Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Jeg og typen skal flytte inn i leiebolig. Nøkkelen blir overlevert når kvittering på at depositumskonto er opprettet gis til huseier skrev hun... Skal jeg og typen lage konto..? Trodde man gjorde dette i fellesskap med eier. Hun skal jo også ha tilgang til den, det er jo hele pointet...?
Østlandet Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg og typen skal flytte inn i leiebolig. Nøkkelen blir overlevert når kvittering på at depositumskonto er opprettet gis til huseier skrev hun... Skal jeg og typen lage konto..? Trodde man gjorde dette i fellesskap med eier. Hun skal jo også ha tilgang til den, det er jo hele pointet...? Riktig det. Men leietager skal ha rentene. Bare søk på "opprette depositumskonto" på nett, så får du svar på alle spørsmål. For eks her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=25570
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Trodde man gjorde dette i fellesskap med eier. Hun skal jo også ha tilgang til den, det er jo hele pointet...? Helt riktig, dere gjør dette i fellesskap. Ingen av dere har tilgang til kontoen uten den andre partens samtykke.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Helt riktig, dere gjør dette i fellesskap. Ingen av dere har tilgang til kontoen uten den andre partens samtykke. Det er sant, men man trenger ikke gå i banken sammen for å gjøre dette. Jeg hadde en gang en huseier som ba meg ordne depositumskontoen. Jeg gikk i banken og ordnet det praktiske, huseieren var innom banken en annen dag og skrev under på papirene. Sånn sett kan leietaker ordne depositumskontoen.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Det er sant, men man trenger ikke gå i banken sammen for å gjøre dette. Jeg hadde en gang en huseier som ba meg ordne depositumskontoen. Jeg gikk i banken og ordnet det praktiske, huseieren var innom banken en annen dag og skrev under på papirene. Sånn sett kan leietaker ordne depositumskontoen. Helt riktig, jeg formulerte meg litt vagt
Sol79 Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Det er sant, men man trenger ikke gå i banken sammen for å gjøre dette. Jeg hadde en gang en huseier som ba meg ordne depositumskontoen. Jeg gikk i banken og ordnet det praktiske, huseieren var innom banken en annen dag og skrev under på papirene. Sånn sett kan leietaker ordne depositumskontoen. Det må være en veldig lokal bank. Det du beskriver er praktisk umulig i Oslo. Jeg måtte sende en veninne med fullmakt og masse styr sammen med leietakeren min.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Det må være en veldig lokal bank. Det du beskriver er praktisk umulig i Oslo. Jeg måtte sende en veninne med fullmakt og masse styr sammen med leietakeren min. Bor ikke i ei lita bygd der alle kjenner alle, nei. Bor i en mellomstor norsk by. Verken jeg eller huseier kjente noen som jobbet i banken. Jeg tror det har mer med rutinene i den enkelte bank å gjøre enn størrelsen på byen.
Gjest LanaLane Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Utleier skal også betale for å opprette depositumskontoen. Han betalte 1000 kr når vi var der tror jeg. Vi ble med utleieren i banken ellers fikk vi ikke åpnet konto. Så får vi rentene+24000 når vi flytter ut til sommeren
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Utleier skal også betale for å opprette depositumskontoen. Han betalte 1000 kr når vi var der tror jeg. Vi ble med utleieren i banken ellers fikk vi ikke åpnet konto. Så får vi rentene+24000 når vi flytter ut til sommeren Da vi åpnet depositumskonto var gebyret på ca 400 kroner. Dette delte vi og utleier på å betale.
Glitnir Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Da vi åpnet depositumskonto var gebyret på ca 400 kroner. Dette delte vi og utleier på å betale. Det er utleier som skal betale dette. Skjønner godt at utleier vil ha depositum, men det er da også han som skal betale gebyret.
Gjest LanaLane Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Det er utleier som skal betale dette. Skjønner godt at utleier vil ha depositum, men det er da også han som skal betale gebyret. Jepp. Utleieren vår var veldig bestemt på dette, han hadde satt seg godt inni loven og når vi spurte om vi skulle betale noe humret han bare og sa "jeg tror jeg klarer meg". Vi betaler 8000 i mnd så det skulle vel egentlig bare mangle. Synes folk er lite flinke til å sette seg inn i lover og regler for tiden. Ikke rart det blir mye styr! Vi googler alt og spør pappa og svigerfar om det stemmer. vit hva dere har krav på folkens. Det finnes mange utleiere som utnytter leietagerens uvitenhet.
Sol79 Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Bor ikke i ei lita bygd der alle kjenner alle, nei. Bor i en mellomstor norsk by. Verken jeg eller huseier kjente noen som jobbet i banken. Jeg tror det har mer med rutinene i den enkelte bank å gjøre enn størrelsen på byen. Etter hva jeg forsto har de egentlig ikke lov til det.
Gjest Pupsilure Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Det er sant, men man trenger ikke gå i banken sammen for å gjøre dette. Jeg hadde en gang en huseier som ba meg ordne depositumskontoen. Jeg gikk i banken og ordnet det praktiske, huseieren var innom banken en annen dag og skrev under på papirene. Sånn sett kan leietaker ordne depositumskontoen. Dette gjorde jeg også
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 Etter hva jeg forsto har de egentlig ikke lov til det. "lov"? Tror du de må spørre mammabanken eller no'? Selvsagt har de "lov", og de fleste bankene praktiserer faktisk den løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Det må være en veldig lokal bank. Det du beskriver er praktisk umulig i Oslo. Jeg måtte sende en veninne med fullmakt og masse styr sammen med leietakeren min. får ikke engang begynne å fylle ut skjemaene før begge parter er fysisk til stede i banken. har prøvd. Det er forresten utleier som må betale gebyr for kontoen. mange hundre kroner. sinnsyk utpressing fra bankens side.
aline Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 Jeg leier av ett firma som kun driver med utleie, jeg bor i oslo, og huseier var ikke fysisk med i banken når jeg opprettet depositumskonto nei. Det gikk helt fint, husker ikke hvordan de løste det med signering fra huseier, men det løste seg greit det.
Gjest Gjest_solsikke_* Skrevet 24. november 2008 #17 Skrevet 24. november 2008 Jeg var også og ordnet det selv, så dro huseier og skrev under på papirer senere. jeg fikk kvitering på opprettelsen av konto, og fikk seskjed om å gi den til huseier, ofr å få pengene refundert, men ung som jeg var turde jeg ikke. Angrer i dag vedder på at de visste at det var sånn også, de bare gadd ikke si fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå