Gå til innhold

noen tanker rundt julen

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Jeg elsket julen som barn. Det gjør vel de fleste barn.

Etter som jeg ble voksen forsvant mer og mer julen for meg. Og da jeg flyttet hjemmefra for fire år siden, ble liksom julemagien borte.

Julen er ikke viktig for meg lenger, og det er helt ok det.

Eller dvs jeg liker førjulstiden. Fra 1. desember og fam til julaften. Det er en koselig tid, som fortsatt har et snev av magi. Med julelys i gatene, julemusikk, og julestemning overalt og forventningsfulle barn. :)

Når julaften kommer så er det over for min del, da er julemagien brutt. - da er det bare mas. Hit og dit hele tiden alle romjulsdagene - spise middag her og der, og spise, spise, spise og åpne pakker. Julen er egentlig bare en fråtsehøytid som gjør meg litt kvalm.

Flere som føler som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_trist_*

Jeg har det akkurat motsatt, jeg syns tiden før jul er et evig mas og gleden over julen har forsvunnet for meg. Men fra 1. juledag syns jeg det er helt topp for da har alt roet seg og jeg kan nyte fridagene.

Jeg syns det er et mas å finne gaver som mottakerne vil like, julekort, julemat, julekalendere og julekaker - alt som gledet meg før blir jeg deprimert av i dag.

Hvordan får jeg julegleden tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når julaften kommer så er det over for min del, da er julemagien brutt. - da er det bare mas. Hit og dit hele tiden alle romjulsdagene - spise middag her og der, og spise, spise, spise og åpne pakker. Julen er egentlig bare en fråtsehøytid som gjør meg litt kvalm.

Flere som føler som meg?

Ja, jeg er helt enig. Liker ikke førjulsstresset heller jeg da ;) For min del kunne vi gjerne hoppet over hele desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke litt hva en gjør det til selv??

Mener, jeg koser meg med å finne julegaver til mine nærmeste. Lager gjerne no, fordi både jeg og mange av mine mener virkelig det er tanken som teller!! Så å få en gave noen har tatt seg tid til å ordne bare for meg, er mye mer verdt enn en gave som koster alldri så mye :jepp:

Så inviterer jeg venner på juleverksted og baking i desember en gang. Og jeg begynner med julegavene i ganske tidlig, så slipper jeg fulle butikker i sesember, og tjas, mas og stress. Julevasken er ferdig iløpet av november. Da er det bare kosing og lite mas i desember. Da siver julestevningen på.

I julen så kan det være stress for noen å dra hit og dit på julemiddager osv.

Her hos meg og min mann er vi borte til middag julaften. Har ingen egne barn enda, når de kommer vil vi være hjemme, så får folk bestemme selv om de vil på middag hos oss eller om de vil komme til kaffe...

1. juledag er vi borte på julelunsj hosmin familie. Og 2 eller 3 juledag er vi på middag til hans foreldre.

jo da, det blir litt hit og dit, men samtidig er det så flott at familien har tid til å samles syns jeg.

De andre dagene i julen bruker vi som vi vil. Da vil vi bruke litt tid til hverandre. Da koser vi oss gjerne på sofaen med film, drar på kino, ser et show, drar på ski...Så da får vi både slappet av og brukt tid til hverandre og truffet familie.

Det går faktisk an å si nei til middager også da. Det er jul, og jeg forstår hvis noen vil bruke tid på hverandre og ikke stresse rundt hele julen. ikke alle vil ha julen likedan;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg elsker adventstiden, men synes selve julen er en litt vanskelig tid. Synes det blir litt stort press om å være i godt humør på julaften osv. Jeg prøver å gjøre det beste ut av det, men trekker meg litt unna når familien er veldig opptatt med å pynte huset og prate om hvor koselig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg kan heller ikke skjønne at det er "obligatorisk" å stresse før jul??

Selv vasker jeg ikke mer enn til vanlig. Pynte og bake litt gjør jeg fordi jeg synes det er koselig, ikke fordi jeg føler at jeg må. Osv.

Man skaper selv den førjulstiden man ønsker seg :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trist_*
Jeg kan heller ikke skjønne at det er "obligatorisk" å stresse før jul??

Selv vasker jeg ikke mer enn til vanlig. Pynte og bake litt gjør jeg fordi jeg synes det er koselig, ikke fordi jeg føler at jeg må. Osv.

Man skaper selv den førjulstiden man ønsker seg :nissekonekyss:

Hva hvis den førjulsgleden man hadde før plutselig er forsvunnet? Jeg gjør de samme tingene som ga meg glede før, men nå uten glede? Jeg sliter med å finne igjen julegleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Det å gjøre de samme tingene som før er ikke nødvendigvis nøkkelen. Ofte må man finne nye ting som gir glede.

Og noen ganger har man rett og slett urealistiske forventinger. Jeg synes det er hyggelig med jul og førjulstid, men det er absolutt ikke som den begeistringen jeg hadde som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jul som voksen er ganske annerledes enn den jeg hadde som barn. Moren min var hjemmeværende, og hun vasket, bakte og slet gjennom hele desember. Huset skulle skrubbes fra kjeller til loft, det skulle bakes kilovis med kaker (som varte til påske selv om vi var en stor familie bestående av kakemonser) osv. På julaften var hun så utslitt at hun knapt smakte forskjell på om det var ribbe eller grandiosa som ble servert. Hun skapte en magisk jul for oss barna, og det er jeg henne evig takknemlig for. Men hun gjorde det på bekostning av seg selv.

Sånn har jeg bestemt meg for at jeg ikke vil ha det. Jeg vasker ikke noe spesielt til jul (rundvask føler jeg meg mer opplagt til i den lyse årstiden), det holder med den helt vanlige vaskingen. Jeg baker hvis jeg har tid, lyst og overskudd. Har jeg ingen av delene så nøyer jeg meg med å kjøpe noen småkaker og kjeks. Julegaver passer jeg på å handle inn sånn jevnt over fra oktober, både av hensyn til stress og økonomi. Å ta alt i desember hadde tatt knekken på meg. Jeg er ferdig med cirka halvparten av julegavene, så det blir nok ikke noe stress med dem.

Når 1. desember kommer pynter jeg så mye som jeg føler for da. Stjerne i vinduet må jeg ha, men utover det tar jeg det som det kommer. Så pynter jeg gradvis i ukene fram mot jul. Det betyr at jeg slipper å få en stressende dag der alt skal opp på engang. Julaften feirer vi der jeg og samboeren har lyst til. I år blir det hjemme hos oss, og de som vil komme er hjertelige velkomne til å dele jula med oss. I fjor var vi hos hans foreldre. Hva vi gjør neste jul vet jeg ikke. Det får tida vise.

Om vi blir invitert på middag hos venner og familie i jula så takker vi ja. Det oppleves som koselig, ikke stress. Om middag hos venner og familie oppleves som stress bør man kanskje vurdere å takke nei. Jula skal jo være koselig, så da gjør man det man må for at den skal bli nettopp det.

For min del har det vært viktig å få vekk så mye som mulig av "må" og få inn mest mulig "lyst til". Om jeg skulle forholdt meg til alt man liksom må før jul så hadde jeg også ønsket å avlyse hele jula. Men så lenge jeg gjør det jeg føler er koselig og morsomt så er desember en fin måned.

Som en annen her sa: Jula blir jo det vi gjør den til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det kanskje litt som deg. Julen for meg er fra 1. desember, julemagien blir brutt når vi drar hjem på kvelden julaften. Men til gjengjeld så elsker jeg den tiden frem til julaften da! Etter det er det liksom ikke noe mer, bare rundt og spise, også kommer nyttårsaften, og da er jula helt over for min del. Men det synes jeg egentlig er helt greit, jul for meg er fra 1. desember, ikke fra julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...