Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Jeg er så sulten! Hele tiden Jeg har lagt på meg fem kilo det siste året.. Og likevel er jeg sulten. Jeg har ikke økt matmengden, så vidt jeg vet. Eneste jeg ikke har helt kontroll over porsjonsstørrelsen er middagen. Jeg spiser bare en tallerken med middagsmat, men noen ganger blir den jo fullere enn andre, og siden det varierer hva jeg spiser til middag, varierer jo også antall kalorier der. Jeg spiser sunt, så vidt jeg vet, lager maten fra bunnen, spiser mye ren fisk og kylling, og om jeg spiser kjøttdeig så er det kyllingkjøttdeig med 1% fett. Prøver å bruke mye frukt og grønt, spiser lite pasta og ris og slikt. Jeg har også trappet -opp- treningen, trener ganske hardt fem dager i uken, og går tur i minst en time de to andre dagene. (men nei, det er dessverre ikke fem kilo i rene muskler jeg har lagt på meg ) Jeg føler ikke jeg spiser for lite. Når jeg ser på trådene her inne, virker det som om jeg spiser mer enn folk flest. Men likevel er jeg altså sulten... Hva kan jeg spise som gjør meg mett? Og som holder meg mett en stund? Og som ikke har så mye kalorier? Proteiner er jo bra, men jeg spiser jo mye kjøtt/fisk/magre melkeprodukter allerede, og prøver å bruke en del kikerter i matlagingen. Jeg blir sprø av å være sulten hele tiden. Det går utover konsentrasjonen, og jeg blir slapp og irritabel. LEI!!! Og jeg vil ikke legge mer på meg, jeg er allerede ulykkelig nok over de 5 ekstra kiloene som har kommet til. Jeg var ikke slank som en vidjekvist i utgangspunktet.
Fluffie Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Hoeres ut som om du ikke spiser nok. Kanskje du trenger aa spise mer fett? (Ja, vi trenger faktisk aa spise litt fett og!) Naar man trener mye saa trenger man aa spise en del for aa faa energi, dvs mye karbohydrater (de forbrenner du). Saa sleng paa mer pasta og ris. Om det ikke hjelper saa boer du rett og slett gaa til legen.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Hoeres ut som om du ikke spiser nok. Kanskje du trenger aa spise mer fett? (Ja, vi trenger faktisk aa spise litt fett og!) Naar man trener mye saa trenger man aa spise en del for aa faa energi, dvs mye karbohydrater (de forbrenner du). Saa sleng paa mer pasta og ris. Om det ikke hjelper saa boer du rett og slett gaa til legen. Det er at jeg spiser for lite som jeg også håper er problemet Men jeg spiser jo allerede en god del mer enn det andre her oppgir at de spiser...
Fluffie Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Det er at jeg spiser for lite som jeg også håper er problemet Men jeg spiser jo allerede en god del mer enn det andre her oppgir at de spiser... Hvis du har lest de samme traadene som jeg har, saa har det seg slik at det nesten er en konkurranse i aa spise minst mulig paa dette forumet. Du boer ikke bry deg saa mye om hva andre spiser, men bry deg om din egen kropp og hva som er best for den. Min personlige erfaring er at jeg har lagt paa meg selv om jeg har spist alt for lite (har en stygg uvane for aa glemme og spise). Paa mitt slankeste har jeg spist som en hest (utsultet innen 3 timer siden siste maaltid, og da var det ikke nok med et eple eller et knekkebroed, akkurat), og da trente jeg ca 3 ganger i uka paa treningssenter og gikk tur/jogget de andre dagene. Det er bare tull at man skal spise saa lite som 1500 kalorier per dag! Det er slettes ikke nok, og om jeg husker riktig boer en kvinne normalt spise omtrent 2000 kalorier og gjerne litt mer om man er veldig aktiv. Egentlig er det ingen vits i aa telle kalorier i det hele tatt, men spise saa mye at man foeler seg vel og ikke er sulten eller overmett. Saa lenge du ikke fraatser i junkfood og kaker hver dag, saa har du neppe noe og bekymre deg for
Fat Sally Lee Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Hva spiser du typisk i løpat av en dag da? Vær ærlig, glem vi-skal-spise-som-småfugler mentaliteten som råder her inne, jeg blir også overrasket over hvor lite noen oppgir at de spiser. Det kan jo faktisk hende du spiser for lite, ja. Er du "konstant" sulten så kan det være kroppen spinker og sparer på det lille den får. Dessuten høres du svært aktiv ut, og trenger å spise betydelig mer enn om du var inaktiv.
Papaya84 Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Så bra at det ikke meg som reagerer på at folk spiser så lite (etter det de oppgir iallefall)!! Er selv også sulten hele tiden, men for meg er det nok litt psykisk også, ikke at jeg har lyst på snop e.l, men at om jeg ikke har noe å gjør blir jeg sulten. Noen slanketabletter som heter Bio-T syns jeg har hjulpet meg mye, de gjør at sulten blir litt mindre og dermed vekta litt lavere Men er enig med hun lenger opp i trådern som råder deg til å gå til lege dersom dette blir et Stort problem for deg.. Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Hva spiser du typisk i løpat av en dag da? Vær ærlig, glem vi-skal-spise-som-småfugler mentaliteten som råder her inne, jeg blir også overrasket over hvor lite noen oppgir at de spiser. Det kan jo faktisk hende du spiser for lite, ja. Er du "konstant" sulten så kan det være kroppen spinker og sparer på det lille den får. Dessuten høres du svært aktiv ut, og trenger å spise betydelig mer enn om du var inaktiv. Frokost: - 60 gram havregryn/kornblanding uten tilsatt sukker (blander 50/50) - 1 yoplait yogurt (uten sukker og fett) - 1 kiwi Lunsj: - 3 grove skiver med pålegg som egg, magre oster/kjøttpålegg - 1 eple Mellommåltid: - 1(innimellom 2) skive til - 1 pære Middag: 1 stor tallerken med middag. spiser ting som skinkegratenger, kyllinggratenger, ren fisk m grønnsaker, ren kylling m grønt til, fiskeboller/fiskekaker, kjøttdeig og spagetti, osv. Ikke så veldig mye pasta eller ris, og ikke så mye ting med sauser og greier. Kvelds: - havregrøt (ca 30 gram tørre havregryn, gjerne tilsatt cottage cheese), eller et par knekkebrød/skiver, gjerne en frukt i tillegg. Proteinshake, evt blande pulver i den ferdige grøten, om jeg har trent hardt den dagen Og så blir det kanskje en gulrot eller en klementin eller noe sånt innimellom middagen og kveldsen. Blir mye brød og knekkebrød på meg gitt... Er lettvint.. Jeg får litt angst når jeg ser de andre trådene med "hva spiser du til daglig", hvor det ser ut som normalen er å spise ett knekkebrød til hvert måltid og dett er dett.... Når man ser på disse "spis deg slank uten å være sulten" sidene, så er det jo faktisk også dette nivået de legger seg på. Ett eller to knekkebrød til frokost, så tre timer senere en neve nøtter, og så en liten yogurt og et knekkebrød med en persillekvast til lunsj.. At det er mulig for voksne mennesker å bli mett av noe sånt er utenfor min fatteevne, så det var godt å høre at det er flere som har reagert på det.
Pingting Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Frokost: - 60 gram havregryn/kornblanding uten tilsatt sukker (blander 50/50) - 1 yoplait yogurt (uten sukker og fett) - 1 kiwi Lunsj: - 3 grove skiver med pålegg som egg, magre oster/kjøttpålegg - 1 eple Mellommåltid: - 1(innimellom 2) skive til - 1 pære Middag: 1 stor tallerken med middag. spiser ting som skinkegratenger, kyllinggratenger, ren fisk m grønnsaker, ren kylling m grønt til, fiskeboller/fiskekaker, kjøttdeig og spagetti, osv. Ikke så veldig mye pasta eller ris, og ikke så mye ting med sauser og greier. Kvelds: - havregrøt (ca 30 gram tørre havregryn, gjerne tilsatt cottage cheese), eller et par knekkebrød/skiver, gjerne en frukt i tillegg. Proteinshake, evt blande pulver i den ferdige grøten, om jeg har trent hardt den dagen Og så blir det kanskje en gulrot eller en klementin eller noe sånt innimellom middagen og kveldsen. Blir mye brød og knekkebrød på meg gitt... Er lettvint.. Jeg får litt angst når jeg ser de andre trådene med "hva spiser du til daglig", hvor det ser ut som normalen er å spise ett knekkebrød til hvert måltid og dett er dett.... Når man ser på disse "spis deg slank uten å være sulten" sidene, så er det jo faktisk også dette nivået de legger seg på. Ett eller to knekkebrød til frokost, så tre timer senere en neve nøtter, og så en liten yogurt og et knekkebrød med en persillekvast til lunsj.. At det er mulig for voksne mennesker å bli mett av noe sånt er utenfor min fatteevne, så det var godt å høre at det er flere som har reagert på det. Jeg synes ikke det var SÅ mye! Dessuten blir det litt feil å sammenligne seg med andre, siden du er ofte sulten har du sikkert mye høyere forbrenning enn dem. Drit i de andre, og finn det som funker for deg
Modic Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Dette er ikke så mye, nei! Jeg går for tiden på Grete Roede-kurs, og spiser nøyaktig det samme som deg!! Da velger jeg magre påleggssorter osv, selvfølgelig, men havner da på ca 1900 kalorier pr. dag. Og jeg trener IKKE mye, kun et par ganger i uken pluss litt småturer. 1900 kalorier er 500 MINDRE enn jeg trenger for å holde den vekten jeg har nå; ergo jeg skulle egentlig hatt 2400 kalorier pr. dag for å opprettholde vekten (som jo er for høy, da...). Vi lærer i alle fall på kurset at dersom du spiser MINDRE enn 500 kalorier under det du trenger for å holde vekten stabil, så går kroppen inn i sparemodus, og dermed går du i alle fall ikke ned. Så jeg tror rett og slett du spiser for lite i forhold til energiforbruket ditt! Tror du bør ta kontakt med en ernæringsfysiolog eller lignende, for å regne ut energiforbruket ditt. Jeg tror du kommer til å bli overrasket! :o)
Fat Sally Lee Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Dette ser jo bra ut Jeg har virkelig ikke mye konstruktivt å komme med, for dette er ganske "to the point" i forhold til hva jeg ville anbefalt. Fatter ikke hvordan du kan legge på deg av dette kostholdet/treningsmønsteret. En time hos erneringsfysiolog er nok å anbefale, kanskje han/hun finner ut hvor feilen ligger. Det er nok mulig at du får i deg litt lite energi i forhold til ditt høye aktivitetsnivå. Kanskje du kan spise litt mer til frokost? Bare en tanke, jeg er ingen ekspert, så jeg hadde nok bestilt meg en konsultasjonstime hvis jeg var deg.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Dette er ikke så mye, nei! Jeg går for tiden på Grete Roede-kurs, og spiser nøyaktig det samme som deg!! Da velger jeg magre påleggssorter osv, selvfølgelig, men havner da på ca 1900 kalorier pr. dag. Og jeg trener IKKE mye, kun et par ganger i uken pluss litt småturer. 1900 kalorier er 500 MINDRE enn jeg trenger for å holde den vekten jeg har nå; ergo jeg skulle egentlig hatt 2400 kalorier pr. dag for å opprettholde vekten (som jo er for høy, da...). Vi lærer i alle fall på kurset at dersom du spiser MINDRE enn 500 kalorier under det du trenger for å holde vekten stabil, så går kroppen inn i sparemodus, og dermed går du i alle fall ikke ned. Så jeg tror rett og slett du spiser for lite i forhold til energiforbruket ditt! Tror du bør ta kontakt med en ernæringsfysiolog eller lignende, for å regne ut energiforbruket ditt. Jeg tror du kommer til å bli overrasket! :o) Jeg har nettopp sett på en sånn "Hvor mange kalorier bruker du i løpet av en dag" side, med antall kalorier man ca forbrenner på forskjellige aktiviteter, med hensyn til alder og kjønn. Det ser ut til at jeg på en vanlig dag, uten alt for mye og tung trening, skal forbrenne ca 2800 kcal. Om jeg trener mer er jeg oppe i over 3000... Og så har jeg mer muskelmasse enn den gjennomsnittlige kvinne, så jeg må sikkert plusse på litt ekstra i tillegg. Matinntaket mitt blir litt i underkant av 2000 kcal, tror jeg, (men det blir veldig ca, siden middagen er variert. Har regnet med 600 kcal der, men det er ren tipping..). Så da spiser jeg jo for lite ifølge dette regnestykket. Men det er som sagt bare voldsomt ca, med mye troing og gjetting. Skal prøve å spise mer. Jeg mener, det funker ikke slik det er nå, så det er jo bare å prøve. Eneste problemet er at jeg får dårlig samvittighet om jeg spiser mer enn jeg gjør nå, irriterende nok. Har fått et litt forskrudd forhold til spising tror jeg. Det er nok ikke helt heldig å være omgitt av folk med alt for stort fokus på slanking... Man skal ikke få dårlig samvittighet av å spise helt vanlig mat..
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Dette ser jo bra ut Jeg har virkelig ikke mye konstruktivt å komme med, for dette er ganske "to the point" i forhold til hva jeg ville anbefalt. Fatter ikke hvordan du kan legge på deg av dette kostholdet/treningsmønsteret. En time hos erneringsfysiolog er nok å anbefale, kanskje han/hun finner ut hvor feilen ligger. Det er nok mulig at du får i deg litt lite energi i forhold til ditt høye aktivitetsnivå. Kanskje du kan spise litt mer til frokost? Bare en tanke, jeg er ingen ekspert, så jeg hadde nok bestilt meg en konsultasjonstime hvis jeg var deg. I dag prøvde jeg å øke frokostmengden litt, til 75 gram "fuglefrø". Men ble sulten igjen etter et par timer, så kanskje øke enda litt mer der. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor jeg legger på meg av dette. I helgene spiser jeg -litt- snop, men det er snakk om fire-fem ruter melkesjokolade eller noe sånt. Jeg ser jo vennene mine som dytter i seg boller til lunsj og eter sjokolade til mellommåltid, og som knapt trener i det hele tatt, og de holder vekten helt fint. Urettferdig er det
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Har du tenkt på muligheten for matallergier eller -intoleranser? Det kan gi en ekstrem "ulvehunger" og/eller vektøkning. Jeg fikk i hvertfall metthetsfølelse og gikk ned i vekt da jeg begynte på diett.
Fat Sally Lee Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 Tanken om allergier eller stoffskifteproblemer har slått meg også, noe merkelig er det i hvert fall... Du kommer sikkert til å rase ned i vekt når du finner ut av det! (Ikke at det høres ut som du har så mye til overs, men...) Vil bare ønske deg lykke til! Det høres ut som at du er veldig flink, så du finner helt sikkert balansen snart!
FrizzleSizzle Skrevet 13. november 2008 #15 Skrevet 13. november 2008 Du kan prøve å få i deg noe mer fiber også, det øker metthetsfølelsen og fyller opp. Det kan også være lurt å sjekke hos legen om du har mangel på noen mineraler. Jeg var en periode sulten og slapp støtt, og fikk påvist jernmangel. Begynte å ta tilskudd, og forskjellen var helt utrolig. Ellers synes heller ikke jeg at du spiser spesielt mye.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 Frokost: - 60 gram havregryn/kornblanding uten tilsatt sukker (blander 50/50) - 1 yoplait yogurt (uten sukker og fett) - 1 kiwi Lunsj: - 3 grove skiver med pålegg som egg, magre oster/kjøttpålegg - 1 eple Mellommåltid: - 1(innimellom 2) skive til - 1 pære Middag: 1 stor tallerken med middag. spiser ting som skinkegratenger, kyllinggratenger, ren fisk m grønnsaker, ren kylling m grønt til, fiskeboller/fiskekaker, kjøttdeig og spagetti, osv. Ikke så veldig mye pasta eller ris, og ikke så mye ting med sauser og greier. Kvelds: - havregrøt (ca 30 gram tørre havregryn, gjerne tilsatt cottage cheese), eller et par knekkebrød/skiver, gjerne en frukt i tillegg. Proteinshake, evt blande pulver i den ferdige grøten, om jeg har trent hardt den dagen Og så blir det kanskje en gulrot eller en klementin eller noe sånt innimellom middagen og kveldsen. Blir mye brød og knekkebrød på meg gitt... Er lettvint.. Jeg får litt angst når jeg ser de andre trådene med "hva spiser du til daglig", hvor det ser ut som normalen er å spise ett knekkebrød til hvert måltid og dett er dett.... Når man ser på disse "spis deg slank uten å være sulten" sidene, så er det jo faktisk også dette nivået de legger seg på. Ett eller to knekkebrød til frokost, så tre timer senere en neve nøtter, og så en liten yogurt og et knekkebrød med en persillekvast til lunsj.. At det er mulig for voksne mennesker å bli mett av noe sånt er utenfor min fatteevne, så det var godt å høre at det er flere som har reagert på det. Ikke mye i det hele tatt! Du kan med fordel spise litt mer, du spiser jo masse sunt! Når du trener 5 dager i uken behøver du mer.
venus_ Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 Får inntrykk av at du spiser mye karbohydrater i forhold til protein. Hva med å bytte ut enten forkosten eller kveldsmaten med en omelett?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #18 Skrevet 13. november 2008 Jeg kan anbefale deg å prøve følgende frokost bare for å se om du blir like fort sulten igjen av den. 1 kokt egg, 1 avocado, du kan ev. ha til litt majones, reker, spekeskinke, vanlig skinke eller litt ekstra lett rømme til, du velger selv. Ev. noen mandler. Du kan drikke vann, usukret te eller melk til. Det som er viktig når du tester dette er at du spiser lite karbo. Defor bør du ikke legge inn noen matvarer med mye karbo.
Gjest Gjest_Nusse_* Skrevet 13. november 2008 #19 Skrevet 13. november 2008 Men, hvor høy er du og hva veier du? Det er jo ganske vesentlig det også...Det ser heller ikke ut som det er mye fett i maten din...en må spise fett for å forbrenne fett. En håndfull nøtter inni her burde du ha...gjerne stek maten i litt vita matolje... Har du målt fettprosenten din? Har en venninne som trener masse, og synes hun har blitt så stor, men det er faktisk muskler. Hun har bare ikke vært så flink å kutte ned på karbohydrater, så musklene er litt skjult under kroppsfettet...klarer hun å kutte ned fettprosenten, så er hun i mål Det er ofte vanskelig å se slikt selv. Da jeg trente vekter, så følte jeg meg kjempestor og tung, men hadde ikke mye fett på kroppen...men måtte opp 2 str da lår og rumpe ble skikklelig muskuløse... Ellers så trener jeg ikke nå, men spiser moderate mengder mat og når jeg er sulten. Unner meg litt godt i helgene. Omelett med litt ost og skinke er jo en veldig fin nærlingskilde med lite karbo...det spiser jeg nesten daglig... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå