Gå til innhold

Hvordan støtte venner etter utroskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bekymra venninne
Skrevet

Hei!

Jeg har fått høre den sjokkerende nyheten at mannen til min gode venninne har vært utro mot henne. Han innrømte det ikke før hun selv hadde funnet frem til alle fakta, men bedyrer at det var fordi han var så redd for å miste henne. Han har lagt seg helt flat og vil gjøre alt for å beholde henne. Hun var først helt knust, men føler nå også lettelse etter å ha fått alle fakta på bordet.

Jeg har lest andre innlegg her, der mange mener at det viser seg ofte at det er de man minst aner det om, som faktisk bedrar sine nærmeste. Og slik er det i dette tilfellet. De er begge to nære venner av min mann og jeg, så dette er vanskelig å svelge. Hvordan skal jeg forholde meg til dette, og hvordan skal min mann forholde seg til sin kamerat, som har gjort dette mot sin kone? De har to barn sammen og vil prøve å få forholdet til å vare til tross for utroskapen. Han lover å kutte all kontakt med den andre kvinnen. Uansett utfall, kommer vi til å støtte hennes valg videre, men jeg ønsker å være en støttespiller i den vanskelige tiden fremover.

Er det noen som har erfaringer selv etter å ha opplevd dette? Hvordan kan jeg være en god venninne for henne? Tar gjerne imot konkrete råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevd det samme. Vær en god venninne, vær tilstede når hun trenger noen å snakke med. Jeg la samboeren hennes for hat, men skjønte jo at det ikke var min jobb når hun valgte å tilgi han. Han var utro med bestevenninna hennes i to år, så jeg syns hele opplegget er rimelig kvalmt.

Så om hun tilgir må dere bare prøve å beholde vennskapet. Det er sikkert rimelig flaut for denne mannen som er blitt ferska.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Støtt din venninne og ikke hat mannen hennes.

For om hun virkelig vil prøve å satse på forholdet så kan det funke veldig bra, men ikke hvis vennene går rundt og snakker nedstettende om mannen hennes for å "oppmuntre" henne (?)

Det vil tære på henne.. også, hvis hun vil satse på forholdet kan det være lurt av henne at ikke "hele verden" får vite om utroskapen, ikke for å skåne mannen men henne.. folk har veldig lett for å dømme de som fortsatt blir i et forhold etter noe slikt har skjedd.

Selvfølgelig er det godt å snakke med folk, men det kan fort hende hun graver sin egen grav når det gjelder forholdet.

Gjest Gjest_bekymra venninne
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger så langt! Jeg er enig med dere i at det ikke er min jobb å hate han eller snakke stygt om han til henne. Får prøve å være så støttende som mulig overfor begge to egentlig. Men vil heller ikke være for pågående og blande meg for mye...

En annen ting er at jeg har dårlig samvittighet for ikke å dele like mye av meg selv med min venninne. Her vet jeg alle detaljer om deres liv, men holder kortene mye tettere til brystet selv, for er ikke vant til å utlevere meg selv på samme måte...

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei -

Min ektefelle gjennom 11 år hadde en affære som gikk over noen måneder ved inngangen til dette året. Affæren er avsluttet, og vi jobber begge for å finne tilbake til det vi hadde.

At jeg har blitt i forholdet er faktisk mitt valg, og jeg ønsker at det respekteres av de få vennene jeg har valgt å dele dette med. Jeg ønsker ikke at andre legger min ektefelle for hat, eller sier stygge ting om noen, jeg trenger bare noen som støtter meg og er på "min side" uten å fordømme noen.

Vet ikke om dette hjelper, tror det er veldig vanskelig å se på at bestisen din har blitt bedratt uten å si mye stygt om den andre, men det er det eneste rådet jeg kan gi. Ikke legg den utro parten for hat, ikke si for mye stygt men la den som faktisk har blitt bedratt styre det litt. Og ikke kom med "gode" råd, for man vet faktisk ingenting om hvordan det er i den andres sko. Bare vær der som venn - det er det venninnen din trenger nå. Bare vis at du bryr deg, lytt til henne, la henne ha gode dager og dårlige dager. Gi henne rom til å gjenta seg selv gang, etter gang, etter gang... La henne rase og bråke, grine og kjefte. Og ikke minst, ikke si noenting videre. Hun har et liv også etter dette. Med eller uten mannen sin.

Bare vær der :-)

Takk!

Klem

Skrevet

Jeg fatter ikke at noen er så utrolig korttenkte at de tilgir utroskap.

En gang utro, alltid utro.

En gang tilgivende, alltid tilgivende.

De kan gjøre som de har lyst til. Pule, lyve og kona eller mannen tar de inn i varmen igjen.

Naive mennesker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...