Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Hei! En kollega på jobben fortalte at når hun giftet seg, så hadde brudeparet betalt leie for kjole og dress til forlovere, pluss kjøpt sko til dem. Ble litt overrasket. Hadde ikke tenkt på dette. Hva gjør dere?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 huff, dette har jeg også lurt litt på. eller, å betale for kjole til min forlover har ikke slått meg en gang... det regner jeg med at hun betaler selv (hvis hun kjøper ny da). men min kjære skal ha 2 forlovere, og han (vi?) ønsker at de 3 skal ha på seg like klær. i og med at vi ønsker det blir det vel naturlig at vi må dekke dette. men nå var min kjære forlover til en av de andre for noen år siden, og da betalte de halvparten hver... så tror vi også ender opp med det!
Kara W Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Det er veldig individuelt om man betaler for forlovers klær eller ikke. Dersom man har sterke meninger om hva personen skal ha på seg, og man vet at de ikke har penger til det, eller egentlig ikke ønsker seg klærne, så synes jeg det er riktig å betale for leie, evt. betale for halvparten dersom de beholder klærne. Hvis forloveren derimot står fritt til å velge, så synes jeg det er helt greit at de betaler klærne sine selv. Det bør ikke koste mer å være forlover enn å være gjest. Mange bruder velger forresten å betale for hår eller sminke til forloveren sin.
MissStiles Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Jeg har aldri hørt om at brudeparet betaler for kjole/dress til forlover. Men jeg har hørt om at de betaler for sminke og frisør.
eleit Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Vi har ikke tenkt å betale klærne til forloverne. Men, jeg har snakket en del med min forlover om at jeg ikke ønsker at hun skal føle at hun må ha noe dyrt.. Noen kjøper jo dyre klær når de skal være forlovere, men det ser ikke jeg noen vits i.. Det viktigste er jo at hun føler seg bra den dagen! Men, jeg har sagt at jeg har lyst at hun skal få ordnet håret sammen med meg hos frisøren, og det skal jeg betale. For når det er jeg som ønsker det, så blir det naturlig! (det blir litt som de like dressene..)
Lille Rosa Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 (endret) Jeg har hørt at det er vanlig (og forsåvidt en selvfølge) hvis brudeparet "krever" at forlover feks skal ha samme antrekk som brudgommen. Hvis forlover blir nødt til å kjøpe nytt antrekk til det så syns jeg det er en selvfølge. (Er jo stort sett mannfolka det er aktuelt for). Men om det ikke er noe "krav" til type dress el.l så syns jeg det er naturlig at forlover ordner med antrekk selv. Til forloveren til bruden så ville jeg ikke dekket kjole med mindre det er noen veldig spesielle ønsker fra bruden. Endret 11. november 2008 av Lille Rosa
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Jeg synes det er en selvfølge at brudeparet betaler antrekkene til forloverne dersom det blir fremsatt ønsker /krav om hva de skal ha på seg. Men når det er sagt, kan jeg ikke forstå viktigheten f.eks. ved at brudens forlover må ha kjole i en bestemt farge eller at mannens forlover må ha en bestemt type dress. Er det fordi bildene skal se bra ut...?
Gjest Elegancia Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Vi skal betale klær, sminke og frisør for min forlover. Det er fordi jeg vil bestemme hva hun skal ha på seg og hvordan hun skal se ut ellers. Hun ble litt sur da jeg fortalte det, men da jeg fortalte at hun ikke kan sminke seg og rett og slett er stygg på håret, i tillegg til at hun ikke har peiling på å kle seg, så gikk hun med på det. Akkurat som at det er noe å bli sur for, er jo tross alt min store dag da. Noen er bare så innmari egoistiske.
Fresi Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Jeg synes det er en selvfølge at brudeparet betaler antrekkene til forloverne dersom det blir fremsatt ønsker /krav om hva de skal ha på seg. Men når det er sagt, kan jeg ikke forstå viktigheten f.eks. ved at brudens forlover må ha kjole i en bestemt farge eller at mannens forlover må ha en bestemt type dress. Er det fordi bildene skal se bra ut...? Vi skal betale klær, sminke og frisør for min forlover. Det er fordi jeg vil bestemme hva hun skal ha på seg og hvordan hun skal se ut ellers. Hun ble litt sur da jeg fortalte det, men da jeg fortalte at hun ikke kan sminke seg og rett og slett er stygg på håret, i tillegg til at hun ikke har peiling på å kle seg, så gikk hun med på det. Akkurat som at det er noe å bli sur for, er jo tross alt min store dag da. Noen er bare så innmari egoistiske. Himmel og hav, noen er helt beyond egoisme. Jeg hadde vurdert å kutte henne ut helt og holdent.
Gjest Elegancia Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Jeg hadde vurdert å kutte henne ut helt og holdent. Jeg har kutta ut ei før da, hu her er ei reserve som til slutt gikk med på det. Hu første blei så sur at hu ikke får lov å komme i kirken en gang. Rart de ikke er interessert i å se så fine ut som mulig. Dvs. hu første jeg spurte er i grunnen ganske fin, så hu var det planer om å nedgradere litt både når det gjaldt sminke, frisyre og antrekk, men det gikk hu seff ikke med på. Men hu er kjent for å være ganske sær da. Merkelig at det er så vanskelig å forstå at ingen skal være finere enn bruden.
Fresi Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 Jeg har kutta ut ei før da, hu her er ei reserve som til slutt gikk med på det. Hu første blei så sur at hu ikke får lov å komme i kirken en gang. Rart de ikke er interessert i å se så fine ut som mulig. Dvs. hu første jeg spurte er i grunnen ganske fin, så hu var det planer om å nedgradere litt både når det gjaldt sminke, frisyre og antrekk, men det gikk hu seff ikke med på. Men hu er kjent for å være ganske sær da. Merkelig at det er så vanskelig å forstå at ingen skal være finere enn bruden. Jeez. Noen har ingen begreper om etikette. De fine må nedgraderes og de dårlige må oppgraderes. Hvorfor kan ikke folk skjønne at de må være middelmådige sånn helt av seg selv? Særinger.
angara Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Det med å betale for forloverens antrekk er vel noe Amerikansk, er det ikke? Der kjøper man gjerne til forloveren og brudepikene, som alle gjerne skal ha samme antrekk. Dette har jeg ikke vurdert selv engang, min forlover får ha på seg akkurat det hun vil (og det kommer til å bli en kort, rød, tettsittende kjole som hun digger å bruke, etter hva jeg har hørt).
¤flicka¤ Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 Vi betalte ikke antrekk til våre forlovere, og de fikk ha på seg det selv ville. De var for øvrig helt nydelige begge to
Coriander Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Her i UK og mange andre land, er det brudeparet som betaler klaer til forlovere. Jeg slipper unna ved å ha norske forlovere i bunad, men jeg kommer til å betale for frisør. Mannen som er britisk derimot, slipper ikke unna og skal betale antrekket til sin forlover. Dette er tydeligvis ikke så normalt i Norge (heldigvis, det kan jo fort bli grise-dyrt!), men normal folkeskikk i andre land (USA, Canada, Australia, for å nevne noen)
Coriander Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Her i UK og mange andre land, er det brudeparet som betaler klaer til forlovere. Jeg slipper unna ved å ha norske forlovere i bunad, men jeg kommer til å betale for frisør. Mannen som er britisk derimot, slipper ikke unna og skal betale antrekket til sin forlover. Dette er tydeligvis ikke så normalt i Norge (heldigvis, det kan jo fort bli grise-dyrt!), men normal folkeskikk i andre land (USA, Canada, Australia, for å nevne noen)
bunadbrud Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Vi skal betale klær, sminke og frisør for min forlover. Det er fordi jeg vil bestemme hva hun skal ha på seg og hvordan hun skal se ut ellers. Hun ble litt sur da jeg fortalte det, men da jeg fortalte at hun ikke kan sminke seg og rett og slett er stygg på håret, i tillegg til at hun ikke har peiling på å kle seg, så gikk hun med på det. Akkurat som at det er noe å bli sur for, er jo tross alt min store dag da. Noen er bare så innmari egoistiske. Jeg synes noen er innmari egoistiske som KREVER hvordan folk skal gå kledd og være pyntet til minste deltalj. Det hadde ikke falt med inn å kreve noe sånt! Aldri! Men nå slipper jo jeg det problemet siden forloveren min har bunad, og pynter både meg og seg selv. Det må være lov å tenke over hva som er viktig i denne verden. Er det at man gifter seg med sin utkårede og skal få dele resten av livet sammen med han/hun, eller er det hvilken kjole forloveren har?
msDelenn Skrevet 12. november 2008 #17 Skrevet 12. november 2008 Helt enig..tror nok det er tull. Kan ikke tenke meg noen seriøst vil "pynte ned" noen fordi de mener de er for fine.. rareste jeg har hørt. Min forlover er modell, men jeg skal ikke be henne kle seg som en sekk poteter...LMAO nei, har tenkt tanken, men vil at min forlover skal bestemme selv. Men med mannens forlover om han ikke har mulighet selv, så vil vi betale for leie av hans dress, slik at han er i stil med begge små guttene også. Sjakkett i gården her.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 Jeg har kutta ut ei før da, hu her er ei reserve som til slutt gikk med på det. Hu første blei så sur at hu ikke får lov å komme i kirken en gang. Rart de ikke er interessert i å se så fine ut som mulig. Dvs. hu første jeg spurte er i grunnen ganske fin, så hu var det planer om å nedgradere litt både når det gjaldt sminke, frisyre og antrekk, men det gikk hu seff ikke med på. Men hu er kjent for å være ganske sær da. Merkelig at det er så vanskelig å forstå at ingen skal være finere enn bruden.
Solstrålejenta Skrevet 12. november 2008 #19 Skrevet 12. november 2008 Våres forlovere skal betale for sine antrekk selv. De bestemmer også helt og holdent hva de ønsker å ha på seg eller hvordan de ønsker å eventuelt sminke seg Min forlover har forhørt seg hva slags fargetema vi har så hun eventuelt kan matche noenlunde, men det er overhode ikke noe jeg krever at hun skal følge... Har man spesielle krav synes jeg det sier seg selv at man ikke kan kreve at forloverene skal betale dette selv... men det er nå meg...
Noli Skrevet 12. november 2008 #20 Skrevet 12. november 2008 Min forlover får velge fullstendig selv, men jeg håper hun velger bunad. Jeg vurderer det selv, men er usikker, for da må jeg sy inn bunaden og det er stress. :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå