Gjest Gjest_Dorri_* Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Vi bor i Ullensaker kommune (ved Gardermoen) og vurderer å flytte til Kristiansand pga mulig flytting av min manns bedrift. Jeg er veldig skeptisk på å flytte så langt og har heller aldri vært i Kristiansand. Vi er en liten familie på 3 og har en datter på 2,5 år. Er det noen som kan fortelle meg hvordan det er å bo i Kristiansand, hvor bør man eventuellt flytte? Min drøm har alltid vært et hus med utsikt over sjøen og det er vel noe som kanskje lar seg gjøre i Kristiansand (uten å bli ruinert) Hvordan er det for barn å vokse opp her? Er skole og barnehagetilbudene bra? Hvordan er klimaet? Hvordan synes du det er å bo i Kristiansand? Tar imot alle svar, innspill og tips med stor takknemlighet.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Det er fantastisk å bo i Kristiansand med små barn. Jeg vokste opp der, flyttet bort som student og kom tilbake med mann og barn. Nå kjenner jeg best til de sentrale områdene, hvis du ikke skulle tenkt økonomi ville jeg definitivt bosatt meg på Lund. Det finnes vel forsåvidt billigere boliger der også, men generelt er prisnivået litt høyere. Derfra er det kort vei til sentrum, usedvanlig stille og koselig, kort vei til barnehager og barneskoler og kort vei til både Baneheia og Jegersberg (tursti/badevann). Hvis du bor nede ved Otra så blir det jo på en måte sjøen. Ellers skal du holde deg unna Grim/Tinnheia/Slettheia, men heller gå for Søm/Hånes hvis du må utenfor sentrumsområdene. Har du noen andre konkrete spørsmål så svarer jeg gjerne. Har ikke så mye å si om klimaet, det regner mindre enn i Bergen og det er varmere enn i Tromsø ...
Gjest sørlending Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 hus ved sjøen er vanskelig å få tak på. dessuten må du opp i noen gode millioner for det. hus med sjøutsikt = ca 4 mill pluss minus, hus nærme sjø er gjerne opp mot ti mill og over. alt ettersom. det den forrige sier om byområder er jeg helt uenig i. eksempelvis kunne jeg aldri tenkt meg å bo i de områdene forrige skisserer. jeg tror også denne personen er en annen generasjon enn meg, som ikke har disse "klassefordelingene" utover bydelene som det var for en 15-20 år siden(ja....man må så langt tilbake...) men det er en annen tråd som handler om nettopp dette fra en annen person som lurer på sted, fritidstilbud for barna osv. søk på den, der er det masse svar, og masse uenigheter om beste bydel:) selv har jeg bodd i oslo og bergen, og jeg tror du umiddelbart vil legge merke til at byen er mindre og noe mer lukket i første omgang. men med litt tålmodighet så blir sørlendingen åpen og varm:)
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Når hun ber om et barnevennlig område så anbefaler man ikke Tinnheia, men Søm. Enkelt og greit. Jeg ville aldri bodd på Hånes selv, da jeg har vokst opp på Lund. Men det er ikke alle som har råd til hus i Strandveien nå til dags.
Gjest kristiansander Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Jeg er oppvokst i Kristiansand og trives veldig! Tenkte jeg skulle si litt om de forskjellige bydelene så du kan se selv: Vågsbygd\ Voiebyen: største bydelen med endel køproblemer på morgen og ettermiddag, veldig koselig del av byen med mange skoler og alt fra fine villaer til blokker. Mye unge familier. God bussforbindelse til sentrum ( 15 min med bil fra ytterste kant) Slettheia: Flerkulturell med mye blokker og rekkehus, nederste del er veldig rolig med villaer og koselige rekkehus. ca 5 minutter med bil til sentrum, og god bussforbindelse. Hellemyr Ligger litt langt unna sentrum, 20 min med bil. Men veldig koselig. Skoler og barnehager i nærheten. ikke veldig god bussforbindelse... Tinnheia Mye blokker og leiligheter, skole og barnehage på toppen. Har vært litt urolig noen år men er på vei over. veldig fin utsikt fra den rette siden. Grim Vært mye i media i det siste på grunn av noen overgangsboliger. Mye gamle hus og koselige gater. toget går rett forbi der. Nærme sentrum, bare 2 min med bil. Lund Mye dyre hus og fancy arkitektur. Fin utsikt fra de ytterste hus, men som en over sa, da må du lett opp i 4. mill... Det er generelt dyrt å bo der, ikke lett å parkere men kort til byen. Gimlekollen mye fine villaer og store hus. ikke veldig god bussforbindelse. Justvik ganske langt fra sentrum, men mye billige hus... Her kan en få sjøutsikt for litt mindre. Bygger en ny del: Justvikhalvøya. med masse nye hus. Har hatt et dårlig gykte tidligere, men er kommet seg. Søm på andre siden av broen, 10 -15 min fra sentrum, men ingen kø. Har vært ganske dyrt å kjøpe hus der, men det er alle slags typer hus. god bussforbindelse. Tømmerstø lengre ute enn søm, men veldig koselig med mange fine hus og sjønært. ikke god bussforbindelse og nesten 20 min fra sentrum. Hånes mye borettslagshus og fellesgjeld... er du heldig er det en villa eller to til salgs... koselig bydel men er 15-20 min fra sentrum, men bare 5 min til Sørlandssenteret. god bussforbindelse... Det var de jeg kom på nå. Er selvfølgelig bare mine inntrykk av bydelene og den kunnskapen jeg har fått igjennom jobb.. Sikker mange som er uenige:) hehe Men generelt så er Kristiansand er en koselig by med ekstra mye liv om sommeren.. Kan også finne info på Kristiansand kommune Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå