Gå til innhold

Kakedeig som skiller seg

Anbefalte innlegg

Gjest Liv Turid
Skrevet

Nesten hver gang jeg lager kaker hvor man begynner med å vispe margarin og sukker hvitt skjer dette: Etter at jeg har tilsatt eggene er røra kjempefin, men i det jeg tilsetter neste ingrediens så skjer dette at røra skiller seg.

I dag var det revne gulerøtter og gresskar, vips så er det full kræsj i bakebollen. Jeg har brukt oppskrift på gulrot og gresskarkake som jeg fant i Gourmega, et oppskriftblad som Coop deler ut gratis.

Nå står kaken i ovnen og det ser ut som den kommer til å bli ganske tung og flat.

Kan noen si meg hva jeg gjør feil?

Hilsen Liv

Skrevet

Kanskje du rører de andre ingrediense for kraftig inn i deigen/røra?

Da risikerer du vertfall å få en tung deig. Det skal helst bare vendest inn forsiktig :)

Gjest Liv Turid
Skrevet

Ja jeg lar mikseren gå på lav fart når jeg har i resten av ingrediensene. Da er det det som er feilen da? Jeg gjør det alltid jeg, men det er ikke hver gang deigen skiller seg.

Kaken er ferdig stekt og virker heller kompakt må jeg si! Men den blir nok spist ;)

Skrevet (endret)

Sikt mel og andre tørrvarer sammen, bare litt om gangen og rør forsiktig inn. Gjenta dette. Samme med evt andre til slutt og rør forsiktig igjen. Anbefaler å ta det for hånd. :)

Edit, altså etter at du har gjort det du skrev selv over.

Endret av Kari
Gjest Liv Turid
Skrevet

Takk for hjelpen, jeg skal huske det til neste gang. Jeg tror ikke jeg prøver samme oppskriften igjen. Det er enklere å lykkes med oppskrifter med "tørrere" deig for meg som ikke baker så ofte. :)

Skrevet

Er det ikke noe med det at eggene skal være romtempererte?

Skrevet

Hvis man skal ha både væske og mel, så er det lurt å starte og slutte med mel, dvs røre smør og sukker hvitt, røre inn egg (et om gangen og røre godt mellom hvert), så litt mel, væske, mel, væske, mel til alt er blandet sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...