Gå til innhold

Boligprisene kan falle 50% de neste 2 årene sies det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at også prisene for å bygge hus selv kommer til å synke i takt med boliger generelt, eller er sjangsene store for at prisene her fortsetter å gå oppover?

Opp til 50% nedgang er jo veldig mye..og i såfall må det jo lønne seg å kjøpe brukt fremfor å bygge nytt...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Når folk heller kjøper brukt enn å bygge nytt, Eller til og med lar være å kjøpe, vil etterspørselen etter disse tjenestene og varene gå ned, dermed blir det også prisnedgang på å bygge hus. Det betyr ikke at det blir like billig som å kjøpe brukt, men det blir billigere enn det er nå å bygge nytt.

2. Prisene på brukte hus kommer neppe til å synke så mye som 50%

3. At krisen roer seg, at rentene går ned og at folk får boliglån kommer til å føre til stabilisering og deretter økning av boligprisene igjen. Så jeg tror dette prisfallet blir kortvarig og lite.

Skrevet
2. Prisene på brukte hus kommer neppe til å synke så mye som 50%

3. At krisen roer seg, at rentene går ned og at folk får boliglån kommer til å føre til stabilisering og deretter økning av boligprisene igjen. Så jeg tror dette prisfallet blir kortvarig og lite.

:ler: Har du ikke lest aviser de siste to månedene?

Kan du dokumentere disse tåpelige påstandene? Du må gjerne tro ting, men å slå fast slike utopier blir bare pinlig :)

Jeg vil gjerne opplyse deg om at prisfallet allerede er stort, mye større enn det som har kommet fram i markedet i dag, det er fordi det tar lang tid før det reelle fallet blir tydelig i markedet. I år har prisene allerede sunket mellom 10-15%. Det kaller du et kortvarig og lite prisfall? :ler:

Skrevet
:ler: Har du ikke lest aviser de siste to månedene?

Kan du dokumentere disse tåpelige påstandene? Du må gjerne tro ting, men å slå fast slike utopier blir bare pinlig :)

Jeg vil gjerne opplyse deg om at prisfallet allerede er stort, mye større enn det som har kommet fram i markedet i dag, det er fordi det tar lang tid før det reelle fallet blir tydelig i markedet. I år har prisene allerede sunket mellom 10-15%. Det kaller du et kortvarig og lite prisfall? :ler:

:enig:

Jeg tror på ekspertene som snakker om 40% prisfall. De har jo ingen krystallkule de kan se i for å vite nøyaktig. Men jeg ser for meg at alt mellom 30 og 50 % er realistisk. Men det vil jo også avhenge av hvor man bor og hva slags bolig man er på utkikk etter. Jeg tror f.eks. at små leiligheter vil synke mer i pris enn store eneboliger, fordi det har vært unaturlig høy pris pr kvadratmeter på de knøttsmå nye leilighetene sammenlignet med eneboliger.

Skrevet
:enig:

Jeg tror på ekspertene som snakker om 40% prisfall. De har jo ingen krystallkule de kan se i for å vite nøyaktig. Men jeg ser for meg at alt mellom 30 og 50 % er realistisk. Men det vil jo også avhenge av hvor man bor og hva slags bolig man er på utkikk etter. Jeg tror f.eks. at små leiligheter vil synke mer i pris enn store eneboliger, fordi det har vært unaturlig høy pris pr kvadratmeter på de knøttsmå nye leilighetene sammenlignet med eneboliger.

Dette er jeg også enig i. Men jeg tror at også eneboliger kan falle mer enn forventet fordi det blir billigere å bygge nytt enn tidligere.

Skrevet

Neppe, siden krisen gjør at bankene kommer til å være meget forsiktige med lån i den nærmeste fremtid. Den samme krisen som smitter over på realøkonomien, noe som betyr at det kommer til å blir vanskelig å betjene lånet ditt når du ikke har jobb.

Skrevet
Er det sånn at også prisene for å bygge hus selv kommer til å synke i takt med boliger generelt, eller er sjangsene store for at prisene her fortsetter å gå oppover?

Opp til 50% nedgang er jo veldig mye..og i såfall må det jo lønne seg å kjøpe brukt fremfor å bygge nytt...?

Veeel, jeg tror kanskje den tomten du bygger på vil falle, men prisen på selve huset vil nfalle mindre tror jeg. Ferdighus er vel ikke så dyre i utgangspunktet (tipper jeg) og det er en del man må ha igjen for materialer, lønn, markedsføring, osv osv. Mulig prisene kan senkes noe, men jeg tror ikke det er her du sparer. Men tomten vil nok falle på linje med boligprisene generelt.

Skrevet

Byggekostnadene har steget masse de siste årene; materialer, arbeidskraft etc. Og endel har nok brent seg på at det har blitt mye dyrere enn man regnet med (og se på alle de nye leilighetene som ikke blir solgt fordi de er mye dyrere enn bruktleiligheter i tilsvarende områder). Men dette vil vel både flate ut og falle over tid om nedgangsperioden blir lang. Ellers kommer det vel an på hva brukt- og tomteprisene er der man har tenkt å kjøpe eller bygge. Her jeg bor får man kjøpt eneboliger til rundt to millioner, tomt koster 5-600 000 pr mål tror jeg, og da virker det som galskap å bygge 300 kvm hus som endel her gjør, til kostnader på godt over 3 mill. Men har man råd og har tenkt å bo i huset hele livet så er det jo et overveid valg. De forholdsvis nybygde husene som ligger til salgs blir dog liggende ganske lenge her, fordi de er mye dyrere enn eldre hus.

(Jeg gjetter på at noen kommer til å angre på antall kvadratmeter om strømprisene fortsetter å øke (de er 50% høyere i år enn i fjor), på den annen side er jo nye hus godt isolert)

Skrevet

Ekspertene baserer i stor grad sine beregninger fra pristoppen i 2007. Dvs at prisene har sunket med omtrent 15-20 % fram til i dag (avhengig av hvor i landet man er selvfølgelig). Når det uttales i aviser om 40 % prisfall bør man merke seg sjokkeffektens utslag på avissalget (noe avisene selvfølgelig er klar over).

Setter man seg mer nøye inn i hva ekspertene faktisk spår, vil man se at de i hovedsak tror på en prisreduksjon opp til 40 % med utgangspunkt i pristoppen. Det vil da tilsi ytterligere omtrent 20 % prisreduksjon før eventuell ny opptur.

Et annet moment av interesse for boligprisene er at historisk sett har kjøps- og utleieprisene fulgt hverandre. Når det blir mer kostbart å leie, samt at man har spart over noen år (i nedgangstider slik som nå), vil mange ha styrket sin kjøpekraft. Når flere igjen ønsker å kjøpe, er det ikke gitt at boligprisene vil synke ytterligere. (dette riktignok med noen års perspektiv)

Liten digresjon: Man bør også være klar over at mange av de samme ekspertene inntil for et år siden spådde stor framgang i boligmarkedet (og velferd forøvrig), og at man dermed er klar over at disse vurderingene er nettopp det: spådommer og vurderinger. Hvordan utviklingen faktisk blir vet man ikke før etterpå.

Skrevet
Ekspertene baserer i stor grad sine beregninger fra pristoppen i 2007. Dvs at prisene har sunket med omtrent 15-20 % fram til i dag (avhengig av hvor i landet man er selvfølgelig). Når det uttales i aviser om 40 % prisfall bør man merke seg sjokkeffektens utslag på avissalget (noe avisene selvfølgelig er klar over).

Setter man seg mer nøye inn i hva ekspertene faktisk spår, vil man se at de i hovedsak tror på en prisreduksjon opp til 40 % med utgangspunkt i pristoppen. Det vil da tilsi ytterligere omtrent 20 % prisreduksjon før eventuell ny opptur.

Et annet moment av interesse for boligprisene er at historisk sett har kjøps- og utleieprisene fulgt hverandre. Når det blir mer kostbart å leie, samt at man har spart over noen år (i nedgangstider slik som nå), vil mange ha styrket sin kjøpekraft. Når flere igjen ønsker å kjøpe, er det ikke gitt at boligprisene vil synke ytterligere. (dette riktignok med noen års perspektiv)

Liten digresjon: Man bør også være klar over at mange av de samme ekspertene inntil for et år siden spådde stor framgang i boligmarkedet (og velferd forøvrig), og at man dermed er klar over at disse vurderingene er nettopp det: spådommer og vurderinger. Hvordan utviklingen faktisk blir vet man ikke før etterpå.

Du er litt off-topic fisk, men jeg er sååå enig med deg! Folk glemmer at pristoppen var i 2007, og at prisene allerede har sunket masse. Tror også at mange "gjerde-sittere" legger seg opp en del egenkapital og blir lei av høye leiepriser etterhvert. Blir spennende å se utviklingen framover!

Skrevet
Du er litt off-topic fisk, men jeg er sååå enig med deg! Folk glemmer at pristoppen var i 2007, og at prisene allerede har sunket masse. Tror også at mange "gjerde-sittere" legger seg opp en del egenkapital og blir lei av høye leiepriser etterhvert. Blir spennende å se utviklingen framover!

Høye leiepriser? Det er jo helt feil :ler: Nå er det så mange boliger på utleiemarkedet at prisene har begynt å gå NED igjen. MAsse å velge mellom for dem som vil leie, det er bare å prute. Og flere leiligheter kommer på utleiemarkedet, for det blir stadig vanskeligere å få solgt!

Skrevet
Høye leiepriser? Det er jo helt feil :ler: Nå er det så mange boliger på utleiemarkedet at prisene har begynt å gå NED igjen. MAsse å velge mellom for dem som vil leie, det er bare å prute. Og flere leiligheter kommer på utleiemarkedet, for det blir stadig vanskeligere å få solgt!

Hvorfor er disse "feilene" andre mener så latterlige? Bare du som har rett...?

Skrevet

Dette er jo egentlig en håpløs dirkusjon å ta her inne når vi ikke vet hvor hver enkelt som uttaler seg tar tallene sine fra ?!

Jeg jeg bor, midt i landet, har i alle fall leieprisene steget og steget. Selv her jeg bor der man er avhengig av bil vet jeg naboer som leier ut sokkelleiligheter på 70-80 kvadrat til 8000 i måneden. Det syns jeg er dyrt med tanke på foreldrene mine som leier ut en leilighet midt i sentrum her og tar 5500. Det var en normal pris å ta for fire år siden da de kjøpte. De har riktignok ikke vært smarte nok til å øke prisen etterhvert....

Vi har selv bygget nytt hus nå på den dyreste tiden som var mulig. Vi har bygget med tanke på å bo her selv, men man vet jo aldri... Har i alle fall bygget med tanke på hva vi klarer økonomisk om uventede ting skal skje, og akkurat nå hadde jeg ikke turt annet.

Jeg syns mange har vært lite gjennomtenkte når de har bygget de siste årene. De ligger på grensen for hva de kan klare. Og jeg ser venner av oss som kommer fra leide boliger på landet hvor det har vært billig, og så inn i selvbygget hus der de ligger på grensen for hva de kan klare økonomisk. Og så har de glemt å tenke på faste årlige utgifter til kommunen og for renovering. For leie av tv-nett osv osv... For ikke sankke om strøm...

Mange som ikke har tenkt seg om ja...

Skrevet

Forklar meg gjerne hvor alle som ikke får solgt boligene sine bor... Slik situasjonen er nå, får de fleste ikke mellomfinansiert lånet, noe som fører til at man må selge før man kjøper. Så vidt jeg kan se har disse to valg: enten å fortsette å bo i boligen sin eller å leie ut og leie noe annet selv (og da blir jo disse utleierne også leietakere, og en mer leietaker i konkurransen om leieboliger).. Hvordan kan leiemarkedet bli bedre for leietakere? Her jeg bor (større by) er det iallefall ikke leietakers marked...

Støtter forøvrig det som er sagt over. Mange jeg kjenner (meg selv inkludert) som leier og legger seg opp en god del egenkapital nå, men som er avhengig av å kjøpe før leieprisene blir enda verre.

Skrevet
Forklar meg gjerne hvor alle som ikke får solgt boligene sine bor...

Jeg tenkte først og fremst på de som allerede har kjøpt bolig og ikke får solgt den første... det er nemlig flere tusen som har det akkurat slik, de har holdt på i flere måneder med å selge, og disse fikk mellomfinansiering før bankene strammet inn.

Skrevet

I tillegg er det mange unge som har flyttet hjem til foreldrene og helelr leier ut fordi de ikke får solgt.

Skrevet

Boligprisene vil falle drastisk framover. Det vil lønne seg å kjøpe nytt, ja.

Skrevet

Prisen på brukte boliger vil nok falle i 2 kanskje 3 år til.

Fra toppen (har alt falt 10 %) så kan vi da regne med et fall på mellom 30 og 40 %. Mer enn det blir det neppe.

Faller prisen på brukte blir det vanskeligere å selge nye boliger. Men, her faller ikke prisene like mye og det er fordi det her er litt andre parametere som gjelder. Materialkostnader, timespris, etc og dette faller neppe så mye i pris. Husk leverandøren har innkjøpskostnader samt skal betale lønn til ansatte.

Men... skal du kjlpe deg ny bolig har du gode muligheter for et godt kjøp nå om du er flink til å prute :)

Hvordan du går fram leser du mer om her;

Lønner det seg å bygge hus under finanskrisen?

Håper dette var til hjelp :)

ps; om lenken ovenfor ikke fungerer kan du forsøke denne;

Fagmann.no - Bygge hus

Skrevet
Jeg tenkte først og fremst på de som allerede har kjøpt bolig og ikke får solgt den første... det er nemlig flere tusen som har det akkurat slik, de har holdt på i flere måneder med å selge, og disse fikk mellomfinansiering før bankene strammet inn.

SAmtidig er det flere tusen som sitter på gjerdet og venter på å få kjøpe bolig når finanssituasjonen stabiliserer seg.

Mange investorer har allerede solgt unna en del investeringsobjekter (boliger), og mange av de som fikk mellomfinansiering og sitter med to boliger nå, fyller opp dette "tomrommet". Jeg har ingen problemer med å forstå at man kan gjøre et kupp på leiemarkedet etterhvert dersom boligsalget stuper, men mener at dette også må gjelde for kjøpsmarkedet (både brukt, men spesielt nye boliger). Altså at det prates mer om "finanskrise" enn man merker..

Per i dag har jeg imidlertid problemer med å forstå at det skal være så ufattelig smart å leie (noe som tydeligvis er "allmennkunnskap"), dersom man har egenkapital og mulighet til å kjøpe.. Leier bolig selv nært studiested, og finansierer utleiers lån og vel så det. Vi leter for tiden etter billigere leiebolig i samme by, og opplever enorm pågang på de visninger vi har vært på. Vi krysser bare fingrene for at sparepengene skal få stå i ro, slik at vi kan kjøpe før prisene (sannsynligvis) stiger igjen..

Skrevet
Per i dag har jeg imidlertid problemer med å forstå at det skal være så ufattelig smart å leie (noe som tydeligvis er "allmennkunnskap")

Det er jo avhengig av hvor mye du betaler i leie.

Problemet med å kjøpe bolig nå er jo at du vil få en negativ avkastning på kapitalen din(om spådommen om 30-40 % prisfall slår til).

Det blir det samme som å sette pengene i banken, og at du må betale 10-15 prosent rente hvert år for å ha pengene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...