Gå til innhold

Slitsomme husverter...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Susanne_*
Skrevet

Ble litt inspirert av en tråd jeg leste på et annet forum nylig, angående frekke husverter..

Har opplevd min dose for å si det slik. Har leid noen plasser i mitt liv, håper jeg aldri kommer til å gjøre det igjen (eier nå). Må også nevne at jeg er en rolig person som hverken bråker eller holder fester, betaler alltid husleia innen fristen og plager ingen. Som husleier har jeg likevel opplevd følgende:

Første plassen jeg leide var hos et familiemedlem i en alder av 19. Husverten syntes det var helt greit å stikke innom 3 ganger daglig, og ringte å spurte hvorfor jeg ikke åpnet døra dersom jeg lot være.. fikk høre at jeg virket temmelig usosial siden jeg ikke åpnet døra/svarte tlf hver gang, men herlighet da..

Neste plass jeg bodde fikk jeg beskjed om at jeg hadde laget en lang ripe i toalettet, selv om jeg visste den ripen var der når jeg flyttet inn dit og også hadde spurt hva det var. Husverten hisset seg opp overfor meg og sa at toalettet var ødelagt, dette var heldigvis når jeg var på vei ut.

Flyttet til en større by hvor jeg leide en hybel i flere år mens jeg studerte. Her fikk jeg kjeft fordi jeg hadde hengt opp postkassen min på et postkassestativ med ledig plass..! Jeg fikk beskjed om å skrue av all varme når jeg reiste hjem en helg, førte til at jeg fikk frosne rør på badet.. dette var selv om jeg betalte strømmen selv. Dama kom med ting hun hadde kjøpt til leiligheten å ble snurt når jeg takket nei, ville jo ha mine egne ting..

Etterhvert fikk jeg en kjæreste, og vi leide en fin leilighet sammen. Gikk greit nok i starten, men så begynte det:

Huseieren begynte å spyle vinduene våre jevnlig med høytrykksslange, tidlig på morgenen uten at vi fikk beskjed på forhånd..også soveromsvinduene. Lovet ting, men holdt de aldri. Kom med rørlegger med seg 8 om morgenen å ville inn å sjekke uten å ha gitt beskjed på forhånd. Barna deres kom i perioder ned til oss på besøk 2-3 ganger daglig, sa at foreldrene sa det var greit de kom.. Fikk ikke lov å henge opp persienner i vinduet selv om det var direkte innsyn, for de ville kjøpe egne persienner til leiligheten. Men det gjorde de jo aldri, sa hele tiden snart, neste uke men ingenting skjedde..

Kunne ha fortsatt å skrive masse eksempler men det orker jeg ikke :goodbye:

Jammen meg glad vi eier nå :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare hatt en huseier, og han var den perfekte huseier. Den eneste feilen han gjorde var at han glemte å si fra at han skulle ha visning for å få solgt huset. Da kom han inn på soverommet mitt, mens jeg lå i sengen og leste. Han sa raskt unnskyld og gikk ut igjen, før menneskene som var på visning kom inn soveromsdøren. Etter visningen ringte han og beklaget episoden en gang til, og vi ble enige om at jeg skulle rydde leilighetens to soverom, og dra på kino, så han kunne ha visninger uten å være redd for å støte på beboerne :)

Jeg har også leid rom i leiligheten til en venn av meg, og det ble et mareritt til slutt. Jeg betalte ikke i form av leie, men med husarbeid. Uansett, på slutten fikk jeg ikke lov til å bruke badet om morgen og kveld, noe som gjorde det vanskelig å bo der.

I dag eier jeg, og er glad for det. Jeg er veldig glad i den lille leiligheten min :)

Skrevet

Oj oj oj, jeg har opplevd masse rare huseiere.. Er så evig glad for at jeg har kjøpt nå!

Første huseier fikk jeg aldri depositumet tilbake fra, fordi en av de jeg bodde med ikke hadde betalt husleien sin en måned.. Men vi betalte da vitterlig husleien separat. Dumme meg som flyttet hjemmefra for første gang hadde aldri hørt om depositumskonto, og huseier ba meg sette depositumet inn på hans konto. I tillegg holdt han visning uten å si ifra; hadde hatt nattevakt og ble vekket av at to fremmede gutter trampet inn på soverommet mitt!! Da var jeg forbanna, lagde litt av et opptrinn til god underholdning for de som var på visningen..

En annen huseier hadde den fine vanen at han rett og slett låste seg inn i leiligheten, tre ganger låste han seg inn mens jeg var der, og gudene vet hvor mange ganger mens jeg ikke var der. I denne leiligheten bodde jeg alene, og det opplevdes utrolig ubehagelig. En gang ble jeg vekket av at jeg hørte det gikk i ytterdøren, og en gang måtte jeg løpe ut av dusjen fordi jeg hørte noen som gikk i gangen utenfor badet. Tenk deg en ung jente alene i en sånn situasjon; jeg hadde jo hjertet i halsen og var sikker på at jeg skulle bli voldtatt og drept! Han hadde også for vane å sende meg strømregningenetter at betalingsfristen var gått ut, og nektet å betale purregebyrene jeg da fikk! Strømregningen kom nemlig først hjem til han av en eller annen grunn, så enten sendte han de til meg, eller kom og leverte de på døren eller i postkassen. Av og til fikk jeg strømregningen med purregebyr, uten at jeg hadde fått den originale strømregningen... Det var også flere episoder med han + mye styr da jeg skulle flytte ut, men jeg orker virkelig ikke skrive alt her. Han må virkelig være en av de verste huseierne noensinne!

Forrige huseieren min klarte å krangle til seg halve depositumet, hun stod til og med og skrek til meg i banken da jeg nektet hun å trekke så mye. Det var utrolig flaut, og alle i banken virket veldig ille til mote.. Bl.a påstod hun at vi hadde røykt inne leiligheten, noe vi aldri har gjort, og vi hadde laget 'en rar lukt' på badet. Skurte jo ned hele badet, renset sluk, brukte plumbo osv, men nei, vi hadde nok ødelagt rørene..

Masse rare folk der ute gitt, og tydeligvis er mange av de utleiere...

Skrevet

Vi leide en kjellerleilighet under et hus før,og det var ikke veldig nytt og fint men vi skulle bare bo der midlertidig til vi fant noe annet. De sa at de hadde pusset opp der.Det var ganske kaldt i leiligheten allerede i begynnelsen av september og da vinteren kom ble det iskaldt.Det var ikke mange ovner der og det hjalp heller ikke noe! Det dugget på vinduene og var fuktig ,så fuktig at før det ble kaldere så ble papirene myke...

Det var også mugg der,og når vi så bak noen av møblene så det ut som en gressplen av grønt bak de.Hvis vi ville ha det varmt og holde vekk muggen måtte vi lufte veldig godt hver dag (noe som vi ikke gjorde fordi det hadde blitt iskaldt ) og hun begynte å mase om det.At vi måttte fyre der .Det hadde vi ikke fått beskjed om da vi flyttet dit at vi måtte holde det ganske varmt.Det hadde jo blitt veldig dyre strømregninger!!Og måtte kjøpt ved i tillegg.Det betyr at hvis vi ville reist bort en uke så måtte vi skrudd alle ovnene på fullt for at det ikke skulle fryse ned der og bli mugg og dugg på vinduene.Hvem er det som skrur på all varme og så drar bort en uke?

Men hun maste på oss for det,og jeg sa at det måtte være for dårlig drenering,(som de hadde sagt de hadde gjort på nytt)men hun sa at det var våres feil.Og dette betalte vi 5500 for,riktig pris hadde vært maks.2000 og til og med det hadde vært for dyrt...hehe. Vi pleide å betale husleia ganske tidlig på dagen og alltid til riktig tid,til og med dagen før(jeg så feil og trodde det var dagen før den datoen som stod på kontrakten)og da jeg ikke hadde betalt enda, klokka var kanskje 3 -4 om dagen så tikket det inn en melding med noe som dette: "jeg kan ikke se at husleia er gått inn enda".Jeg ble forferdelig sint!

Drittleilighet, og så kommer det en melding om dette.Og da vi hadde vasket leiligheten når vi skulle flytte og hun skulle sjekke at alt var reint og i orden,så hun en liten flekk på badet,og når vi flyttet dit var det støvdotter her og der og fullt med papir og røyksneiper i vedovnen! Skal aldri leie leilighet i et hus igjen!

Skrevet

Dette har vel ikke bare noe med de som leier ut. Tror heller det er snakk om gjennomsnittsnordmannen. Nordmenn er ofte stort sett sære/rare personligheter.

"Narvestad" er vel et godt eksempel på hvordan mange nordmenn er :ler:

Tror folk som leier ut er noe mer paranoid enn andre som ikke leier ut også. Hadde et eksempel på noen som låste seg inn hos meg en gang jeg leide. Er faktisk ikke love det, med mindre det er avtalt eller påkrevd pga nødvendigheter.

Skrevet
Jammen meg glad vi eier nå :gjeiper:

ja, det er mye rart blant husverter. Anbefaler alle å insistere på standard leiekontrakter. Spesielt lønner det seg å kontrollere innbo når man leier møblert. Skader og annet skal føres i leiekontrakten. Da slipper man at husverten senere kommer og sier at noe er ødelagt som egentlig ikke er det.

Skrevet

Jeg tror jeg må ha vært utrolig heldig med huseierne mine :)

Første stedet jeg bodde var sponset av arbeidsgiver (staten), så det kostet nesten ingen ting, og vi hadde vaskehjelp som tok fellesarealene.

Andre stedet var det en slektning av meg som eide - det var riktignok ikke vasket ned i det hele tatt da jeg flytta inn, så jeg måtte vaske. Men fikk avslag i leia. Også ble jeg kastet ut etter nokså kort tid fordi huseier ville leie ut til en som kunne fikse hybel til sønnen hans i en annen del av landet... jaja, jeg trivdes likevel jeg, men man kan jo ikke drive sånn.

Tredje stedet var gjennom ei venninne. Den eneste uenigheten vi hadde var pga misforståelse om utflyttingsdato. Ellers alt vel og grei pris.

Fjerde stedet var internat, det var helt ok.

Femte sted var gjennom studentsamskipnaden. Det meste var ok, men de skal ha for at de fikset det trekkfulle vinduet med usynlig tape ("nå må du ikke åpne det før til våren") og trakk av depositumet fordi de fant litt støv i taklampa da jeg flytta ut.

Sjette sted var gjennom privat utleier samme sted, bra standard og grei pris, men litt nysgjerrig huseier som gjerne inspiserte fellesarealene ganske ofte.

Sjuende sted var også privat; huseier var omtrent aldri tilstede og vi fikk gratis ved.

Åttende sted var ikke i Norge - enkel standard på rommet (madrass på gulvet og sparsom oljefyring), men verdens fineste leilighet som jeg disponerte alene det meste av uka. Billig og sentralt og hyggelig "samboer".

Niende sted var ...greit nok, billig, men fuktig leilighet med mugg på soverommet og det rant nedover vinduene for et godt ord. Vi flytta i løpet av noen måneder og etter det har jeg ikke vært plaget med hodepine i det hele tatt. De som leide ut drev omtrent skraphandel, men var hyggelige nok.

Tiende sted er bra og veldig billig :) Verdens greieste huseier som ser på oss som likeverdige og lar oss være i fred selv om hun bor i nærheten, samtidig som vi har et vennskapelig forhold. Disponerer stor hage og kan gjøre omtrent som vi vil (men selvsagt er det ikke mye motivasjon for å pusse opp osv når man leier).

Som sagt, fornøyd hele veien, men så er jeg jaggu en erfaren leietaker også :ler: Gleder meg til å få mitt eget en dag også.

Skrevet

Synes det er så skummelt å lese sånne tråder, nå som vi skal leie ut en leilighet. Tenk om vi blir sånn! Hva kommer leieboerene våre til å synes om oss? Regner jo med at det går bra, men blir litt nervøs.

Skrevet

En jeg leide hos var ganske sær. Jeg fikk alltid kjeft om der var lakt noe utenfor leiligheta(var et lite hus med to leiligheter), eller om en øl flaske sto utenfor. Han kontaktet aldri den andre som bodde der for å høre om den hadde gjort det.

Han kjeftet alltid på meg når en av oss glemte å sette ned bosset når det skulle tømmes. For det var jo bare min feil må vite :roll:

Det var lov med dyr i leiligheten, men jeg fikk ikke ha besøk av andre om de tok med hunden sin, selv om hunden satt i bilen til eigeren.

Etter hvert sa jeg i fra at der bodde andre i huset og at ting ikke bare var min feil. Han ble snurt da og behandlet meg bare verre.

Jeg flytta etter ca 7-8 mnd. Da orket jeg ikke mere.

Skrevet

Hva med problem leieboere ?

Det er nok like mange som har dårlig erfaring den veien også.

Et skrekk eksempel hadde jeg for noen år siden.

Leide ut til noen som til og med begynte og forsyne seg i fryseren min i kjelleren. Snekkret opp en vegg uten å spørre. Samt lånte ut leligheten til en stor famile jeg aldri hadde møtt, en hel sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...