Gå til innhold

Vi skal legge inn bud på et hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på hvordan vi skal gå frem under budgivningen. Det har allerede kommet inn bud, og vi skal gi bud. Vi diskuterer frem og tilbake, om vi skal legge inn et skremme bud. Eller om økningen skal være lav?

Noen med forslag

Videoannonse
Annonse
Gjest lillejul
Skrevet

Legg noen små bud til å starte med for å sjekke om det er noen som faktisk er interessert eller om de hopper av med en gang. Dersom de blir med videre i budrunden er det mer interessant å kaste inn noen bud som evt "skremmer" bort noen. Derimot ville jeg nok egentlig ikke lagt inn heftige bud slik markedet fungerer i dag. Folk så lett skremt... når folk først har bestemt seg for å legge inn bud på en bolig så setter de seg en grense for hvor mye de er villige til å gi. Dermed blir de med på runden opp til "sin grense" uansett om du hopper med 10 eller 50 tusen om gangen. "Skremmetaktikken" funket derimot veldig bra for 2-3 år siden når salgene nærmest ble unnagjort under selve visningen og folk hadde flere leiligheter de ville by på. Dersom de fikk inntrykk av at den andre budgiveren virkelig ville ha leiligheten koste hva det koste vil så trakk man seg raskere slik at man kunne "frigjøre" seg og legge inn bud på annen bolig som kanskje hadde en parallell budgiving.

Vi kjøpte hus forrige måned og der var det bare utholdenhet som funket. Vi la inn 6 bud. Hver gang økte vi med 100 000 kr men den andre budgiveren var like standhaftig. Mot slutten ble budene til motpart mindre og vi forstod at han nærmet seg sin grense. Da kortet også vi ned budene våre (ikke noe poeng å by 100 000kr over motpartens bud dersom han når grensa si og vi likegjerne kunne lagt inn bud på 5000 kr ekstra..)

Det viktigste er bare at man bestemmer seg på forhånd for hvor langt man er villig til å strekke seg for akkurat den boligen og har roen nok til å trekke seg når man når grensen som er satt. (Selv om banken har gitt lån for x antall kroner betyr det ikke at alle boliger man ser på er verd max av hva man har råd til å låne). Det er lett å la seg rive med i "bare ett bud til". Det er selvsagt leit å ikke vinne budrunden men da får man bare tenke på at det dukker opp nye fine boliger på markedet hver eneste dag:-)

Lykke til!

Skrevet
Er litt usikker på hvordan vi skal gå frem under budgivningen. Det har allerede kommet inn bud, og vi skal gi bud. Vi diskuterer frem og tilbake, om vi skal legge inn et skremme bud. Eller om økningen skal være lav?

Noen med forslag

Skremmebud?? Betyr det å by så mye over at de andre ikke kan henge med?

Jeg hadde bydd så lite som mulig akkurat nå. Folk har ikke så mye å gå på at de kan være med på budkrigen så lenge.

Skrevet
Skremmebud?? Betyr det å by så mye over at de andre ikke kan henge med?

Jeg hadde bydd så lite som mulig akkurat nå. Folk har ikke så mye å gå på at de kan være med på budkrigen så lenge.

Hva mener du med "folk"?

Det er fortsatt veldig mange som har like god råd nå som for ett par måneder siden.

Det viktigste er hva man selv synes huset er verdt og hvor lyst man har på det. Dersom det er "drømmehuset" ville jeg ha lagt inn et bud som viser at man mener alvor.

Var første bud under prisantydning?

Skrevet

FOLK er forsiktige, sitter på gjerdet, tar det litt rolig nå.. det er hva jeg mener.

Så jeg hadde ikke bydd 300 000 over takst om det ikke var mange inni bildet.

Skrevet
Hva mener du med "folk"?

Det er fortsatt veldig mange som har like god råd nå som for ett par måneder siden.

Det viktigste er hva man selv synes huset er verdt og hvor lyst man har på det. Dersom det er "drømmehuset" ville jeg ha lagt inn et bud som viser at man mener alvor.

Var første bud under prisantydning?

Første bud var 350000 under prisantydning, og er nå 200000 under prisantydning. Vi lar det gå, ikke drømmehuset. Vi fikk litt noya for å bli sittende igjen med et hus vi ikke får solgt

Skrevet

Lurt, beliggenhet betyr ALT :) Lykke til videre, masse objekter til salgs.

Skrevet
Lurt, beliggenhet betyr ALT :) Lykke til videre, masse objekter til salgs.

og flere kommer. Hver eneste dag :)

Skrevet

Selv om jeg ser at dere lar det gå, så lurer jeg på en ting: Hva ønsker dere å oppnå annet enn å betale mer enn dere trenger?

Hvis skremmebudet virker, så betaler dere mellomlegget mellom betalingsterskelen til de andre budgiverne (der en budrunde ville stoppet) og budet ditt.

Hvis det ikke virker, så er dere like langt.

Skrevet

Folk sitter på gjerdet, de vil ikke kjøpe nå, eventuelt de vil by lavt, for nå har folk dårlig råd. Folk kjøper ikke hus i dag..hvertfall ikke leiligheter i Stavanger og Oslo. Nesten ingen har råd.

Skrevet
Folk sitter på gjerdet, de vil ikke kjøpe nå, eventuelt de vil by lavt, for nå har folk dårlig råd. Folk kjøper ikke hus i dag..hvertfall ikke leiligheter i Stavanger og Oslo. Nesten ingen har råd.

Det er vel ikke bare pga dårlig råd at folk legger inn lave bud...

Jeg skal kjøpe leilighet, men finner ikke det jeg er ute etter pga at mange ikke tør legge ut for salg nå.

Skrevet
Jeg skal kjøpe leilighet, men finner ikke det jeg er ute etter pga at mange ikke tør legge ut for salg nå.

Det er vel akkurat NÅ og framover du finner det, vel? Markedet flommer jo over av boliger, det har aldri vært så mange boliger ute for salg som akkurat nå. De som ikke får solgt legger etterhvert sine boliger ut til leie, så det er verdt å sjekke også på utleiesidene om du finner drømmeleiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...