Blemme Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med en oppskrift på munker (som inneholder gjær og rosiner)? Elsker munker.... Men det er jo litt arbeid å steike dem, så jeg vil gjerne sikre meg en god oppskrift før jeg går igang!
Gjest itla Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 (endret) Åh, hvor har du fått tak i munkejern? Visste ikke at det var å få kjøpt lenger, jeg. Har dessverre ingen oppskrift å bidra med, da... Edit: Fant denne når jeg googlet, men om den er god, det aner jeg ikke. Og den er uten rosiner, men det er det sikkert bare å slenge oppi. Gjærmunker (ca. 40 stk) 100 g smør 3 dl melk 50 g gjær 1 liter hvetemel 1 dl sukker 2 ts kardemomme Smelt smøret og tilsett melken. Rør gjæren ut i lunken væske. Tilsett alt det tørre og rør til deigen er jevn. La deigen heve på et lunt sted i ca.1 time. Varm munkejernet og ha litt smør i hullene. Rør deigen opp igjen og legg en skje deig i hvert hull. Bruk svak varme så munkene blir gjennomstekt. Snu med en gaffel eller strikkepinne så kakene blir jevnt lysebrune. Endret 12. november 2008 av itla
Blemme Skrevet 13. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2008 Takk for oppskriften Jeg har funnet flere ved å google selv også. Synes bl.a. denne ser god ut: Ingredienser: 2 eggeplommer 2 ss sukker 1 ½ dl fløte eller melk 2 ss smeltet smør 350 g hvetemel 2 ts bakepulver eplemos, syltetøy eller rosiner Tilberedning: Visp egg, sukker og fløte. Bland i smør, mel og bakepulver. Varm munkepannen og legg litt smør i hvert hull. Legg en skje deig i hvert hull når smøret er blitt varmt. Etter en liten stund legges i litt fyll i hver munk. Snu munkene med gaffel mens de ennå er flytende i midten og stek de langsomt til de er blitt gjennomstekt og gulbrune på begge sider. Server munkene varme med sukker eller syltetøy til. Dette er munker fra Akershus. Jeg vet at det finnes mange forskjellige oppskrifter. Selv er jeg sørlending, og ønsker meg gjerne ei oppskrift på sørlandsmunker Munkejern fikk jeg forresten kjøpt her : Næs Jernverksmuseum. De tar 375 kr + frakt for et kjempesolid og ordentlig flott munkejern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå