Gå til innhold

Vanskelig forhold til barnets far..

Anbefalte innlegg

Gjest gjest- fortvilet..
Skrevet

Jeg bare må få ut litt frustrasjon her :frustrert:

Situasjonen er slik:

Har et barn på 9 år. Jeg og pappan hennes gikk fra hverandre da hun var 3 år pga utroskap, mye krangel og mye reising fra hans side.. Etter vi gikk fra hverandre så fortsatte han å reise masse. Han har enda ikke skaffet seg egen bolig her hjemme, men har kjøpt leilighet i utlandet og har "kjæreste" der nede.. Når han nå er hjemme i Norge så bor han hos sin familie og har samvær med datteren vår der.

Det har hele tiden vært en stor frustrasjon for meg at han ikke stiller opp for henne. Han er borte i 2-3 mnd uten å ta kontakt med henne. Kommer hjem og forventer at jeg skal være fleksibel m.h.t samvær.. Det har jeg også vært ! Det er imidlertid litt slitende at det hele tiden skal gå etter hans pip, men som regel gir jeg etter for å unngå krangel osv.

Idag er jeg gift med verdens kjekkeste mann. Han stiller opp for både meg og datteren min. Dette skapte jo STORE problemer for min ex-.

Han ble f.eks forbannet da min mann hadde lyst å være med på sommer-avslutning på skolen hennes, og da braste han rett inn i stuen vår og truet med å "banke" min mann .. Helt utrolig at en mann på snart 40 kan få seg til å gjøre slikt FORAN vår datter..

Det ble forklart til ham at min mann på ingen måte prøver å ta hans plass som PAPPA, men at han synes det er kjekt å delta i slike ting sammen med henne.

Nå må det bli sagt at pappan hennes ALDRI har vært interresert i å være med henne på noe som helst ! Hun byttet skole for 2 år siden og pappan hennes har enda ikke sett klasserommet for å si det slik !

Pappan hennes er også utrolig streng med henne, . det er håpløst å prate med ham, for han har jo selvfølgelig alltid rett i sin sak og en kommer ikke til ordet med ham engang. Det ender opp med at han hyler og skriker, og selvfølgelig så avslutter jeg jo der, for jeg vil ikke at vår datter skal høre diskusjoner vi har og jeg vil ikke gjøre saken enda verre !

Så . jeg har som regel gitt meg, og min mann tar et skritt tilbake når pappan hennes en sjelden gang skal delta på noe som har med jenta å gjøre !

Et par ganger har jeg satt foten ned , og da har jeg selv blitt så forbannet at jeg rister når jeg prater med ham. Han har gitt henne "ris" på rumpa når hun har gjort noe galt.. Dette har vel skjedd 3-4 ganger. Jeg har advart han flere ganger om dette, og Sist gang sa jeg at ; " hører jeg at du har lagt hånd på henne en gang til så anmelder jeg deg !

-svaret jeg fikk i retur var at det var jo bare å sette i gang å anmelde.. Uansett har han ikke rørt henne etterpå.. Jeg er ikke i tvil om hva jeg gjør hvis jeg får høre det engang til.

NÅ.. er han hjemme og skal ha henne på overnatting. Men jenta har blitt invitert på hyttetur sammen med en venninne. Dette har hun naturlig nok veldig lyst til, men pappan nekter ! Jeg har prøvd å prate med ham på tlf og sagt at vi kan bytte helg eller hun kan komme i ukedagene i stedetfor. Det ender med at han blir forbannet, og han skriker at han snart skal reise igjen og han MÅ jo få se henne denne helga ! (det er enda 3 uker til han skal dra).

Jeg spør jo hvordan han kan ha det så fælt med å IKKE se henne denne helga, når han greier å reise bort i 3 mnd uten å gi henne så mye som en eneste telefon !

Det ender med at han hiver på tlf-røret ..

Jeg blir så fortvilet.. Hva skal jeg gjøre ? Han har skuffet henne så utrolig mange ganger, stiller aldri opp, finner aldri på noe når hun er hos ham, han ringer ikke og gir totalt Faen i henne når det passer ham, men kommer plutselig hjem å forlanger ! Har jeg lov å nekte ham å se henne denne helga ?

Han var jo så bastant i telefonen. Dette er MIN helg ! (men som jeg sa, "hva med alle de andre helgene DINE ? Når du reiser bort og gir en blanke ?

Jeg vet på en måte at dersom jeg nekter, så ender dette med krangel og muligens en konfrontasjon med min nåværende mann, for selvfølgelig så HATER min ex ham ! Jenta vår prater jo masse om min mann (fordi han faktisk er snill og grei, han bryr seg og stiller opp for henne).

-vi har tidligere vært på familierådgivning, men det endte jo med at rådgivern selv satt å dro seg i håret.. Han var selvfølgelig enig med meg ! det ble jo ikke godt mottatt av ex`n .. Jeg vurderer å få en time hos rådgiver alene, for å få råd..

Dette er jo håpløst å løse uten at det går ut over jenta vår ! Får så utrolig vondt av henne..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Hva slags samværs avtale har dere?

Dere har neppe en avtale som sier at han har rett til å få ha henne akkurat når det passer ham uten å være forpliktet til å stille opp noen gang ellers?

Skrevet
Hva slags samværs avtale har dere?

Dere har neppe en avtale som sier at han har rett til å få ha henne akkurat når det passer ham uten å være forpliktet til å stille opp noen gang ellers?

Jeg satte opp en samværsavtale selv for mange år siden (fordi HAN nektet å skrive noen samværsavtale med meg) Jeg måtte ha en samværsavtale for å få økonomisk hjelp den gangen- så jeg ble bedt om å lage en selv..

I den står at han skal ha samvær annhver helg og 1 dag i uken (men jeg har også påpekt at han er mye ute å reiser og at det derfor kan gå lengre perioder der han ikke ser henne)..

Vi er på en måte enige om at han har samvær den helgen jeg jobber, (når han er hjemme). Jobber hver 4 helg, og da er det hans helg DENNE helgen .. Jeg er alltid fleksibel når han plutselig kommer hjem,. Og han får ha samvær utenom disse helgene.. Men han må jo gjøre seg vanskelig !

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde sendt jenta på hyttetur.

Han kan ikke bare plutselig dukke opp og forvente at dattern hans skal avlyse avtaler bare fordi det passer han.

Skrevet
Jeg hadde sendt jenta på hyttetur.

Han kan ikke bare plutselig dukke opp og forvente at dattern hans skal avlyse avtaler bare fordi det passer han.

Denne hytteturen dukket plutselig opp for 2 dager siden, da var pappan hennes hjemme, men alikevel :roll:

Jeg har lyst å sende henne på hyttetur jeg, men da må jeg jo bare gjøre meg klar til et H...... med pappan hennes da..

Og drar hun så er det sikkert at han kjefter henne huden full fordi hun har hatt MER lyst til å dra på hyttetur enn å være hos ham !

:sukk:

Skrevet (endret)

han har ingenting å si. du har hovedomsorgen. Du bestemmer.

Om han ikke liker det, vel, da får han sette igang mekling, og be han ta kontakt med familiekontoret der du bor. Så kommer dere frem til et bedre samværsløsning..som han MÅ signere. Uten en signert kontrakt..så har han ingenting å si.

edit: skriveleif!

Endret av sashadelenn
Skrevet
han har ingenting å si. du har hovedomsorgen. Du bestemmer.

Om han ikke liker det, vel, da får han sette igang mekling, og be han ta kontakt med familiekontoret der du bor. Så kommer dere frem til et bedre samværsløsning..som han MÅ signere. Uten en signert kontrakt..så har han ingenting å si.

edit: skriveleif!

Det var godt å høre !

Tror jammen jeg sender jenta på tur jeg.. Han kommer garantert på døra her i morgen for å hente henne (vi har ikke pratet etter at han slengte på tlf-røret). Det kan jo bli en spennende opplevelse :roll: Da bryter det løs !

På familiekontoret kommer han ikke langt med planene sine egentlig da. Sist gang uttalte han til rådgiver ; " Om jeg "må" reise bort nå og er borte i ETT år, så må jo jeg få ha henne henne minst 1-2 mnd i strekk når jeg kommer hjem !! " Rådgivern kikket rart på han.. naturlig nok..

Skrevet

Enig med de andre. Her er det bare å sette ned foten. Sånn kan han ikke holde på, og den eneste måten å stoppe det på, er å vise ham at det ikke fungerer.

Idag fungerer det jo - for ham. Han sier hopp, og du svarer hvor høyt? Hvorfor skal han endre på noe da? Han har full frihet, og kan innrette seg akkurat slik det passer ham.

Send jenta på tur, få henne unna før han kommer for å hente. Gi ham beskjed om at hun har reist. Så lar du være å ta telefonen hvis han ringer. Du er faktisk ikke nødt til å snakke med ham hvis han ikke kan oppføre seg som folk.

Skrevet

Tror jammen du skal gjøre det du føler er riktig - at datteren din får være med på hyttetur. Gi han beskjed om at hun reiser på hyttetur fordi hun selv ønsker det. Og feks at hun har lyst til å se han når hun kommer hjem.

Han er faktisk ikke i en posisjon til å kreve noe som helst.. Og når han faktisk har presteret å si at han må ha henne 1-2 mnd i strekk når han kommer hjem, hvis han er ute å reise i 1 år. Det er jo en mann uten innsikt, uten mulighet til å sette seg inn i andres følelser og spesielt sin datter.

Skrevet
Enig med de andre. Her er det bare å sette ned foten. Sånn kan han ikke holde på, og den eneste måten å stoppe det på, er å vise ham at det ikke fungerer.

Idag fungerer det jo - for ham. Han sier hopp, og du svarer hvor høyt? Hvorfor skal han endre på noe da? Han har full frihet, og kan innrette seg akkurat slik det passer ham.

Send jenta på tur, få henne unna før han kommer for å hente. Gi ham beskjed om at hun har reist. Så lar du være å ta telefonen hvis han ringer. Du er faktisk ikke nødt til å snakke med ham hvis han ikke kan oppføre seg som folk.

Ja jeg vet at jeg hele tiden har gitt etter.. Men det er jo fordi jeg vet at han kan reagere "helt på trynet" . Om han starter en høylytt diskusjon foran jenta så driter han i det ! Jeg er skilsmissebarn selv om jeg vil skåne henne for slikt. Vil helst at vi alle kan være venner og fungere sammen, men er vanskelig når han ikke kan oppføre seg ..

Jeg mener hun har blitt så stor at hun kan få lov å bestemme litt selv. Om hun vil til pappa så får hun lov til det ! (selv om det er sjelden hun har lyst).

Nå er det hans tur til å ha henne på julaften også, men han har bestemt seg for å reise bort,. så han velger henne bort HELE tiden !

Jeg er bare glad for å ha henne hjemme i julen selv jeg. Den dagen er utrolig trist uten henne,. Men for han betyr det visst ingenting !!

Skrevet
Tror jammen du skal gjøre det du føler er riktig - at datteren din får være med på hyttetur. Gi han beskjed om at hun reiser på hyttetur fordi hun selv ønsker det. Og feks at hun har lyst til å se han når hun kommer hjem.

Han er faktisk ikke i en posisjon til å kreve noe som helst.. Og når han faktisk har presteret å si at han må ha henne 1-2 mnd i strekk når han kommer hjem, hvis han er ute å reise i 1 år. Det er jo en mann uten innsikt, uten mulighet til å sette seg inn i andres følelser og spesielt sin datter.

Det har vært mine kommentarer til ham også. Han må prøve å tenke på andre rundt seg , spesielt henne, og ikke bare på seg selv. Nei han har ikke innsikt i det hele tatt !

Når jeg nevner at han kunne i det minste ha ringt til henne når han er borte så lenge, så sier han at HUN kunne ha ringt til ham ! :dåne: Han forstår tydeligvis ikke at hun er 9 år, og at han selv er snart 40 !

Skrevet

Nei og nei for en mann...>

Han lever livet sitt som det passer ham, reiser hit og dit når det passer ham. Han krever datteren sin hit og dit når det passer ham, og lager helvette hvis din mann viser at han er glad i stebarnet sitt. Han klikker i vinkel hver gang han ikke får det som han vil, og det er jo nesten helvete når han får det som han vil også. Han mangler innsikt, forståelse og empati så det holder. Forstår han ikke at datteren blir redd og lei seg når han står der og brøler innenfor hennes høre- og verst av alt kanskje også synsvidde, klarer han ikke å forestille seg hvordan det er for jenta å bli kastet vekk de 2-3 mnd han er på kosetur, for så å komme hit og leke pappa igjen? Han vil ha datteren sin i 1-2 mnd i strekk når han har vært borte feks 1 år. Vel vel, la barnet bo hos noen som nesten er fremmed for henne, og i tillegg har gitt henne "ris" ved få anledninger. Han er ikke mye smart, og klar for papparollen det er helt klart!!

Du har hovedomsorgen, du gjør det som er best for jenta di, til enhver tid. Vil den stuten av en mann komme på døra di og lage helvete, så får han gjøre det, men da bør du trampe foten hardest mulig i bakken og frese at han skal komme seg vekk. Men de gangene du har jenta di hjemme, og han kommer og lager ett slikt helsikke forran henne, så be mannen din kaste ham ut regelrett. I verste fall, kunne du tenke deg å ringe politiet?

Uansett, send jenta di på hyttetur, og overse toskehodet!

:klem:

Skrevet

Ja alt du sier stemmer...

Den gangen han kom brasende inn hos oss og truet med å "banke" mannen min, så ba jeg ham komme seg ut ! Han fortsatte å brøle og jeg sa; hvis ikke du forsvinner så ringer jeg politiet.. Jenta vår satt med store øyne i sofaen. Det var ikke lett å forklare jenta etterpå..

Hun sa etterpå; det var ikke så lurt av xxxxx å ikke være enig med pappa, det var derfor han ble så sint ..

På noen sms senere.. så skrev han at han "ikke kom med tomme trusler"- smsèn er lagret for å si det slik..

Jeg har ikke problemer med å ringe politiet hvis han oppfører seg slik en gang til..

Skrevet
Slik du beskriver han vil alt du gjør uansett være galt.Du må ta kommandoen her.Han ønsker ikke det beste for datteren deres,kun for seg selv.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_per...etsforstyrrelse

Interresant lesing..

Jeg har hvertfall opplyst jenta mi om at hun skal få dra på tur . Hun hoppet i taket av glede her :) Så neste- blir å informere pappan hennes.. huff... Må innrømme at jeg blir nervøs av hele greia , for jeg aner ikke hva han kan finne på..

Skrevet

Dette må du bare gjennom, hvis du ikke skal gå på eggeskall resten av oppveksten hennes.

Som en annen svarte, hvis han er i det humøret, vil han finne noe som er galt og "ta" deg for det uansett hva du gjør. Og du kommer til å gå der vettskremt og vente på eksplosjonen.

Hvor lenge skal du ha det sånn?

Nei, nå tar du kontrollen. Det blir tøft mens det pågår, men så blir det bedre. Jeg vet.

Skrevet
Interresant lesing..

Jeg har hvertfall opplyst jenta mi om at hun skal få dra på tur . Hun hoppet i taket av glede her :) Så neste- blir å informere pappan hennes.. huff... Må innrømme at jeg blir nervøs av hele greia , for jeg aner ikke hva han kan finne på..

Hverken du, din nye mann eller datteren din kan leve med en slik, regelrett sagt, terrorist i livet deres... Du må nok få hjelp fra fragmennesker for å få styr på dette, du kan ikke sitte der og være nervøs av alt han kan finne på, og mer til! Det er ikke bra for deg over lang tid,og nå er nå denne mannen en gang far til datteren din så han skal faktisk være en del av deres alle sitt liv i hvertfall 9 år til som inkluderer deg.. Håper dette ordner seg, at du får hjelp!

Skrevet

Helt utrolig.. Men før jeg fikk gitt ham beskjed så fikk jeg melding om at hun kunne dra og heller få et par dager mer med henne neste helg :dåne:

Det var jo det som var hele poenget mitt i telefonen med ham, før han hisset seg opp og smalt på røret :roll:

Men dette har skjedd flere ganger tidligere også, og det er nok ikke siste gang. Det er ikke lett å forholde seg til en slik person ! Men som dere sier så må jeg jo bare ta kontrollen neste gang dette skjer, det er bare vanskelig når jeg vet at det kan gå utover henne også. Hadde han bare kjeftet og smellt på MEG så hadde det vært enklere,.

Men denne gangen ordnet det seg heldigvis på en rolig måte..

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Godt det ordnet seg denne gangen da.

Håper jenta di får kost seg på hyttetur :)

Skrevet
Helt utrolig.. Men før jeg fikk gitt ham beskjed så fikk jeg melding om at hun kunne dra og heller få et par dager mer med henne neste helg :dåne:

Det var jo det som var hele poenget mitt i telefonen med ham, før han hisset seg opp og smalt på røret :roll:

Men dette har skjedd flere ganger tidligere også, og det er nok ikke siste gang. Det er ikke lett å forholde seg til en slik person ! Men som dere sier så må jeg jo bare ta kontrollen neste gang dette skjer, det er bare vanskelig når jeg vet at det kan gå utover henne også. Hadde han bare kjeftet og smellt på MEG så hadde det vært enklere,.

Men denne gangen ordnet det seg heldigvis på en rolig måte..

Her vet man altså virkelig ikke hva reaksjonen blir før den kommer, før eller senere... Ta kontroll over ditt og jentas liv, og stå hardt mot hardt neste gang han finner ut noe han selv mener er lurt! Håper jenta di koser seg masse på tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...