese på nett. Kan du legge om matlagingen fra ferdigmat og dyre matvaner til mer hjemmelaget og billigere råvarer? De første årene du er hjemme får du jo stønad. Det gjør ikke så lite for økonomien det Med mindre dere holder jevn temperatur i huset hele døgnet uansett, vil utgiftene til oppvarming stige. Alt i alt synes jeg det er flott å være hjemmeværende, selv om jeg av og til savner det å ha en jobb. Du trenger jo uansett ikke å bestemme deg _nå_. Jeg ville ansett svangerskapspermisjonen som en prøveperiode og bestemt meg etter å ha forsøkt. Rådet om å begynne allerede nå og legge seg opp penger er et godt et. Har du anledning, så gjør det :-)
Mamma1 Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Det er jo noe som heter permisjonspenger da. Da kan du være hjemme et år med lønn.
thapara Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Jeg tror også boutgifter er det viktigste. Vi bor for under 5000 i måneden, og kan klare oss greit på én moderat inntekt om nødvendig. Andre vi kjenner betaler langt over det dobbelte på bolig, og da må jo begge jobbe fullt. Det er klart at beliggenhet, standard, størrelse og om man leier eller eier er noe en må veie for og i mot, det er fordeler med å bo sentralt og dyrt også, f eks, men om man vil være hjemme er det lurt å kutte det man kan på bolig. Og ikke ha mer enn én bil. Ellers er det å legge seg til gode vaner på forbruk og matinnkjøp, spare langsiktig til ferier og sånt (eller dra på billige turer, låne hytte o.l) og sette seg inn i pensjon (man får vel noe poeng for å være hjemme med barn et visst antall år, men det er lurt å finne ut så mye som mulig sånt).
Fluffy79 Skrevet 14. november 2008 #9 Skrevet 14. november 2008 Jeg har nå vært hjemme i permisjon i et år, og skal tilbake på jobb om 2 uker nå. Jeg har kosa meg veldig og kunne gjerne tenkt meg å være hjemme et par år til. Men det holder ikke med kontantstøtten for våres del hverfall. Så rådet over her om å spare var et veldig godt råd. Skulle gjerne ønsket vi hadde gjort det. Men det har vi da ikke. Så minstemann må i barnehagen og jeg uti jobb for overleve. Spare penger allerede nå, og leve veldig enkelt(handle på rema en gang i uka) og en mann som tjener bra er tingen! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 1. Start som dagmamma for å spe på inntekten 2. Flytt til et land du kan leve godt på kontantstøtten og barnetrygden 3. Forsøk å starte på dagpenger, tror dette kan gå noen år 4. Turnusjobbing, noen firmaer tilbyr stillinger innen helse hvor man jobber få dager i strekk (døgnet rundt) og får mange dager fri, og likevel har full lønn
Mamma1 Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Hehe, i hvilket land kan man leve av kontantstøtte og barnetrygd da? Kongo??
Henkama Skrevet 15. november 2008 #12 Skrevet 15. november 2008 Jeg har tidligere jobbet som hvilende nattevakt i en kommunal bolig. Da jobbet jeg 14 netter i mnd, fra 21.30 til 08.00, sov 6 av disse timene og var hjemme på dagen. Ganske genialt når man har små barn!
Gjest Fliss Skrevet 15. november 2008 #13 Skrevet 15. november 2008 Husk også at den personen som er i jobb vil få skatteklasse 2 - det utgjør noen tusen i måneden det også. Man vil aldri angre på at man setter livet "på vent" en periode mens ungene er små .. Jeg gjorde det selv noen år da mine var små og jeg tenker fremdeles tilbake på den tiden med glede .. Så deilig det var å kunne slappe av om kvelden og vite at man slipper å stå opp grytidlig og dra trøtte og sure unger utav sengene .. Og så herlige morgener når ungene kan sove til de våkner av seg selv, gå ut og leke med ungene i gaten .. Man snakker om at ingen er hjemme lenger - men da mine unger var små så var vi flere hjemme. De minste ungene lekte på lekeplassen mens vi satt og pratet og drakk kaffe. Fikk flere nye venninner på den tiden - og både vi er flere som fremdeles er nære venninner, selvom de yngste ungene våre nå nærmer seg 20 år.
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. november 2008 #14 Skrevet 15. november 2008 3. Forsøk å starte på dagpenger, tror dette kan gå noen år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå