Gå til innhold

Sier du mandarin eller klementin?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_val_*
Skrevet

Leste akkurat klementin/mandarintråden. Da begynte jeg å tenke om det var jeg som var rar, eller om det er normalt å kalle disse fruktene mandariner i stedet for klementiner, selv om man VET at det heter klementiner?

Jeg har nemlig den leie uvane av å gjøre det... Kaller dem mandariner selv om jeg vet det ikke er det. Blir som regel rettet på av familien hvertfall..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leste akkurat klementin/mandarintråden. Da begynte jeg å tenke om det var jeg som var rar, eller om det er normalt å kalle disse fruktene mandariner i stedet for klementiner, selv om man VET at det heter klementiner?

Jeg har nemlig den leie uvane av å gjøre det... Kaller dem mandariner selv om jeg vet det ikke er det. Blir som regel rettet på av familien hvertfall..

Nei, jeg sier at jeg spiser klementiner når jeg spiser klementiner. Og, jeg er nok som familien din, en som ville rettet på folk om de sa de spiste mandariner.

Når jeg spiser appelsiner, kaller jeg dem ikke grapefrukt heller.. *gjeiper*

Skrevet

Det er klementiner jeg spiser, så da sier jeg også klementin.

Skrevet

Jeg sier mandariner, jeg har alltid trodd atde små klementinene var mandariner, så er vanskelig å vende seg om ;)

Gjest hyggelig
Skrevet

Jeg sier også mandarin selv om jeg vet det heter klementin! Jeg skylder på oppveksten min, jeg! Mamma sa alltid mandariner, nemlig..

Men nå tror jeg at jeg har lært forskjellen.

Mandariner er større enn klementiner, og de har ofte stein i seg, mens klementiner er små stenfrie varianter. Stemmer det? hehe.

Skrevet

Mandariner er større enn klementiner, og de har ofte stein i seg, mens klementiner er små stenfrie varianter. Stemmer det? hehe.

Både og. Klementinar er mindre enn mandarinar, men også klementinar kan ha stein i seg. Det har i alle fall eg opplevd fleire gonger.

Eg seier klementin, det er jo det det heiter. Som aline seier; eg seier jo ikkje grapefrukt om appelsin heller. (Sjølv om dei til tider kan vere ganske like, meir like enn klementin kontra mandarin, vil eg meine.)

Skrevet

Jeg sier mandarin - noe som er helt feil tydligvis :ler:

Fant dette på wikipedia

Stort sett all småsitrus som spises i Norge er klementiner. Det er fortsatt noen som feilaktig bruker betegnelsen «mandarin», selv om den ekte mandarinen ble borte fra det norske markedet på 90-tallet. De eneste mandarinene som selges i Norge i dag er hermetiske.

Det visste jeg faktisk ikke.. :fnise:

Skrevet

Klementin. Ungene mine sier mandarin, det har de ikke fått fra meg!!!

Skrevet

Klementiner kan også ha steiner, men er likevel klementiner og ikke mandariner.

Mandariner får du altså ikke kjøpt i norge, annet en hermetisk, så det er lett å vite når man spiser klementin, er den fersk, så er det en klementin. :)

Skrevet
Klementiner kan også ha steiner, men er likevel klementiner og ikke mandariner.

Mandariner får du altså ikke kjøpt i norge, annet en hermetisk, så det er lett å vite når man spiser klementin, er den fersk, så er det en klementin. :)

Visste jeg ikke..

Sier mandarin jeg.. :sjenert:

Skrevet
Sier mandarin jeg.. :sjenert:

ser det er mange som gjør det. :)

for meg blir det litt det samme som å kalle appelsin for grapefrukt, eller å kalle eple for pære. Ihvertfall når de som faktisk VET at det er klementiner, sier mandarin.

Skrevet

Jeg sier mandarin, selv om det tydeligvis er feil...

men om appelsin sier jeg appelsin.. :fnise:

Skrevet

Klementin selvfølgelig.

Sambo sier mandarin - og jeg irriterer meg grønn over det :sjenert:

Skrevet

Klementin. (Spiste for øvrig en i dag som hadde 3-4 diiigre steiner. Blæh.) Og jeg retter på folk som sier mandarin... :sjenert:

Skrevet

Sier klementin, og retter også på folk som sier mandarin..

Skrevet

retter på folk som sier mandarin?? Var jo også noe å rette opp på..

Jeg sier begge deler, men i det siste står det jo bare klementiner på alle plakatene i butikken, så da har jeg begynt å si.. klementiner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...