Gjest Imsdal Skrevet 13. november 2008 #1 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg lurer på hva dere tenker om jobbantrekk til ulike jobber, hva er en ok dresscode i f.eks. en barnehage? På et kontor? I klesbutikker? Tidligere jobbet jeg i en barnehage på "bygda" der mange gikk i addidas joggebukse og collegegenser, det så veldig sjuskete ut. En venninne jeg har som jobber i en annen barnehage sier de har ganske "streng" dresscode der de ikke får gå i joggebukser og lignende komfortable plagg. Nå jobber jeg på kontor og her er det veldig variabelt, de fleste går i jeans og skjorter/cardigans, ledelsen går i fine dresser når de har viktige møter, så har vi noen som kommer i bulabukse og joggesko. Jeg pleier å gå i jeans og bluser, men av og til når jeg vet det ikke kommer kunder hit og det er kaldt går jeg med fleecegenser. Føler meg ikke noe vel i det hele tatt når jeg gjør det, så det skjer bare en skjelden gang. Hva synes dere er greit på an arbeidsplass med tanke på antrekk, sko, sminke, hår, parfymebruk, osv? Er dere alltid like fine i tøyet? Hva kunne dere absolutt ikke gått med på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 13. november 2008 #2 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg jobber på kontor og går stort sett svart bukse og en litt "penere" genser. Ikke college- eller hettegenser. Bruker absolutt ikke joggebukse eller joggesko her. Har gått i både kjole og skjørt her, bukse og t-skjorter med trykk, flate sko, høyhelte sko, støvletter og sandaler. Dresskoden her er ikke streng i det hele tatt, men de fleste menn her går i dressbukse og skjorte. De andre damene går i bukse og genser/skjorte. Jeg er den eneste som har møtt opp i skjørt eller kjole hittil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 13. november 2008 #3 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Ingeniørmiljøet er ikke akkurat kjent for sin gode klessmak, men det varierer veldig hva folk bruker på jobb. Ledelsen går ofte litt penere kledd, dress om det er viktige møter, mens "fotfolket" kler seg normalt ganske avslappet om man ikke skal i møter. Rent og helt er vel stikkordet. Selv liker jeg å kle meg litt pent på jobb (kjole, skjørt, sko med høye hæler), og kler meg mer formelt om jeg skal i kundemøter. Hender at jeg går i sneakers og hettegenser også, men det er ofte dager som er litt ekstra slakke, f.eks om jeg jobber dagene inneklemt i julen el.l. (eller bare generelt er litt sløv en dag). Når det kommer til parfymebruk synes jeg at folk bør minimere bruken av det. Utrolig plagsomt med kolleger som dusjer seg i parfyme før jobben. Sminke tenker jeg lite over, men hadde nok reagert litt om noen kom med glamourmodellsminke på jobb. Endret 13. november 2008 av O-Ren Ishii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 13. november 2008 #4 Del Skrevet 13. november 2008 For meg kommer det helt an på hva jobben er, hvem jeg møter på jobb og hva praksisen i firmaet er. Har man med kunder å gjøre, så bør man kle seg slik at man både virker proff og samtidig kan treffe kunden på relativt likt sted. Jeg jobber på kontor, med selgere og er tidvis med dem ut til kundene. Hva jeg har på meg, varierer, kan fint gå i en pen olabukse og tunika, bluse, skjorte, genser og casual sko, så lenge jeg vet jeg ikke skal ut til kunder. Vet jeg at jeg skal ut på møter med kunder, kler jeg meg i dressbukse og en nøytral og diskret pen bluse eller genser samt pene sko, gjerne med litt hæl. Kan godt gå i lang tunika, leggings og høye støvletter, olabukse eller en casual dressbukse på jobb altså. Pent, men avslappet. På seminar vi selv holdt, med masse kunder, ble det stivere. Stramt draktskjørt, pen og anstendig silkegenser, tynne strømper og ankelboots. Ville aldri gått i joggebukse på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. november 2008 #5 Del Skrevet 13. november 2008 Det kommer jo veldig ann på jobben hva som er passende, da men joggebukse og slækkeklær ville jeg ikke brukt uansett. Dersom det ikke er noen spesiell dresscode synes jeg olabukse og sko er greit, dersom det er litt stivere ville jeg brukt pene olabukser med pene topper til, tights og pene topper eller pene bukser med pene gensere. Et hvert antrekk ser egentlig straks bedre ut med høye støvletter synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 13. november 2008 #6 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg jobber på kontor, og bruker dongeribukser stort sett hver dag. For 3-4 år siden gikk jeg stort sett i svart dressbukse, men ser at det er mer vanlig å bruke dongeribukse nå. Som regel dresser jeg antrekket opp med å bruke pene bluser/tunika, smykker, støvletter eller sko med høye hæler. Joggesko blir svært sjelden brukt, og da av de mer pene typene (som knapt kan kalles joggesko) Mennene på kontoret bruker alt fra skjorter til mer casual t-skjorter og dongeribukser, ingen i dress. Kleskoden har vel litt med hvilken yrkesgruppe man jobber mot, hvor ofte man har kunder på kontoret osv. En ting jeg aldri ser her, er bare mager, singlet eller gjennomsiktige topper. Ei heller joggebukser. Kleskoder for butikk har vel litt med hvilken butikk det er, og hvilken målgruppe den retter seg mot. I barnehage har jeg ikke hørt (lest på KG) annet enn at bikini er fy-fy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 13. november 2008 #7 Del Skrevet 13. november 2008 Veldig rart om man ikke får gå i treningsbukse i barnehage! Da er man jo veldig ofte på tur ol. Ikke så praktisk å gå i stive jeans da akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 13. november 2008 #8 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og vi har ingen kleskode. Vi får arbeidstøy, men det er ikke akkurat noe man føler seg veldig vel i, og ikke noe vi MÅ bruke. Variasjonen i påkledning i personalgruppa varierer veldig, fra joggebukse, fleece og slippers, til kjoler, støvletter, smykker, etc. Selv går jeg oftest i jeans eller "hverdagsskjørt" og hettegenser eller bandtrøye. Vi bør strengt tatt vaske tøyet etter hver vakt, så jeg prøver å bruke det utdelte arbeidstøyet hvis jeg vet at jeg skal utsettes for klin og... ja, dritt. I tillegg skjer det ofte at brukerne er sinte og river i stykker klærne, og man får ikke erstattet sitt eget tøy hvis dette skjer. I det store og hele velger vi vel antrekk ut i fra praktiske årsaker, og ikke vedtatte kleskoder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transe Skrevet 13. november 2008 #9 Del Skrevet 13. november 2008 Hadde jeg jobet på kontor ville 95 % av klærne vert kjole eller skjørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 13. november 2008 #10 Del Skrevet 13. november 2008 Den eneste dresskoden vi har er at vi MÅ bruke vernesko, men ellers passer det i alle fall ikke med "fin" klær, siden vi blir både skitten og støvet..og svar av avissverte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imsdal Skrevet 14. november 2008 #11 Del Skrevet 14. november 2008 Kleskoder for butikk har vel litt med hvilken butikk det er, og hvilken målgruppe den retter seg mot. I barnehage har jeg ikke hørt (lest på KG) annet enn at bikini er fy-fy Hva skulle man gjort uten KG? Hvem hadde trodd bikini var fy-fy i en barnehage Jeg synes forøvrig bekledning type joggebukse o.l ikke hører hjemme (nesten) uansett hvilken jobb du har (finnes selvfølgelig unntak). Jeg får ihvertfall et veldig slapt inntrykk av de som går på jobb i joggisen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 14. november 2008 #12 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg har to forskjellige jobber og kler meg nokså forskjellig på de to arbeidsstedene. Den jobben der jeg har mye kundekontakt kler jeg meg alltid pent, og ofte i kjole eller skjørt. Har jeg jeans, dresser jeg dem opp med pen bluse/genser o.l. Som regel litt fine sko med hæl. Moderat med sminke og smykker. Håret setter jeg gjerne opp. I den andre jobben er jeg mye på kontor og kler meg avslappet, som regel i jeans og en topp med fleecejakke, hettejakke eller cardigan utenpå. Ordentlige sko, men aldri med hæl. Kundekontakten her foregår ute, så da kler jeg meg for å kunne bli skitten og for å slippe og fryse. Bruker aldri joggebukse i jobben, men gjerne "tur-/fritidsbukser" av type med mange lommer, ull-/fleecegenser og allværsjakke. Helt og rent (i alle fall på begynnelsen av dagen...). Bruker også ofte Ilse Jakobsen-støvler når jeg er ute, for de er så gode og varme. Bruker lite sminke, bare litt sånn at jeg ser frisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rexina Skrevet 14. november 2008 #13 Del Skrevet 14. november 2008 Jobber med eldre, så vi får jo utdelt arbeidstøy, men liker å kle meg fint hver dag og pynter meg gjerne:) Når jeg kommer på jobben, før jeg får skiftet har jeg alltid på kjole eller skjørt og fine smykker osv (som jeg tar av før jeg begynner da). Liker at de jeg jobber med ser meg som en ordentlig person og ikke en som dasser rundt i joggebukse. Bruker også sminke og vil gjerne se fresh ut på jobb:) Hadde jeg jobbet på et kontor, ville jeg også pyntet meg og vært fin. Livet skal jo være en fest, mener jeg:P Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #14 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg jobber i posten og gir faen i hvordan jeg ser ut, og det er skikkelig deilig! Har jobbet i klesbutikker før er jeg sto på badet en halvtime før jeg måtte dra, nå holder det med 5 min. Her går jeg i de deiligste hettegnesere og joggebukser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 15. november 2008 #15 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg jobber i dagligvaren og bruker flott (:gjeiper:) Meny-uniform på jobb. Jeg savner veldig å kunne kle meg selv, ofte føler jeg at mine egne klær nesten aldri blir brukt. Men samtidig er det ok på de dagene hvor man er litt sånn "blæh" og slippe å tenke på hva man skal ha på seg. Og jeg er glad jeg ikke jobber på kontor med dresskode - type drakt: skjørt/bukse, hvit bluse og dressjakke hadde jeg aldri blitt komfortabel i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 15. november 2008 #16 Del Skrevet 15. november 2008 Kleskoder for butikk har vel litt med hvilken butikk det er, og hvilken målgruppe den retter seg mot. jepp. Da jeg jobbet litt i bokhandel for mange år siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne kle meg som jeg ville, så lenge det ikke var for utfordrende - ikke dyp utringning og bar mage feks. siden de jo har kunder i alle mulige aldre og grupper i en bokhandel, så ingen skal bli støtt. (Mulig de sa noe om ikke joggebukse også, men dette er vel ti år siden, og på den tiden vandret ikke folk så mye rundt i joggebukse som i dag) Jeg kjenner noen som jobber i type klesbutikker som retter seg mot unge mennesker - og de kan kle seg akkurat som de vil (sikkert ikke bikini da. hehe) Men de tar helst ikke på seg noe som er veldig spesielt eller iøynefallende som er kjøpt i en annen butikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #17 Del Skrevet 15. november 2008 På den tiden vandret ikke folk så mye rundt i joggebukse som i dag. Man går nok ikke med joggebukse på jobb i dag heller...det er ikke et arbeidsantrekk, for så si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milano Skrevet 15. november 2008 #18 Del Skrevet 15. november 2008 Mye folk med grilldress tilhengere her virker det som. Alt annet enn olabukser og joggebukser er "stivt" og "pyntet"... Jaja, nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 15. november 2008 #19 Del Skrevet 15. november 2008 Man går nok ikke med joggebukse på jobb i dag heller...det er ikke et arbeidsantrekk, for så si det slik. jeg mente ikke på jobb heller, men sånn ellers. Det var ikke så vanlig for ti år siden at folk ruslet med joggebukse annet enn hjemme, så det er ikke sikkert de tenkte på at det var noe å nevne engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 15. november 2008 #20 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg ville heller at personalet i barnehagen skulle brukt joggebukse-aktige bukser enn dressbukser på jobb. Det gir vel en pekepinn på hvilke aktivitet de tenker gjøre i løpet av dagen... Selv varierer jeg avhengig av arbeidsoppgaver og humør. Går aldri i joggebukser og hettegensere (verken hjemme eller på jobb). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå