Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2003 #1 Del Skrevet 15. juni 2003 Har du bøker i stua? Det første jeg (ubevisst) legger merke til er om det fins bøker i stua. En velholdt bokhylle sier mye om de som bor der. Samtidig er det spennende å se i andres bokhyller. Hva leser de? Har vi de samme bøkene - og likte vi de samme bøkene? Jeg elsker bøkene mine, og ofte gleder jeg meg til å lete gjennom bokhyllene etter en godbit jeg ikke har lest på en stund. Fagbøkene står på mitt lille kontor, mens skjønnlitteratur, reisebøker mm står i stua. I tillegg til å være en stor del av min identitet, er bøkene for meg et møbel i seg selv (et ganske dyrt møbel faktisk, jeg har brukt mange tusen av studielånet mitt og nå lønna mi her- 250 bøker høres ikke så mye ut, men det er 2 bøker pr måned i 10 år. Gang så dette med en utsalgspris på 250-300 kroner Phu - det er ikke rart jeg var en fattig student :D) Bøker gir en egen stemning i et rom som ingen pyntegjenstander i verden kan erstatte. Lottdrømmen er (foruten reise, reise, reise) et eget bibliotek....sukk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 15. juni 2003 #2 Del Skrevet 15. juni 2003 Ja, vi kommer til å ha en del bøker i stua, tror ikke vi får plass til alle men.. fagbøker/skolebøker står på gjesterommet hvor vi også har pcen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. juni 2003 #3 Del Skrevet 15. juni 2003 Jepp, vi har bokhylle i stua. Der er det "høyverdig literatur", og der er det "kiosklitteratur" (nesten utelukkende kjøpt på flyplassen når flyet blir en time utsatt eller to, eller i forbindelse med en time eller to på en buss, og ikke medbrakt nok lesestoff til både forsinket fly, og så lang busstur (jeg hadde kjæreste en en annen del av landet i et år...)) og der er det noe faglitteratur også. Det meste av faglitteraturen er gjemt bort (skolebøker vi ikke lengre bruker) men noe har vi i bokhylla. Noe har jeg på pulten og, som oppslagsverk. Men, uten tvil, det finnes bøker på stua vår, og der kommer flere med årene, det skal jeg love. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 15. juni 2003 #4 Del Skrevet 15. juni 2003 Jepp, vi har bøker i stua. Mange bøker faktisk...... Er en ekte bokorm, jeg..... I bokhylla mi finner du alt fra barnebøker, Roald Dahl, Margit Sandemo, til Mary Higgins Clark og Edgar Allan Poe (eller hva han heter...ikke min bok...hehe) Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 15. juni 2003 #5 Del Skrevet 15. juni 2003 Jepp, har en del bøker ja! Og alle er mine, utenom tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 15. juni 2003 #6 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg har ikke bøkene mine i stua- men på "kontoret" og på gjesterom. Har vel en ca. 600-700 bøker tilsammen - mest skjønnlitteratur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2003 #7 Del Skrevet 15. juni 2003 Nei, bøkene våre har vi ikke på stua. De er på biblioteket vårt. Når vi kjøpte hus var det viktig for oss at det var et rom der som kunne brukes til bibliotek. Faglitteraturen står derimot på kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 15. juni 2003 #8 Del Skrevet 15. juni 2003 Javisst har jeg bøker i stua! Har 3,60 m med høye bokhyller som begynner å bli fulle. Foruten romaner har jeg leksikon, noen oppslagsbøker, reiseguider, interiørbøker, en verdenshistorie serie, etc. (Også har jeg fotoalbum og spill i bokhyllene). Jeg er glad i bøker og kunne ikke tenke meg å møblere en stue uten bokhyller. Fagbøker m.m. har jeg derimot ikke i stuen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 15. juni 2003 #9 Del Skrevet 15. juni 2003 Har bøker overalt! Dette til tross for at vi er så heldige å ha bibliotek. Bøker på soverommet, bøker på gjesterom, bøker på datarom, kjøkken, stue og selvsagt på fjortisrommet. Faglitteraturen har fått noen hyller i biblioteket, men jeg har i tillegg 20-30 fagbøker på datarommet. Glemte jeg hytta? En hel vegg på hytta. Leser biografier, faktabøker, klassikerne - norske og utenlandske - krim, "vanlig" skjønnlitteratur, litt lyrikk, politisk litteratur og historie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 15. juni 2003 #10 Del Skrevet 15. juni 2003 Ja! Vi har de fleste bøkene våre i stua og noen i kjellerstua (måtte ha ei bokhylle der også ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 15. juni 2003 #11 Del Skrevet 15. juni 2003 Ja, glemte jo å si at jeg har kokebøkene mine på kjøkkenet :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 15. juni 2003 #12 Del Skrevet 15. juni 2003 Vi har ikke noen plass å gjøre av bøkene på hovedstua.. Ingen bokhylle. Skolebøkene mine står i hylle på soverommet, og andre bøker står i bokhyllen på lillestua.. Har en god del bøker ja, og mange ligger i kasser i boden.. Jeg er en skikkelig lesehest som gjerne ligger halve natten med en god bok.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 15. juni 2003 #13 Del Skrevet 15. juni 2003 Hei!! nesten ingen bøker i stua.....hadde en vegg på flere meter full av bøker - men fikk plutselig nok!!!!!! Nå ligger alle i hauger oppe på loftet!!! Tror det er over 1000 stk og samlingen inneholder alt fra fagbøker,barnebøker,biografier,krim,kjærlighet......you name it!!!! -charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 15. juni 2003 #14 Del Skrevet 15. juni 2003 Bøkene er plassert i kjellestua og på kontoret. Stua er enda ikke tapetsert og møblert, men det blir nok ikke bøker der når vi blir ferdige heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 15. juni 2003 #15 Del Skrevet 15. juni 2003 Nix, ingen bøker i stua. Det passer ikke inn akkurat slik som vi har det nå. Men vi har bøker ja! Massevis!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 15. juni 2003 #16 Del Skrevet 15. juni 2003 Har bokhylle med bøker i stua, ja. Og så har vi bokhylle med databøker oppe på loftstua der pc'ene våre er. Skulle også hatt en ekstra reol/skap til alle dvd'ene som står og tar opp plass i bokhylla.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. juni 2003 #17 Del Skrevet 15. juni 2003 Nei, ikke nå. Synes liksom ikke det passer inn her vi bor nå. Har imidlertid et utall bøker som foreløpig (Flyttet like før jul). ligger i stabler langs veggene på "gjestekontoret". Har også et lass i boden og i esker under sengen :oops: . Aner ikke hvor mange jeg/vi har, men kjapp hoderegning skulle tilsi at jeg har kjøpt/fått ca. 100 bøker i året i 15 år... Planen er å kjøpe bokhyller til å ha på soverom og "gjestekontor" når skattepengene kommer, men en del kommer nok fremdeles til å leve et stille liv i boden. Har bøker i absolutt alle kategorier fra Bibelen via tung faglitteratur til Marki de Sades "Justine". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 15. juni 2003 #18 Del Skrevet 15. juni 2003 Uten bøker - ingen stue. Har de fleste bøkene samlet i bokhyllene (5 meter langt + takhøye) i stua (vinkelstue, blir kombinert stue/kontor). Kokebøkene er i en dertil egnet hylle på kjøkkenet - det er der jeg trenger dem mest. Bøkene mine forteller mye om meg, mer enn hva nips kan gjøre... Bokinteresserte folk som kommer innom tar seg alltid en tur innom bokhylla - og gleder seg over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. juni 2003 #19 Del Skrevet 15. juni 2003 Ja, vi har bøker i stua. Ikke så mange ennå, ettersom mange av bøkene mine ligger i kasser hos foreldrne mine i vente på at vi skal få oss en skikkelig bokhylle. Nå har vi en apotekerdisk med "overskap" som rommer en god del, men ikke nok. Denne flyter over av bøker. Mesteparten er interiørbøker og andre inspirasjonskilder og resten er skjønnlitteratur. Må nok få tak i en bokhylle snart ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. juni 2003 #20 Del Skrevet 15. juni 2003 Har et gammelt skap i stuen som er fullt av bøker. Har lenge planlagt å flytte bøkene vekk derfra, men må først finne et nytt sted til dem. Har tatt noen bøker til landstedet. Har mer tid til å lese der (ingen KG der vet dere) Har også planer om å lage et hylle system i trappegangen, der er det kjempehøyt under taket og det hadde vært tøft med bøker fra gulv til tak. Men da må jeg nok melde meg inn i boklubben igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå