Gå til innhold

Dette hørte jeg på Oslo s en dag....

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten min skulle ta tog fra Oslo til Lillestrøm en dag for to uker siden. Der satt det en mann med sine tre døtre. Mannen så stor og luguber ut. Når toget vårt kom sa den minste av døtrene høyt: "Men pappa! Skal jeg være naken da, pappa?" En av de større søstrene sa "Hysj! Du må ikke si det når det er andre som hører"... Jeg fikk et støkk... Jeg visste ikke hva jeg skulle tenke, kjæresten min mente vi skulle ha fulgt etter dem og sett hvor de går. Jeg visste ikke, jeg følte det veldig ekkelt, men kan man blade seg opp i det? Kanskje vi burde gjort det, men hvordan?

Hva ville dere tenkt/gjort? om dere hørte slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dessverre blitt mer og mer som amerikanerne derav at vi ikke vil blande oss i ting.

Det er synd at det er blitt slik. Man er liksom redd for å blande seg i andres saker. Man var flinkere til å vis omtanke for andre før, noe som blir sjeldnere og sjeldnere.

Om man har mistanke om incest, uansett om det er kjente eller ikke bør man reagere.

Tenk om de blir utsatt for overgrep og de fikk vite at noen hadde gjennomskuet faren, men gjorde ingenting?

Kanskje kunne man da ha reddet noen skjebner.. Alle vet at de som har vært utsatt for incest sliter, og har det vondt. Det er noe av det grusomste et voksent menneske kan gjøre mot ett barn

Dere burde kanskje ha fulgt etter de, selv om man bør være rimelig sikker når man går så langt at man melder fra til instanser.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg hadde gjort i en sånn situasjon, man blir nok ganske paff også tenker jeg. Var det andre som hørte dette? Noen som reagerte på samme måte som dere?

Om mange hørte det og INGEN reagerte skremmer det meg litt.. Vi må bli flinkere med å bry oss når vi har mistanke om noe såpass alvorlig.

Mest sannsynlig hadde jeg fulgt etter de, iallefall ett stykke. Å jeg hadde nok meldt fra om mine mistanker.

Det var ganske klart det du hørte da.. Men for barnas skyld, håper jeg at du tar feil... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, vi har selv hatt denslags i familien, så for meg var det slik at jeg hadde det vondt inni meg hele reisen, men så tenkte jeg at kanskje jeg bare er paranoid, pga. det i familien... Kjæresten min mente vi kunne ha spurt ham, ut i fra vår bekymring, men hvordan spør man da?

Det var et par til som burde ha hørt det, men de reagerte ikke heller...

Jeg vet ikke om et slikt utsagn er nok bevis? Er det det?

Jeg håper jeg tar feil jeg også. :(

Skrevet

Nå kan det hende de snakket om noe helt uskyldig som f.eks. bading. Jeg trodde de fleste barn som blir misbrukt er fullstendig klar over at dette er noe som ingen må få vite noe om, så for meg høres det heller tvilsomt ut at de skulle sitte og snakke om dette blant mange andre mennesker.

Men det er klart det er ekkelt og høre slike ting og tenke på muligheten.. Tror uansett du ikke kunne spurt han mannen om han misbruker datteren sin, det er en ganske drøy påstand ut fra det du skriver du hørte.

Mulig at vi ikke bryr oss så mye lenger, men vi må heller ikke gjøre en fjær til fem høns.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med siste innskriver - det er slett ikke sikkert det var så ille som det hørtes ut, tenkte også på det med bading. I de fleste tilfeller er slike kommentarer ganske uskyldige.

Hørte bl.a. om en unge som hadde fortalt i barnehagen at i helga hadde pappa slått mamma så hun hadde grått. - "Hele systemet" ble koblet inn, det som hadde skjedd var at de hadde trent judo (eller en annen kampsport) og så hadde mor tråkket feil, forstuet beinet og begynt å gråte...

Mulig jeg er naiv, men i de fleste tilfeller tror jeg dette er harmløst. Kan jo hende faren hysjet på barnet fordi han syns h*n snakket høye - det gjør jo mange foreldre nærmest daglig!

Gjest Anonymous
Skrevet
Enig med siste innskriver - det er slett ikke sikkert det var så ille som det hørtes ut, tenkte også på det med bading. I de fleste tilfeller er slike kommentarer ganske uskyldige.  

Hørte bl.a. om en unge som hadde fortalt i barnehagen at i helga hadde pappa slått mamma så hun hadde grått. - "Hele systemet" ble koblet inn, det som hadde skjedd var at de hadde trent judo (eller en annen kampsport) og så hadde mor tråkket feil, forstuet beinet og begynt å gråte...  

Mulig jeg er naiv, men i de fleste tilfeller tror jeg dette er harmløst. Kan jo hende faren hysjet på barnet fordi han syns h*n snakket høye - det gjør jo mange foreldre nærmest daglig!

Vel, det som fikk meg til å reagere var hysjingen... det var ikke faren, men en av de eldre søstrene som hysjet, og hun snakket slett ikke så høyt at det var roping eller noe...

Skrevet

Synes faktisk at du bør ringe politiet nå jeg.

Fortelle hva du hørte, si at du ble bekymret men ikke kan si om det dreide seg om noe uskyldig eller ikke.

Fordi de jobber veldig mye med å avsløre pedofile, kan det jo være at de har mistanker til akkurat han her, men har ingenting på ham.

Og du kan jo gi en beskrivelse av bådre far og døtre.

du sier jo ikke mer enn du faktisk var vitne til

Skrevet

Du skriver ingenting om hvor gamle disse barna var, og det mener jeg er ganske viktig. Det at det store barnet hysjet på det mindre kan være nettopp det at det stor barnet er blitt så stort at det har lært at enkelte ting kan oppfattes feil av andre, noe det mindre barnet er alt for lite til å forstå ennå.

Et lite eksempel: Min datter hadde en dag i barnehagen fortalt at pappa hadde slått mamma. Personale der, som jeg har et veldig godt forhold til, nevnte dette for meg og lurte på hva det var for noe. Det hørtes jo ganske ille ut. Det som faktisk hadde skjedd var at han hadde slått meg i dataspill.

Et eldre barn hadde skjønt at dette var noe en ikke sa, at en isåfall forklarte mer.

Derfor kan det være en helt normal reaksjon fra et eldre barn å hysje på et mindre barn.

At ikke faren reagerte kan være fordi han vet at det bare er barnesnakk og ikke tenker mer over det utover det det er, en kommentar fra et lite barn som ikke skjønner at det kan feiltolkes.

Selv har jeg sluttet å tolke det et barn sier i verste betydning. En må tenke på at barn ikke ser på verden slik som vi voksne ser den, og de skjønner ikke alltid at en ting kan forstås på ulike måter. Derfor bør ikke fremmede "blande" seg inn i en situasjon som akn være helt uskyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...