Gå til innhold

Hva gjør du fra lillejulaften til 2.juledag?

Anbefalte innlegg

Gjest frk anonym
Skrevet

hei alle, og god "førjul"!

hva pleier dere å gjøre/hva er planen for lillejulaften-2juledag?

da jeg var liten pleide vi alltid å pynte juletreet på lillejulaften, også var det da capo som var såååå koselig (selv for ei lita jente!). har ikke fått sett det så mye de siste årene, men det er ikke det samme uten fru espelid, også mener jeg at jeg hver gang tenker det har mistet den "koselige" julestemningen. uansett, i år skal jeg til mine foreldre, og jeg mistenker at all pynting er ferdig før denne dagen. da blir det nok spise en god middag som IKKE er julemat, og titte på dacapo og hva annet som går på tv. ta det helt med ro. deilig!

julaften skal vi nok igjen se på tv, hvem kan vel gå glipp av disneytimen? også må jeg selvsagt sniffe så mye som mulig på juleduften fra røkelse,appelsiner og JULEMAT! nam! senere er det julemiddag med familie, for så å sette frem pepperkaker og twist og åpne julegaver. vi har ikke dessert tradisjoner i vår familie.

1juledag er dagen hvor ingenting skjer hos oss. nesten litt kjedelig egentlig. jeg personlig ville gjerne ha vært i familieselskaper, men den dagen er "fredet". da er det rester fra julemiddagen, og kanskje jeg spiser julesnop. tv tv tv. ikke helt som jeg ønsker,men men.

2juledag er det familieselskap igjen, det betyr at jeg hjelper mor med matlagingen og dekke på bord, for så å småprate med familiemedlemmer som kommer og så er det bare å spise spise spise. etter det er nok en gang twist/konfekt og pepperkaker, for så å ta kvelden tidlig.

vil gjerne lese deres rutiner, erfaringer og planer. kanskje jeg blir inspirert til å endre dette når jeg har egen familie og egne tradisjoner?

ps, i år skal jeg kjøpe julehefter, men spørs om jeg greier å vente helt til selve jula med de...hehe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er singel og feirer hos foreldrene mine. Har 3 søsken hvor 1 har egen familie, og 1 har samboer. Ergo 2 "barn" som alltid er hjemme, og 2 som veksler med svigersene.

Juletreet pyntes stort sett av mor, en av de siste dagene før jul, men det er ikke en rutine på hvilken dag. Lysene holdes avslått til lillejulaften. Lillejulaften er det grøt, men det er stort sett for å ha rester til riskrem til julaften. Hovedmåltidet lillejulaften er julekveldsmat med rundstykker og alt av julepålegget, som laks og eggerøre, gode oster, hjemmelaget sylte, roastbeef, svinestek og juleskinke (steker selv), sildepålegg, spekemat og masse tilbehør. Vanligvis er den nærmeste familie der, og før "alle" fikk barn kunne også noe av de mest husvarme venner av barna komme.

Grevinnen og hovmesteren blir alltid sett lillejulaften, og hvis det er julekonsert i nærheten, går de som vil der.

Julaften formiddag er det ikke noe fast program, heller ikke fellesfrokost. Folk pusler rundt som de vil, pakker de siste julegavene, kikker litt på de faste juleprogrammene, går med gaver til nær familie som bor i nærheten, osv. Før gikk vi alltid i kirken julaften, nå er det sjelden grunnet ting som har skjedd som gjør at det er vemodig å starte feiringen der.

Før middag hører vi på Sølvguttene, eller Nidarosdomens guttekor?

På grunn av spesielle omstendigheter er det ikke gjester til selve julaften, kun husets barn og deres partnere og barn. Middagen er alltid pinnekjøtt med fullt tilbehør, og dessert er riskrem med rød saus. Noen ganger er det mandel i grøten med marsipangris til finneren, men det er ikke en helt innarbeidet tradisjon.

Etter at oppvasken har kommet i maskinen, lages det til kaffe og brus, nøtter og litt småkaker og julesnop. Etterhvert kommer det også hjemmelaget is, eller vaniljeis og lune bær, kransekakebiter, krumkaker ++. Er barnebarna der, starter gaveåpningen ganske kjapt etter middag, er det bare voksne tar vi litt kaffe først.

TVen er lite på i løpet av kvelden, og det kan ofte utvikle seg spillkveld (tidligere var det nesten obligatorisk). Tanter og onkler og søskenbarn som feirer i nabohuset pleier å komme på besøk utpå senkveld.

1. og 2. juledag er det julefrokost (med alt godt pålegg), og middagsgjester som oftest kommer allerede til frokosten. Det er fast innslag med en spesiell fiskerett en av dagene, og den andre dagen er det oftest vilt med tilbehør. Dessert pleier også å følge tradisjonen. Kaffe, kaker, julesnop og is etterpå.

Er det fint vær, pleier vi å få en liten tur på fjellet (har et fint sted å gå hvor vi kommer til en topp uten de helt store stigningene, deilig etter all den maten). Foreldrene går også noen ganger i kirken 1. juledag.

Skrevet

Jeg er også singel og feirer sammen med foreldrene mine og søstra mi.

Lille julaften drar jeg til foreldrene mine og bor der til 2. eller 3.juledag. Gidder ikke å reise frem og tilbake, selvom vi bor i samme by. Vi pynter juletreet på lille julaften, med julemusikk i bakgrunnen og drikker kanskje litt vin og koser oss.

Julaften våkner jeg alltid først. Samme hvor gammel jeg er så er jeg alltid nysgjerrig på gaver og ser alltid på dem under treet. Det er en del ting man MÅ ha med seg på TV den dagen. Reisen til julestjernen, disneytimen og 2 nøtter til askepott. Ingen jul uten det! Også er det middag. Etter det skifter vi til finstasen og drar til resten av familien. Besteforeldre, tante og onkel. Der er det kaffe, kake og gaveåpning. Det tar alltid FLERE timer siden vi åpner en og en gang på tur. Ved midnatt en gang reiser vi hjem.

1.juledag slapper vi bare av. Ser gjennom alle gavene man har fått og koser seg med dem. Spiser rester av middagen fra dagen før.

2. juledag er det tradisjon for familien vår og gå på kino. Det har vi gjort så lenge jeg kan huske. Den ene gangen i år går vi 4 på kino sammen. FIn tradisjon!

Skrevet

Det eneste som er sikkert og visst er at jeg ser Donald Duck på NRK.

Utover det er det pinnekjøtt på julaften, og ingen andre planer eller rutiner!

Hva med dere andre her?

Skrevet

Første året i eget hus og skal skape egne tradisjoner... Riktignok så skal vi spise middag og åpne pakker etc hos svigers, men resten av jula kan vi gjøre som vi vil :)

Det blir vel å adoptere veldig mange av min families juletradisjoner, vi har nemlig svært mange, mens sambos familie ikke har så mye sånt... Men en liten blanding blir det, og vi skal jo gjøre endel som vi har lyst til.

Lillejulaften:

all vasking er ferdig, juletreet pyntes. Søstra til sambo er invitert, vi må vel lage risengrynsgrøt og ha mandel og marsipangris ;) Grevinnen og hovmesteren må sees på tv og resten av kvelden så surrer diverse julemusikk. Jeg regner med at jeg baker en konfektkake til å ha med på julaften (til kaffen etter middagen), det har jeg brukt å gjøre hjemme de siste 5-6 årene så den tradisjonen vil jeg gjerne fortsette med.

Julaften:

Våkne opp til julestrømpe er tradisjon (sambo ler av meg, men jeg skal nok fikse strømpe fra strømpenissen til han og :fnise: ). Men julens viktigste tradisjon for meg: julefrokosten! Varme rundstykker, alt godt pålegg man kan ønske seg... Da jeg var yngre så spiste vi stort sett kjedelig brødmat i hele desember for å spare oss opp til julefrokosten :) Deretter så må jeg se Askepott og de tre nøttene, mens sambo må få med seg Disney på svensk TV :)

Så regner jeg med at det blir trilletur opp til gravlunden for å tenne lys på gravene, det har vært sambos "jobb" de siste årene. Deretter bærer det nok avsted til svigers hvor det blir ribbe til middag, sølvguttene som bakgrunn, og oppakking av julegaver etc.

1. juledag:

Vi har invitert svigerfamilien på "brunch" hjemme hos oss, ellers så blir det vel avslapping, en trilletur om været tillater det og bare kos.

2. juledag:

Ingen planer så langt, men trilletur og avslapping, og jeg regner med det blir masse god mat og hyggelig selskap av min svigersøster, kanskje et brettspill eller to :)

Den tradisjonen jeg savner mest fra barndommen er denne: etter at pakker er åpnet og man hadde slappet litt av så dro alle familene ned til besteforeldrene min, da fikk vi barna møte de andre søskenebarna, se hva de hadde fått i gave og leke masse sammen, mens de voksne koste seg med kaffe, kaker og litt godt i glasset. Vi har en stor familie så det er alltid mye leven, men den stemningen er bare så utrolig herlig! Fikk oppleve det i fjor, og det var kjempekoselig (foreldrene mine har flyttet fra barndomshjemstedet mitt så det er ikke noe jeg har opplevd på mange år).

Skrevet

Det kommer litt an på hvilken familie vi skal feire julaften hos.

Er vi hos min familie på julaften er vi hos svigers på lille julaften. Uansett hvem vi er hos på lille julaften pynter vi treet sammen og ser "Grevinnen og hovmesteren". Er vi hos svigers spiser vi grøt med mandel, hos foreldrene mine skiver med julepålegg.

Julaften spiser vi god frokost sammen bare jeg og kjæresten, og ser "Tre nøtter til Askepott". Så blir vi hentet av enten pappa eller svigerfar, avhengig av hvor vi skal være. Hos foreldrene mine blir det grøt med mandel til lunch, hos svigers skiver med masse godt pålegg. Ser gjerne på Disney mens vi spiser.

Ser sølvguttene på TV og kanskje spiller et spill. Spiser pinnekjøtt rundt 18-18.30. Deretter kaffe, kaker og gaveåpning. Vi er ganske få som feirer sammen (som oftest 7 uansett om vi er her eller der), så jeg og min søster eller jeg og lillebroren til kjæresten pleier å lese opp og dele ut annenhver pakke, og så venter alle og ser hva hver enkelt får før vi går videre på neste gave :)

Vi skal sove hjemme denne julen, så tror det blir 1. dags frokost bare meg og kjæresten. Så skal vi til mormoren og morfaren min å spise torsk til middag.

2. juledag drar vi på fjellet med svigers. Derfor er vi alltid med min familie 1. dag. Er på fjellet til 29. eller 30., siden kjære foreløpig insisterer på å feire nyttårsaften i byn :gjeiper:

Skrevet

Jeg ser i hvert fall ikke Grevinnen og hovmesteren.

Skrevet
Jeg ser i hvert fall ikke Grevinnen og hovmesteren.

Typisk deg

Skrevet

Skal være hjemme i år som vanlig. Med faste rutiner, selvsagt. ;)

Lillejulaften er det vasking og støvsuging først på dagen, så pynting av huset, og så på kvelden pynting av juletreet (min bror og jeg som har ansvaret der) før min mor, min bror og jeg spiser paella, og pappa spiser rakfisk. Deretter er det å se Grevinnen og Hovmesteren og pynte ferdig.

Julaften er det lunsj midt på dagen med grøt med mandel, siste innspurten med pynting, legging av gaver under treet, titting på Tre Nøtter til Askepott, osv. Så steker ribba en time eller to lengre enn planlagt, og så er det middag. Ingen dessert e.l. Vi pleier å være mette nok etter ribba, og den blir som oftest servert i åttetida, og da går det noen timer ved bordet.

1. juledag spiser vi LANG brunsj med masse god mat: juleskinke, multe med fløte, roastbeef, julebrød, sild, osv., før vi (alle andre enn meg: jeg spiser bare julebrød med brunost :P) endelig sier oss mette og setter oss i sofaen for å åpne pakker. Resten av dagen blir bare brukt til å se på gavene og se tv osv.

2. juledag har vi ingen faste tradisjoner, tror jeg. Det kan være at vi blir bedt på familieselskap der det serveres Baccalao, men det er ingen fast dag, bare en dag i romjula.

Åh, jeg gleder meg! :D

Skrevet

23.desember: pynte til jul, høre på julemusikk, steke medisterkaker og julepølse, spise risengrynsgrøt

24.desember: god frokost, muligens en liten tur ut (kan være en gave som skal leveres, noe som skal hentes osv), lage mat, gå i kirken, setter oss til bords når julen ringer inn, ta oppvasken, åpne gavene, kose oss med kaffe, kaker og gjerne et glass vin eller to

25.desember: god frokost (julens høydepunkt nesten. Elsker 1.juledagsfrokosten), spille brettspill, julebesøk med god mat og drikke

26.desember: mer eller mindre samme som dagen før. (men denne dagen feirer vi med sambo sin familie, 1.dag er med min familie)

Ellers så slapper vi av, spise mandariner, går kanskje en liten tur, leser og koser oss sammen.

Skrevet

Ettersom jeg ikke er hos mine foreldre så altfor ofte (bor 60 mil unna), prøver jeg å få med meg så mye som mulig i julen. Dette resulterer som oftest i en svært travel jul, men jeg elsker det! :)

Lillejulaften pleier å være full av "i-siste-liten-ting" som må ordnes på dagen. Kvelden begynner kl. 18 når alle naboene i nærheten av barndomshjemmet mitt samler seg på terassen hos noen av naboene våre en times tid. Kjempekoslig tradisjon hvor man får møte alle gamle naboer man ikke har sett på lenge (iallefall for oss "barna" som har flyttet ut), drikke gløgg og spise pepperkaker, samt at nissen kommer med godteposer til de minste.

Etter dette blir det en tur opp til onkelen og tanten til mamma (som bor i huset rett ved siden av oss). Der blir det rødvinsdrikking og prating, gjerne ut i de små nattestider etterhvert som jeg og søskenene mine er blitt eldre.

Når vi kommer hjem igjen til oss selv er det pynting av juletre.

Julaften er det først noen timer med tv og godteri fra julestømpen, før hele familien kjører en tur for å dele ut gaver. Vi har fire familier (nære venner fra jeg og søskene mine var små) som vi besøker i tur og orden med en halvtimes kaffe-besøk hos hver av dem. Kjempehyggelig, og noe jeg setter kjempestor pris på - særlig etter at jeg flyttet fra byen.

Etter dette blir det en tur på gravstedet for å tenne lys, før vi reiser hjem for å skifte til kvelden.

Julemiddag og pakkeåpning skjer fast annethvert år hos mammas familie og annethvert år hos pappas. Vi har bare vært hjemme en eneste gang, og jeg synes det er hyggeligst å være hos besteforeldrene mine :) Helt sikkert en vane-sak!

Første juledag er det juleselskap hos den delen av familien som vi ikke var sammen med julaften.

Da jeg var yngre var kvelden 1. juledag fredet, og vi tok det bare rolig, men etter at jeg flyttet har dette endret seg. Vi er nemlig seks nære venninner som har vokst opp sammen, men som nå bor i forskjellige deler av landet. Ettersom det er så mye annet som skjer i romjulen, bestemte vi oss for noen år siden å gjøre dette til jentekveld nummer 1 - hvertfall frem til vi alle får barn.

Vi møtes i 21-tiden hos en av venninnene mine som fremdeles bor i hjembyen, og spiser en sen middag sammen. Etter dette er det rødvin og jenteprat - gjerne halve natten! Absolutt en av de beste kveldene hele julen :)

Andre juledag kommer samboeren min på første flyet fra Oslo, noen han har gjort de siste fire årene. Vi har bestemt oss for å vente noen år til før vi begynner å feire hele julen sammen, og ettersom vi til vanlig bor i Oslo hvor også hans familie bor (vi ser dem ofte) kommer han til mine foreldre i romjula :)

Familieselskap hjemme hoss mamma og pappa denne dagen (som opprinnelig var 1. juledag, men som mamma flyttet til 2. juledag den julen min kjære begynte å komme til dem i romjulen :)

På kvelden må vi alltid en tur ut på byen, da det er "den store utedagen" i hjembyen min. Alltid hyggelig å treffe gamle kjente :)

Skrevet

Jula i år blir nok litt annerledes en andre juler pga. jobb men tror det blir bra fordi om.

Juletreet pyntes den 22. Desember.

Lillejulaften vasker jeg over gulvene med grønnsåpevann, vi spiser risengrynsgrøt. Tenner lys, drikker gløgg og ser grevinnen og hovmesteren.

Julaften våkner jeg alltid grytidlig og tenner lys og ser tv. Må se 3 nøtter til askepott, og Dysney. Så spiser vi en god frokost foran tvn. Så blir det vel ett besøk til hans besteforeldre, før turen går til mine foreldre (pusekatten er så klart med), der blir det sølvguttene, tradisjonell julemiddag, og julegaveoppakking. Er lillebroren min som deler ut gaver også åpner vi etter at alle er delt ut. Så er det kaker og kaffe og kos resten av kvelden. I år skal jeg jobbe dag 1. dag så regner med å ta kvelden litt tidlig.

1. dag er tradisjonellt ikke gjøre noenting dag og middag hos besteforeldrene til sambo. I år jobber jeg, men det blir nok middag når jeg er ferdig på jobb også bare slappe av og kos resten av kvelden.

2. dag er den ooo store festdagen. I fjor var vi hos en venn som hadde stellt i stand god mat også var det fest etterpå. I år blir det jobbing dag 3.dag så tipper jeg tar festen ganske rolig. Kanskje har jeg en baby i magen også:)

Skrevet

Det kommer an på hvor vi er, om det er hos hans foreldre, eller hjemme hos mamma.

Lille julaften pynter vi uansett treet og ser på grevinnen og hovmesteren. Det MÅ gjøres, for sånn er det bare. :fnise: Hos svigers fortæres det gjerne litt kaffe, kakemenn og sandkaker med krem og syltetøy.

Julaften: Det viktigste er å få med seg Askepott, Disney og Tante Pose. Hos mamma starter dagen med julefrokost. Godt brød med hjemmelagd lammerull og sylte. Rødbeter til. Senere på dagen blir det grøt. Hos svigers spises grøten på ettermiddagen, hos mamma, rett etter Askepott. Hos svigers er det også slik at min mann og jeg ikke kommer før etter Askepott en gang, men før Tante Pose. Mamma må vi reise til, så da er vi der hele dagen.

Senere på dagen begynner duften av pinnekjøtt å bre seg. Hos mamma begynner folk å renne inn dørene fra ganske tidlig av. Mine søsken og deres barn kommer, gjerne et par andre gjester, så da er det liv. Hos svigers er det roligere, med bare ett barn.

Pinnekjøtt fortæres og hos mamma blir det også dessert (riskrem og multekrem). Svigers serverer småkaker med krem. Etter dessert er det gaveåpning.

1. og 2. juledag er rolige dager.

Skrevet

Julene mine har hatt en tendens til å bli litt hektiske, da jeg sjonglerer mellom middager hos min mor, min far, bestemor og mannens foreldre. I år blir det ikke fullt så hektisk, og jeg tror det blir slik:

Lille julaften: Lage ferdig og pakke inn de siste julegavene, og ta en leveringsrunde til de vi ikke treffer på julaften. Være hjemme sammen med mannen og pynte tre, høre på julemusikk, spille julesanger på piano, tralle litt, spise julekaker.

Julaften: Spise frokost hjemme. Dra til svigers og se på "Tre nøtter til Askepott" og spise grøt jeg egentlig ikke tåler (hvor jeg har rykte på meg for å vinne grisen ;)). Dra i kirken med bestemoren og evt. broren min (antar at mannen drar i kirken med sine foreldre og brødre). Så dra til bestemoren min, sammen med mamma, bror og mannen min. Der hjelper jeg til med siste rest av julematforberedelser. Jeg spiser enten lutefisk eller torsk, mens de andre sikkert skal ha ribbe (selv om alle andre enn bestemor sikkert egentlig vil ha pinnekjøtt). Dessert blir riskrem eller karamellpudding.

Lar så oppvasken stå, og setter i gang med pakkeåpning. Litt utpå kvelden drar jeg og mannen tilbake til hans foreldre, hvor vi overnatter.

1. juledag: Spiser lang og god frokost hos svigers, med mannens brødre og besteforeldre. Rusler så en tur, men sitter ellers inne og leser i bøker vi har fått til jul. Spiller gjerne et brettspill alle sammen. Drar kanskje hjem på kvelden.

2. juledag: Aner ikke hva vi gjør på dagen, men antar at mannen begynner å blir litt desperat etter å trene, så han tar seg hvertfall en god økt. På kvelden tror jeg vi skal på middag til pappa og hans kjæreste.

Skrevet

Ca slik er det hos meg:

Lillejuleaften:

Da pleier vi å spise risengrynsgrøt til middag, før vi tar fatt på pyntingen. Da kommer julemusikken på, vi koser oss med noe godt i glasset mens vi holder på. Når treet er pyntet, begynner pyntingen ellers rundt i huset. "mens vi venter" på nrk pleier å stå på på tv`n i bakgrunnen, og vi ser grevinnen og hovmesteren. og kronen på verket er når mannen henger julekransen på ytterdøra og setter ut nissen som holder te-lys ut på trappa. Så koser vi oss med en julefilm, før vi tasser i seng.

Julaften:

Da står vi opp til 3 nøtter til askepott. Den ser vi i pysjen mens vi spiser frokost og julesnop.

Etter dette pleier vi å gå å dusje og pynte oss.

Så pakker vi med oss alle julegavene vi skal ta med oss til der vi skal være. Det pleier å variere mellom min søster eller hans søster. Der er respektive besteforeldre, foreldre og søsken.

Vi ser disneys julekavalkade, før vi setter nesen mot dit vi skal være.

Da er det julemiddag. i min familie har det alltid vært ribbe med div.

Vi spiser julemiddagen, rydder opp etterpå. Da tar vi en liten pust i bakken.

Så begynner pakkeåpningen. 1 og 1 etter tur, så vi får se hva de andre får også. Imens dette foregår, står julekaker, kaffe, brus og cognac fram.

Dette tar på tiden, så vi er sjeldent ferige før 11 tiden. Og da drar vi hjem etterhvert.

1.juledag:

Da pleier jeg og mannen å se på alle gavene vi har fått en gang til. Så drar vi på juledags-lunsj til min familie. Der er det koldtbord som står fram hele dagen.

Vi spiser, slapper av og koser oss.

Drar hjem i 6 tiden. Da pleier jeg og mannen og slenge oss i sofan og kose oss med tv, eller julefilm.

2.juledag:

Da kan det godt hende vi går oss en tur først på dagen. helst ser jeg at det er snø;-)

Så pleier vi å dra på middag hos hans foreldre på ettermiddagen. Vi spiser dessert og slapper av litt.

Så pleier vi å dra på 2. dags-fest. Er tradisjon med stor fest ute på denne dagen. Der treffer vi alle som er fra hjemmplassen vår, som er kommet hjem til jul. Det er så koslig!

Skrevet

Jeg har ikke nær familie eller samboer så jeg tenkte fortelle at det kan bli fantastisk jul uten!

I desember står jeg på og vasker og baker og lager julemat. Det er litt stress men gir den stemningen som jeg elsker.

julaften våkner jeg til julestrømpe, det har en god venn ordnet. I fjor fikk jeg i lag med gotteriet en jule-cd med Iver Kleive. Den gikk hele julen! Ellers er det litt tv og litt matlaging på formiddagen. Granen og leiligheten er pyntet. Den dagen feirer jeg med en venn som også er singel. Kl 16 er det kirkegang med julefortelling og sang. Så er det ribbe, gaver og småprat-kos. Ikke tv. 1. dagen er for å slappe av. Da er det å undersøke gaver. Lese en bok. Se litt på tv. Gå en tur. Nyte steminingen. På ettermiddagen er jeg bedt på middag.

2.dagen er det tradisjon at et søskenebarn med familie kommer til meg på pinnekjøtt. Og resten av dagene er det blanding av ro og besøk, tv og litterattur. I fjør gikk jeg for første gang på skøyter! Hyggelig med alle familiene som koste seg på isen. I år skal jeg arrangere en jentekveld.

Så, det går an å få den perfekte jul uten familie. Ønsker alle like stor glede!

Skrevet (endret)

Tradisjoner har alltid vært viktig for meg, og det spesielt i julen. Derfor er det fortsatt mamma som pynter treet på lillejulaften (etter at jeg og bror har lagt oss), og slår på lysene da slik at jeg og bror våkner til julepyntet hus og julestrømpe morgenen den 24.

Jula mi ser altså slik ut ;

Lille julaften: Sløving, julemusikk og bare nyte julestemningen tidlig på dagen, før vi drar til pappa for å "leke julaften" der. Har et par timer med jobb på lillejulaften i år, men det skal gå greit. Etter at vi har vært hos pappa og kost oss, drar vi hjem til mamma, hvor det er røkelse og julepynt og alt som er fantastisk. Tar reltativt tidlig kveld så mamma får pyntet juletreet i ei fornuftig tid.

Julaften: Blir som regel vekket av lillebror, vi henter julestrømper og saumfarer dem, leser hvert vårt julehefte som vi får i strømpen, og tusler ut på stua for å se på treet og se tv. Når mamma står opp (eller kommer fra jobb) blir det storfrokost, med kakao, rulle og alt annet som er jul, før vi får lov å velge oss en liten pakke vi får åpne på morgenen. (Jada, spoiled, iknow, men det er blitt tradisjoooon :$)

Etter dette blir det mer tv, før jeg pynter meg for å dra på juleudstjeneste sammen med pappa. Etter denne drar jeg hjem, og når jule ringes inn spiser jeg lutefisk sammen med mamma, bestemor og bror. Etter middag slapper vi av, før vi hiver oss over pakkene. (Før har jeg alltid pleid å dra til bestevenninna mi på kvelden, ette rpakkeåpning, men hun tilbringer et år i USA i år, så det bir litt trist...)

1. juledag er det kos og gavegransking, før vi drar på ribbemiddag hos bestemor ut på ettermiddagen. Da er hele mammas familie samlet, og det er den beste dagen i året.

2. juledag er det som regel en julemiddag et eller annet sted, hvis ikke er det bare hjemmekos.

For en teit tråd, nå gleder jeg meg bare enda mer til jul jo! : p

Endret av Tonerose
Skrevet (endret)

23. desember skal vi reise til svigers så tidlig som mulig! Se Grevinnen og hovmesteren og hjelpe svigers med å pynte juletreet. Det er så koselig. Pynter vårt eget tre 22. desember ettersom vi reiser tidlig 23. desember, derfor er det hyggelig å få pynta litt 23. desember også. Er det som er pyntedagen for meg :)

Hjelper også til med å legge på litt duker her og der osv.. Og spiser god mat!

Julaften spiser vi god frokost, så ser vi på TV. Jeg hjelper ofte svigermor med småtteri i huset. De har hunder så vi bruker f.eks å støvsuge huset litt kjapt på formiddagen. Jeg tilbyr meg alltid å støvsuge stua så jeg kan holde øye med TV'n, og jeg gjør det som regel like etter 3 nøtter til Askepott.. :fnise:

Så spiser vi grøt med mandel i. Med Twistpose som premie, slik at den kan deles med alle.

Så dusjer hele gjengen etter tur og får på seg finstasen, slik at alle er ferdig pyntet til kl 17.

Mere TV-titting.. MÅ få med meg From all of us to all of you! Når jeg hører When you wish upon a star, da kan jula bare komme!

Så hjelper jeg som regel til med litt borddekking og småtteri mens mannen min er ivrigst på kjøkkenet, han lager ofte surkålen, og så legger han alle pakkene under treet. Sønnen vår hjelper også til med det..

Så spiser vi julemiddag kl 17 mens sølvguttene synger julen inn! Ribbe, medisterpølse, innmatpølse, medisterkaker, poteter, surkål, noe grønnsaker, ribbefett, rørt tyttebær, lefse...

Til dessert har vi riskrem :)

Så er det litt avslapning foran TV før gavene åpnes, og etterpå blir det kaffe, likør og julekaker :) Litt senere på kvelden blir det sylte og lefse for den som orker det :)

1. juledag er det god frokost med blant annet kald julemat og lefse :)

Så bare slapper vi av og koser oss, og spiser ribbe og pølse igjen til middag og en god dessert, ofte semulepudding med rød saus eller is av noe slag.

2. juledag er det bare avslapning før vi reiser hjem igjen. Skal jobbe 3. og 4. juledag.

Kjenner jeg gleder meg allerede :)

Endret av mia83
Skrevet

I år er planene de samme som de alltid har vært :) Jeg feirer sammen med mamma og pappa og broren min, og begynner nok ikke å feire sammen med samboer før vi får barn eller vi blir store nok til å be folk til oss på julaften.

23. desember begynner jeg med å ta den siste vasken som bør gjøres så nær jul som mulig, f.eks. vask av kaninbur og støvsuging. Det er alltid så koselig å rydde og vaske på lille julaften formiddag. Når det er gjort blir det først pynting av huset, før vi tar frem treet og pynter det på ettermiddagen. (Også i stallen)Vi spiser grøt og koser oss kanskje med en julefilm, og senere ser vi på kvelden før kvelden og spiser brød og lefse med julepålegg. Jeg synes lille julaften er enda koseligere enn julaften :)

24. er det mye som skal skje. Jeg jobber jeg fra 9- 12, og det er helt greit siden jeg ikke gjør noe annet enn å sove hvis jeg ikke jobber. Fra 12 og utover en liten stund spiser vi hos bestemor og bestefar sammen med mammas side av familien. Deretter drar jeg hjem og ser på donald duck og vennene hans sammen med pappa og broren min, mens mamma er i den ene av bygdas kirker og holder gudstjeneste. Jeg og broren min drar i den andre kirka hvor gudstjenesten starter senere, siden det er den vi har som tradisjon å være i. Pappa er hjemme og passer dyra, da de finner på så mye rart på julaften :) Etter gudstjenesten kommer bestemor og bestefar til oss og spiser ribbe, medisterkaker og pølser. Deretter blir det dessert før vi åpner gavene, som tar resten av kvelden. Jeg er så glad i julaften!

1. og 2. dag jul er bare slappe, vi tar det helt med ro og spiser oss feite på ribberester. 2. dag drar jeg sikkert og spiser med familien til kjæresten min. I fjor ble jeg overtalt til å dra på fest 1. dag, men det synes jeg ble helt feil. Ellers kommer jeg nok til å dra ut med hesten og plinge litt med dombjellene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...