Gjest Funny Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 En venn av meg fikk høre fra sin kundebehandler at han går for det man kaller en "høyrisikokunde". Hva betyr det? Min venn er ikke akkurat student, han har ordnet økonomi men han har ikke spart egenkapital. Blir man kalt "høyrisikokunde" bare fordi man ikke har spart?!
Alison Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 En venn av meg fikk høre fra sin kundebehandler at han går for det man kaller en "høyrisikokunde". Hva betyr det? Min venn er ikke akkurat student, han har ordnet økonomi men han har ikke spart egenkapital. Blir man kalt "høyrisikokunde" bare fordi man ikke har spart?! Bankene setter alle kunder i forskjellige risikoklasser. Jo høyere risikoklasse, jo større sjangs mener banken at det er for at de skal få et tap på denne kunden. En høyrisikokunde har gjerne inkassosaker/betalingsanmerkninger eller det har vært overtrekk av konto el. i banken. Dette er kunder som bankene ikke er spesielt glade for å ha. Det finnes også en del kunder som ligger mellom middels og høy risiko. Dette er kunder som banken ikke tjener penger på, men det er ikke dermed sagt at ikke banken vil ha slike kunder. En ny kunde som banken ikke kjenner fra før, og som gjerne er ung, kommer som regel i en slik risikoklasse. Dette er kunder som vil få lavere risikoklasse etterhvert som banken får historikk på de. Unge kunder som søker 1. hjemslån vil ofte komme i grenseland mellom middels og høy risikoklasse. God historikk, sparing og at det kommer inn lønn på konto vil gjøre at risikoklassen blir lavere.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 En venn av meg fikk høre fra sin kundebehandler at han går for det man kaller en "høyrisikokunde". Hva betyr det? Min venn er ikke akkurat student, han har ordnet økonomi men han har ikke spart egenkapital. Blir man kalt "høyrisikokunde" bare fordi man ikke har spart?! Hva mener du med "ordnet økonomi"? At han ikke har betalingsanmerkninger? Om han ikke er student, men har jobbet en stund, så forventer gjerne banken at man har spart litt. Om han har jobbet i flere år, og likevel ikke klart å spare en krone, så kan det være et tegn på at han er litt for glad i å bruke penger. Evt at han tjener veldig lite, og derfor er en risiko. Om han har variabel inntekt er det også en risiko for bankene. F.eks. om han jobber som frilancer eller lignende.
Gjest ts Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Men ordnet økonomi mente jeg at han ikke har inkassoanmerkning, fast jobb i privat sektor (Fast lønn + en liten bonus hvert år), betaler sine regninger og er pliktoppfyllende: men han har ikke spart noe, er over 30, og han har ikke BSU (kanskje fordi han har bodd en del år utelnds, har festet mye og levd livet/reist?) Det er fint for ham men antar at banken kun ser på de som sparer?! Banken vil jo tjene på ham som kunde, om han både har billån og boliglån som han betjener der?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Banken vil kunne tjene så lenge han klarer å betjene lånet. Men han må ha fullfinansiert boliglån med det det innebærer av risiko for banken som er avhengig av at enten boligen stiger i verdi eller at fyren klarer å betale uansett hva som skjer. Han er også singel = økt sårbarhet om noe skulle skje (kan selvsagt tegne gjeldsforsikring). Og han kan ikke dokumentere at han har spesielt langsiktig tankegang når det gjelder penger og sparing, selv om han antagelig vil kunne forklare i mer detalj om livet sitt og dermed gjøre et mer eller mindre positivt inntrykk.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 men han har ikke spart noe, er over 30, og han har ikke BSU (kanskje fordi han har bodd en del år utelnds, har festet mye og levd livet/reist?) Vel..., en interessant observasjon er at du gir svaret selv, men du har av en merkelig årsak skrevet det i parentes. Ta bort klammene, og sett strek under i stedet, så kanskje du også skjønner hvorfor han regnes som høyrisiko.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Et spm. Har banken lov til å holde på denne typen informasjon over lengere tid? Hva med datatilsynets regler, må man ikke slette slik informasjon etter en viss tid?
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Et spm. Har banken lov til å holde på denne typen informasjon over lengere tid? Hva med datatilsynets regler, må man ikke slette slik informasjon etter en viss tid? Hva slags informasjon tenker du på da?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Høres ut på om de sitter og kan se på forbruk, kredittkortbruk, kontoinformasjon langt itlbake i tid. Er ikke dette ting som burde slettes etter en viss tid?
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Høres ut på om de sitter og kan se på forbruk, kredittkortbruk, kontoinformasjon langt itlbake i tid. Er ikke dette ting som burde slettes etter en viss tid? Tja, er jo ikke værre enn å bytte bank. Da begynner man jo på blanke ark igjen. Da er det kun inntekt, gjeld, sparepenger og kredittscore som er igjen - all historie om hva penger er brukt på borte. Fordel for noen, ulempe for andre. Kontoinformasjon lagres selvsagt i lang, lang tid. Tenk selv. Hva om du trenger informasjon om en transaksjon på kontoen din, men at all info slettes årlig f.eks. Det hadde vært ganske krise.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Men ordnet økonomi mente jeg at han ikke har inkassoanmerkning, fast jobb i privat sektor (Fast lønn + en liten bonus hvert år), betaler sine regninger og er pliktoppfyllende: men han har ikke spart noe, er over 30, og han har ikke BSU (kanskje fordi han har bodd en del år utelnds, har festet mye og levd livet/reist?) Det er fint for ham men antar at banken kun ser på de som sparer?! Banken vil jo tjene på ham som kunde, om han både har billån og boliglån som han betjener der? Jeg har også bodd en del år i utlandet, men både spart til BSU og opparbeidet meg egenkapital for det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå