Gå til innhold

øl på klassetur for 2. klasse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei?

Hva synes dere om at de som arrangerer en klassetur drikker øl på turen?

4 fedre tok barna med på overnatning på øya. Dagen etter kunne sønnen min fortelle at pappaene drakk øl...

Synes for min del at alkohol og klasseturer ikke passer sammen, ikke fordi jeg er fanatisk avhold, men fordi det sender visse signaler, og fordi man ikke vet hva slags erfaringer andres barn har med alkoholens virkninger. (tenker da på alkoholisme i hjemmet)

At de på denne turen drakk øl, ble ikke informert om på forhånd, men kom oss for øre gjennom barna etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes de kunne ha latt ølflaskene være denne ene kvelden/natta! Jeg hadde blitt :evil: om noen hadde tatt med klassen til jenta mi og så satt seg til å drikke øl! Vet ikke hvor mange barn det her var snakk om, men det kunne jo fort ha skjedd noe med ett av barna slik at de måtte kjøre til legen e.l., og etter å ha drukket øl kan man jo strengt tatt ikke kjøre bil (og båt??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har tatt dette opp med læreren som også var tilstede. Hun sa at det ikke ble drukket øl før ungene hadde lagt seg! Da er det jo merkelig at barna forteller det hjemme etter de har kommet hjem.

Jeg ble ganske sint,jeg også, fordi dette var noe de kunne forhørt seg om på foreldremøtet. Jeg ville ihvertfall ikke samtykket i dette.

Nå ble det jo ikke noe fyll på øyturen, men likevel...Dersom men liker ølsmaken til maten, finnes det mye godt av alkoholfritt øl.

Har nå tatt opp dette, og jeg må si at de fikk meg til å føle meg ganske gammeldags og "hysterisk". :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig i at øldrikking ikke passer seg på slike turer. Og selv om ungene hadde lagt seg, så kan det jo skje ting for det...Nei, synes man virker ganske ansvarsløs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her ............. øl og klassetur passer ikke sammen. Denne ene kvelden kunne de klart seg uten øl............ :x

Det er noe som heter "Eksemplets makt......."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du påtatt deg ansvaret for andres barn i forbindelse med klassetur.. er det helt uakseptabelt med alkohol (eller andre rusmidler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle når øldrikkingen foregår på en slik tur - det skal ikke drikkes alkohol! :evil:

Hadde blitt rasende om jeg hadde oppdaget noe slikt på en klassetur for barnet mitt. Tenker de ikke over at de har ansvaret for barn. Hva om det plutselig skjer et eller annet uforutsett som at et barn skader seg alvorlig, får blindtarmbetennelse osv... Hvem skal kjøre til sykehus da? Fysj for noen tullinger!!! :x

Suz :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes ikke øl og alkohol generelt hører hjemme på slike turer.Dette sender ut signaler til de små,så vel som de store,og dette er i hvertfall ikke bra med tanke på holdningsskapende arbeid ang alkohol og rus....... :evil:

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min gikk i barnehagen og det var sommertilstelning, fikk vi voksne velge mellom lettøl og brus. Lettøl gir vel de samme signalene? Barna vet vel ikke forskjellen...

Vet om en fotballgruppe som tok tiåringer med på tur, og der har de voksne drukket øl på kvelden. Moren i dette tilfellet, likte det heller ikke. Ville ikke likt det selv.

Men dersom samboer og hans kamerat skulle passe vårt barn og deres barn (da de var små) - ville jeg ikke stusset om de tok par øl. Fyll derimot er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Barn har ikke vondt av å se voksne som tar seg en pils eller to...

Det lærer dem å få et naturlig og avslappet forhold til alkohol.

Nå snakker jeg ikke om fyll!

Men jeg synes likevel ikke det passer seg på en klassetur for 2. klassinger.

Det er vel ikke så vanskelig å "klare" seg med brus denne ene kvelden... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig med Mayamor, barna tar nok ikke skade av å se voksne nyte øl/vin til maten f.eks, men på en skoletur mener jeg det er helt uakseptabelt! Og jeg blir enda mer sjokkert, Gjest, når du sier det faktisk var en lærer med på turen også :o Jeg føler meg 100% sikker på at slike ting ikke blir akseptert av skolereglementet!

Hva sier de andre foreldrene? Kan dere klage det inn for skolesjef e.l., slik at iallefall denne læreren skjønner at på skoleturer, uansett om ungene sover eller ikke, skal man ikke drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I privat sammenheng har barn ikke vondt av å se at foreldrene koser seg med øl - i sømmelige former.

Men, som mor hadde jeg reagert kraftig om noen drakk øl i denne sammenheng. Det hører ikke sammen å ta seg av andres unger og samtidig pilse seg - lettøl, kun en pils eller hva det må være.

Jeg hadde faktisk rapportert episoden inn til rektor.

Hva i himmelens navn tenkte læreren på som ikke stoppet det?

Ble det diskutert og godkjent på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er enig i at barn ikke har vondt av å se et naturlig avslappet forhold til alkohol, og da mener jeg en øl eller to.

Poenget er at dette ikke ble opplyst for oss foreldre overhodet! Jeg visste det ikke før barnet selv fortalte dette dagen etter turen. Jeg har snakket med en annen mor som også var opprørt over dette.

Det er jo greit at tanken streifer noen ølglade mannfolk i sommervarmen, men de kunne ha luftet dette for oss, slik at dette ble unngått.

Jeg har også snakket med en av arrangørene, men fikk litt følelsen av at han synes jeg overdramatiserer dette. Ja i ettertid kan man kanskje si det slik, men jeg er sikker på at dersom det hadde skjedd noe der ute, kunne det fått alvorlig konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes slike ting er sjokkerende... en klassetur er da for barna ikke for de voksne. Et så stort offer kan det da umulig være å ikke drikke øl i en slik sammenheng. (og er det det bør vel kanskje et par varsellamper begyne å lyse)

Alkohol er et rusmiddel som har veldig negative konsekvenser for mange, men nå for tiden skal vi liksom late som om alkohol er like uskyldig som brunost. Voksne mennesker som drikker alkohol i ny og ne bør ta ansvar for egen drikking og se hvor det IKKE passer.

For eksempel når man kjører bil, eller når man er på en klassetur med barn.

Synes det er helt greit at voksne drikker alkohol sammen med andre voksne i de sammenhengene der det passer. Men det ligger i voksen-rollen at man vurderer situasjonene. De fleste barn liker det faktisk ikke når foreldrene drikker (selv lite) fordi de forandrer seg litt - det kjente blir ukjent. Synes det er litt egoistisk å ikke kunne vente med alkoholen til etter at barna har lagt seg - da bør man kanskje vurdere verdiene sine litt.

Og det er faktisk bare tull at barn "lærer å få et naturlig forhold til alkohol av å se foreldrene drikke" . Jeg ser at mange har lyst til å tro det men det strider faktisk mot all forsking.

Det er de barna som ser foreldrene drikke - og som gjerne får servert alkohol hjemme/får med seg alkohol hjemmefra på fest - som senere blir de som drikker mest.

http://www.rusdir.no/kampanjer/vent/nittenaringer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de barna som ser foreldrene drikke - og som gjerne får servert alkohol hjemme/får med seg alkohol hjemmefra på fest - som senere blir de som drikker mest.

Nå må vi ikke skjære alle over en kam her :wink:

Jeg har ihvertfall ikke blir alkoholiker av det. Drikker meget sjelden og ikke mye. Så det så!

Men jeg er enig i at det var dumt av de voksne å drikke øl på en klassetur. Mye som kan skje da og det er jo barna som skal være i fokus. Det går an å ha det gøy uten alkohol også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg har vært speiderleder, og det var HELT uaktuelt å nyte alkohol på tur og leir, selv om barna ikke så det. Hva hvis det skjer en ulykke, da må man være sikker på at de som passer barna tenker klart, evt kan kjøre bil/båt osv.

Også er det viktig å være rollemodell. Man kan kose seg uten alkohol noen ganger. Tror ikke barn tar skade av å se øl, men hva hvis noen kommer fra et alkoholisert hjem, hvor koselig er turen da?? Det er annerledes hvis hele familien er på hytta, da velger foreldrene selv hva barna skal påvirkes av.

Noen blir brisne av litt øl, andre må drikke mye for å bli annerledes i oppførselen. Når er nok nok?

Donpedro-som sjelden spytter i glasset når det ikke er barn tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turde vel ikke å informere om øllen de ville ha med fordi de visste allerede om svaret til foreldrene. :roll:

Ergo de gjorde dette med vilje. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...