Gå til innhold

Hvem kan flytte inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ei leilighet på 100 kvadrat. Mitt og samboers navn står på leiekontrakten, og vi fortalte huseier at samboerens to barn skulle bo hos oss annenhver uke. Nå bor barna her bare annehver helg, og vi har plutselig plass til å ta imot et fosterbarn. Må vi spørre huseier om tillatelse til dette? Huseier bor ikke selv i huset, det er kun utleieleiligheter her.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...egg_til_leigeta fant jeg dette utsagnet: Leietakeren har rett til å la sin ektefelle/samboer, sine egne barn eller ektefelles/samboers barn flytte inn i boligen. For øvrig kreves utleiers samtykke.

Blir fosterbarn sett under denne kategorien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare snakke med huseier? Jeg vet ikke noe om hvordan loven fungerer i forhold til dette, men jeg synes uansett det er 'god folkeskikk' å ta dette opp med huseier.

Skrevet
Hvorfor ikke bare snakke med huseier? Jeg vet ikke noe om hvordan loven fungerer i forhold til dette, men jeg synes uansett det er 'god folkeskikk' å ta dette opp med huseier.

Joda, vi skal ta det opp med huseier. Men jeg vil bare vite på forhånd hva reglene sier. I tilfelle han skulle ha noe imot ideen.

Skrevet

Du har jo svaret selv i innlegget ditt. Din samboers barn kan bo ho dere uten at huseier må samtykke.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Du har jo svaret selv i innlegget ditt. Din samboers barn kan bo ho dere uten at huseier må samtykke.

Nå snakket TS om fosterbarn da, ikke samboers barn/stebarn!

Kan desverre ikke hjelpe deg med regelverket, selv om jeg tviler på at huseier har lov til å nekte dere dette.

Skrevet
Vi leier ei leilighet på 100 kvadrat. Mitt og samboers navn står på leiekontrakten, og vi fortalte huseier at samboerens to barn skulle bo hos oss annenhver uke. Nå bor barna her bare annehver helg, og vi har plutselig plass til å ta imot et fosterbarn. Må vi spørre huseier om tillatelse til dette? Huseier bor ikke selv i huset, det er kun utleieleiligheter her.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...egg_til_leigeta fant jeg dette utsagnet: Leietakeren har rett til å la sin ektefelle/samboer, sine egne barn eller ektefelles/samboers barn flytte inn i boligen. For øvrig kreves utleiers samtykke.

Blir fosterbarn sett under denne kategorien?

Slik jeg tolker loven; og jeg er en huseier, så kan du la hvem som helst bo i leiligheten sammen med deg - så lenge du bor der selv. Hvis du ikke selv bor der blir det litt mer komplisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...