Gå til innhold

Trenger økonomisk rådgivning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er en idiot, jeg er en fjott, jeg er helt ufattelig dum og korttenkt. Sånn, ferdig, kan vi da la være å bruke denne tråden på å fortelle hvor dum jeg har vært? ;)

Jeg har forbrukslån. Masse forbrukslån. Noen småbeløp, noen større beløp. Hos ti forskjellige kreditorer. Og jeg sliter noe så skrekkelig med å få betalt hver måned, det er ingenting igjen av lønna når alt er betalt. Jeg har skrevet brev til kreditorene med bønn om å få lov til å betale mindre hver måned, men de fleste har sagt nei. Jeg har prøvd å søke om økonomisk rådgivning, men ventelistene er vanvittig lange for tida. Og jeg trenger en løsning nå!

Det jeg lurte på helt konkret er om dette kan være løsningen for meg. De har lavere rente enn de stedene jeg låner fra i dag. Og jeg vil jo spare en del bare på det å ha lånet samlet på ett sted istedet for å betale til ti forskjellige. Men så synes jeg at det ser litt skummelt ut, på en måte. Fordi månedsbeløpet blir myyyyye lavere enn det jeg betaler i dag, når jeg tester lånekalkulatoren på denne siden. Er det noe lureri her? Er dette en av de tingene som er for godt til å være sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo med liten tekst at renten er individuell og kan variere opp til over 21% (men kredittkortrente kan jo være enda høyere). Derfor bør du i hvert fall ta kontakt med selskapet og høre hva vilkårene vil være for DITT lån.

Skrevet
Det står jo med liten tekst at renten er individuell og kan variere opp til over 21% (men kredittkortrente kan jo være enda høyere). Derfor bør du i hvert fall ta kontakt med selskapet og høre hva vilkårene vil være for DITT lån.

Ja, jeg så det. Men i dag betaler jeg så latterlig mye hver måned at jeg kan betale det dobbelte av det kalkulatoren deres her viste på utregningen og fortsatt ha mye mer til overs hver måned.

Jeg har tenkt å ta kontakt med dem ja. Men ville bare sjekke om det er noen som har hørt noe om denne banken, om det er noe lureri der som jeg ikke klarer å se.

Takk for svar! :)

Skrevet

Jeg har ikke hørt om dem, men jeg vil tro at den ikke er verre enn andre. Undersøk hva de tar i gebyrer og på hvor kort varsel de endrer renta, kanskje :klø: Det er nok lurt å samle lånene, i hvert fall.

Skrevet

Tja, det er vel neppe noe magi over dette tilbudet heller.

For det første: De bruker en rente på 8,9 % (10,8 effektiv) i standardberegningen. Som det står med liten skrift der, kan den jo fort bli det dobbelte. De påstår at snittrenten er 14,5 %, men hvem vet...

For det andre: Det kommer selvsagt an på nedbetalingstiden. Si at de lånene du har nå må nedbetales på 5 år. Standardutregningen her kommer på 12 år. Da er det klart det blir et mindre beløp hver måned, men samlet blir jo lånene langt dyrere for deg! Få i alle fall så kort nedbetalingstid som mulig!

For det tredje: Dette er uansett dyrere enn å få bakt inn lånene i f.eks. huslånet, så om du har mulighet til det så bør du definitvt gjøre det isteden!

Lykke til!

Skrevet
Tja, det er vel neppe noe magi over dette tilbudet heller.

For det første: De bruker en rente på 8,9 % (10,8 effektiv) i standardberegningen. Som det står med liten skrift der, kan den jo fort bli det dobbelte. De påstår at snittrenten er 14,5 %, men hvem vet...

For det andre: Det kommer selvsagt an på nedbetalingstiden. Si at de lånene du har nå må nedbetales på 5 år. Standardutregningen her kommer på 12 år. Da er det klart det blir et mindre beløp hver måned, men samlet blir jo lånene langt dyrere for deg! Få i alle fall så kort nedbetalingstid som mulig!

For det tredje: Dette er uansett dyrere enn å få bakt inn lånene i f.eks. huslånet, så om du har mulighet til det så bør du definitvt gjøre det isteden!

Lykke til!

Takk for rådene!

Jeg har ikke huslån eller annet av verdi som jeg kan bake lånene inn i. Jeg er litt usikker på nedbetalingstiden på de forskjellige andre lånene, så det er godt mulig jeg på sikt vil betale mer enn i dag. Men på kortere sikt så vil jeg få rom til å puste. I dag lever jeg på sultegrensen, og alternativet er vel å bli slått personlig konkurs. :tristbla:

Jeg ser for meg at jeg vil få en enklere hverdag om jeg får samlet lånene og samtidig få lavere innbetaling pr måned. Så kan jeg betale ekstra på lånet når jeg har penger til overs, hvis jeg får muligheten til å jobbe ekstra, f.eks. På den måten vil jeg antakelig betale ned lånet raskere enn de 12 årene som er forespeilet her, og dermed slippe unna litt av rentene.

Det viktigste akkurat nå er å få økonomien til å gå rundt fra måned til måned. Og siden de kreditorene jeg allerede har ikke er villig til å forlenge nedbetalingstiden, så sitter jeg ganske fastlåst. Jeg skal undersøke mer rundt gebyrer og renteendringer hos Aconto, og så vurdere det derfra. Så lenge ingen har noe spesielt negativt å bemerke om disse så tror jeg at det er min eneste mulighet til å få ryddet opp i dette.

Skrevet

Jeg ville garantert gjort alt jeg kunne for å få samlet all "skiten".

Ja du betaler mer på lang sikt, men beløpet blir uansett mindre i måneden slik at du kan leve. Du er jo inneforstått med at du må betale langt mer enn nødvendig for å bli ferdig med alt, men jeg vil tro det er viktigere å overleve fra dag til dag :)

Skrevet

Det finnes flere "banker" som har spesialisert seg på å refinansiere forbruksgjeld, så søk flere steder, sjekk også med lokalbanken om du har en.

Sett opp et budsjett som viser hva du ideelt vil betale i mnd (lite nok til at du kan leve, mye nok til at du betaler ned raskest mulig), som du kan vise banken.

Sjekk først om du kan få et lån som dekker all opparbeidet gjeld, så tar du en ny ringerunde til kreditorene og ber dem redusere gjelden (opparbeidet rente/gebyrer) noe mot at du innfrir med en gang. Det er ingen garantier, men det er verdt et forsøk, spesielt om det er litt eldre krav. Jeg har selv jobbet med inkasso, så jeg vet det er mulig,

Er det nyere gjeld, eller de anser det som sannsynlig at du vil kunne betjene den gjelden du har nå skal det litt til. Du bør derfor finne ut hvor mye du nå betaler hver mnd og opplyse dette til alle kreditorre sammen med inntekten din slik at de ser at det er sannsynlig at du til slutt ikke vil klare å betjene gjelden og at de bør ta i mot tilbudet om et redusert oppgjør med en gang, med 20-30% rente har de litt marginer å gå på.

Skrevet
Jeg har forbrukslån. Masse forbrukslån. ...

Det jeg lurte på helt konkret er om dette kan være løsningen for meg. De har lavere rente enn de stedene jeg låner fra i dag. Og jeg vil jo spare en del bare på det å ha lånet samlet på ett sted istedet for å betale til ti forskjellige. Men så synes jeg at det ser litt skummelt ut, på en måte. Fordi månedsbeløpet blir myyyyye lavere enn det jeg betaler i dag, når jeg tester lånekalkulatoren på denne siden. Er det noe lureri her? Er dette en av de tingene som er for godt til å være sant?

På nettstedet til slike sider står det alltid et felt "om ......"; helt til høyre. Har du lest det?

hvis ikke så gjør det. Det er første skritt mot å bli mer fornuftig. Gjør det itl en vane; og tenk gjennom hvordan du kan sjekke at det som står der er sant.

Dette ser ut som et seriøst foretak, som samarbeider med reelle banker. Riktignok er dette de bankene som for meg virker mest aggressive i sin markedsføring. Jeg ville likevel ringt en eller flere av de samarbeidende bankene, og sjekket om de faktisk er med på dette tilbudet.

Når det er sagt; du har allerede gjort mange dårlige dealer, så problemstillingen er egentlig om det er verre med en dårlig deal enn mange dårlige dealer.

Det er det neppe. Du må bare være sikker på at du faktisk får vekslet inn alle smålånene. Det siste du trenger er enda et etableringsgebyr, og at du ikke får kvittet deg med alle smålånene.

Aller først ville jeg henvendt meg til min vanlig bank og spurt dem om et forbrukslån for å samle alle smålån, men dersom det ikke går - så er et onde som regel bedre enn mange onder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...