Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Min eksamen skal leveres inn til trykkeri i en pdf fil. På min mal, som er utsted fra universitetet, word, står det rtf. Er dette det samme? Hva gjør jeg?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Du åpner dokumentet i word, trykker på Fil - Eksporter som pdf (eller hva det nå heter i word).
feuerstein Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Du åpner dokumentet i word, trykker på Fil - Eksporter som pdf (eller hva det nå heter i word). Hvis word overhode har støtte for pdf innebygget i 2008, man kan jo ikke forvente så veldig mye av et Microsoftprodukt. TS, nei, rtf og pdf er helt forskjellige format, men det er som regel rimelig enkelt å gå fra rtf til pdf. Hva har du brukt til å skrive oppgaven?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 merkelig. jeg har jo brukt den malen som universitet ga meg link til. skulle tro den var i pdf. trykkeriet krever kun pdf. jeg skjønner i grunnen ikke forskjellen, men ser at nå rjeg lagrer så heter den dokumentnavnet også rtf. ikke finner jeg noe som heter fil og hvor jeg kan endre over heller
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 merkelig. jeg har jo brukt den malen som universitet ga meg link til. skulle tro den var i pdf. trykkeriet krever kun pdf. jeg skjønner i grunnen ikke forskjellen, men ser at nå rjeg lagrer så heter den dokumentnavnet også rtf. ikke finner jeg noe som heter fil og hvor jeg kan endre over heller Fil, den fanen øverst til venstre på verktøylinjen i word. Eller "File" om du har word på engelsk. Du kan ikke skrive dokumenter i pdf, de må konverteres til det. Det er derfor malen ikke er i pdf.. rtf står for "Real text format", og er også noe de fleste maskiner kan lese, det er derfor malen er i dette formatet. Altså: Før musepeker helt øverst i venstre hjørne i word, der det står "Fil" eller "File". Trykk, og det kommer opp en liste med diverse alternativer. Du skal velge noe som heter "export to pdf" eller lignende. Se om det ikke kommer opp et alternativ som heter noe med pdf.
Gjest Deception Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Jeg vet ikke om dette kan hjelpe, men i Word hos MAC finnes det en enkel vei å lagre som pdf (gitt at dokumentet ikke inneholder mye spesialtegn osv). Du går til fil, deretter velger du print/skriv ut, og nederst ser du en rullemeny med "pdf" hvor du kan velge "save as pdf". Hvis dette ikke fungerer bør du kanskje vurdere å finne et program (freeware) som kan konvertere fra rtf til pdf for deg. Dette bør ikke være noen heksekunst. (Ellers foretrekker jeg personlig å bruke et program som skaper pdf-filer direkte fra kildekoden, men det er et annet spørsmål igjen).
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Dersom TS bruker word så er det jo bare å gå på print og velge pdf printer. Da får man beskjed om hvor man vil lagre det og saken er løst.
Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Trykkeriet kan helt sikkert også konvertere filen for deg, det tar bare noen sekunder.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 beklager men jeg har ikek noe som heter fil.. i linjen har jeg: hjem sett inn sideoppsett referanse masseutsendelser se igjennom visning tillegg
Gjest Deception Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Hva gjør du hvis du skal skrive ut, da? Du må trykke inn noe, og får så opp en dialogboks.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 beklager men jeg har ikek noe som heter fil.. i linjen har jeg: hjem sett inn sideoppsett referanse masseutsendelser se igjennom visning tillegg Hæ? Hvilket program er det du har åpnet filen i, for å si det slik? Ikke word ihvertfall. Det høres mer ut som om du nå ser på dokumentet i en epostleser? Du må åpne det i en teksteditor, som microsoft word eller works, eller open office sitt word-program. Da ER det en linje med "Fil" på helt øverst til venstre.
Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Trykk ctrl + p, da kommer printdialogboksen opp.
desperate Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 Hvis du trykker på ikonet helt øverst, helt til venstre - fire firkanter litt oppå hverandre, kan du velge "lagre som". Da får du opp flere alternativer. Velg da "søk etter tillegg for andre filformater". Hvis du følger det som står der burde det gå greit
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #14 Skrevet 16. november 2008 Hæ? Hvilket program er det du har åpnet filen i, for å si det slik? Ikke word ihvertfall. Det høres mer ut som om du nå ser på dokumentet i en epostleser? Du må åpne det i en teksteditor, som microsoft word eller works, eller open office sitt word-program. Da ER det en linje med "Fil" på helt øverst til venstre. Beklager, men nå måtte jeg le. Du har tydeligvis ikke åpner Word 2008-versjonen, for det er nettopp slik oppsettet ER der. Det finnes ikke noe som heter "fil" der, kort sagt: ikke noe av det gamle word-oppsettet er igjen. Alt er endret!
desperate Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Det er vel strengt tatt 2007-versjonen? Og ikke 2008..
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Nå er vel Office 2007 og Office 2008 helt likedan. Office 2007 er til Windows, mens Office 2008 er til MacOSX. Last ned og legg inn http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ <--- pdfcreator Deretter går du inn i Word, trykker ctrl+p og velger pdfcreator
Gjest Skrevet 18. november 2008 #17 Skrevet 18. november 2008 Forskjellen på word og pdf er at word dokumenter kan du skrive om. En pdt er på en måte et låst word dokument. Evt kan du bruke denne.. http://www.doc2pdf.net/converter/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå