Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Jeg skal ta navnet til ektefellen min, og sitter med navneendringsskjema fra folkeregisteret foran meg. Det jeg lurer på, er om jeg må sende med vigselsattest også? Det er ikke snakk om et vernet etternavn.
Noli Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Jeg tipper nei, men du kan jo ringe og spørre?
Patomas Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Jeg skal ta navnet til ektefellen min, og sitter med navneendringsskjema fra folkeregisteret foran meg. Det jeg lurer på, er om jeg må sende med vigselsattest også? Det er ikke snakk om et vernet etternavn. Hei på deg! Jeg giftet meg i august og det er masse papirer som skal undertegnes/fylles ut både forkant og etterkant av bryllup. Men akk ja det er jo verdt det Du behøver ikke å sende inn vigselsattest for å endre etternavn, vigselsattest blir sendt direkte fra vigsessted til ditt lokale folkeregister. Et lite tips til deg samtidig, send inn papirene så snart som mulig. Det tok nesten 2 mnd etter vi var gift før jeg fikk papirene med godkjent navnendring i retur. Og det er jo først da du kan starte med å hente nytt bankkort, visa,kredittkort, førerkort, pass mm Masse Lykke til!
annepålandet Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Jeg skal ta navnet til ektefellen min, og sitter med navneendringsskjema fra folkeregisteret foran meg. Det jeg lurer på, er om jeg må sende med vigselsattest også? Det er ikke snakk om et vernet etternavn. Hei! Du trenger ikke å sende med vigselattesten! Jeg byttet akkurat navn ved kun å sende inn skjemaet som du laster ned fra nettet. Det tok ca 1 uke før jeg fikk svar i posten om at mitt nye navn var registrert. Jeg har også et ubeskyttet etternavn. Synes 2 mnd behandlingstid var litt vel lenge....... Da har de ulike folkeregistre ulik behandlingstid i hvertfall :klø: Klem
VinterBrud09 Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 vi holder på å bytte etternavn. sendte inn papirene for en mnd siden og ringte de i dag for å høre om de hadde motatt dem siden jeg ikke har hørt noe. Fikk da beskjed om at Østlandet hadde opp til 2mnd ventetid. Og vigselsattest er ikke nødvendig
Gjest Gjest_Sissi_* Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Har hørt noe om at du ikke får lov å ta mellomnavnet til mannen din - stemmer det? Altså, hvis han har to etternavn kan du kun ta det siste? Det kan da ikke stemme...? Min kommende mann har to etternavn - jeg vil jo ta de begge..
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Som mann er jeg nysgjerrig på akkurat dette. Er det sånn at de fleste kvinner synes ordningen med å ta mannens etternavn er OK? For det slår meg nemlig at av de kvinner jeg har snakket med om dette har over halvparten sett denne tradisjonen som mannsjåvenistisk og reaksjonær.
jippijaja Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Jeg har alltid synes det er gammeldags og merkelig å skifte navn, og nå skal jeg gjøre det selv. Heheheh! Jeg tar mannens etternavn som mellomnavn. datteren vår har mitt etternavn, og hans som mellomnavn, så da får jeg det samme som henne:-)
Christal Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Svar til mann som lurte. Jeg syns ikke det er mannsjåvinistisk i det hele tatt å ta mannens navn. Jeg syns det er en ære å ta hans navn etter vi har giftet oss. :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Som mann er jeg nysgjerrig på akkurat dette. Er det sånn at de fleste kvinner synes ordningen med å ta mannens etternavn er OK? For det slår meg nemlig at av de kvinner jeg har snakket med om dette har over halvparten sett denne tradisjonen som mannsjåvenistisk og reaksjonær. For noen år siden ble det regnet som det kanskje, kvinnen er seg selv selv etter at hun har giftet seg, og bør beholde sitt pikenavn var tankene da. I dag er mye av det romantiske og gamle tilbake Det er populært å gifte seg fremfor å leve som samboere i årevis, og det er også mange kvinner som velger å ta mannens etternavn etter at de har giftet seg. Det regnes ikke som like "truende" mot kvinnen, om man kan ordlegge seg slik. Jeg synes det er hyggelig at alle i familien vår skal ha samme etternavn Det viser på en måte at vi hører sammen. Mannens etternavn er finere enn mitt, derfor velger vi at jeg skifter etter bryllupet. Barna har også hans etternavn. Trenden med at man har to-tre etternavn har jeg personlig ikke noe til overs for, så jeg kommer ikke til å ha det. Mitt pikenavn forsvinner helt når jeg blir en ærbar kvinne
Gjest gift Skrevet 20. november 2008 #11 Skrevet 20. november 2008 Svar til mann som lurte. Jeg syns ikke det er mannsjåvinistisk i det hele tatt å ta mannens navn. Jeg syns det er en ære å ta hans navn etter vi har giftet oss. :rødme: Jeg synes det burde være en ære for ham å ta mitt navn!! Jeg synes at hele symbolikken med at felles navn= felles familie er forsåvidt hyggelig, men jeg skjønner ikke at dette er en verdi kun kvinner skal verdsette og at mange synes at det fortsatt er en selvfølge at hun tar hans navn. Vi har slått våre sammen, så har vi begge gitt et navn og fått et. Det vil på alle måter markere at vi begge går inn i en ny familie- vår egen!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #12 Skrevet 23. november 2008 Har hørt noe om at du ikke får lov å ta mellomnavnet til mannen din - stemmer det? Altså, hvis han har to etternavn kan du kun ta det siste? Det kan da ikke stemme...? Min kommende mann har to etternavn - jeg vil jo ta de begge.. Noen som vet hvordan dette er..?
Gjest trylla Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 Som mann er jeg nysgjerrig på akkurat dette. Er det sånn at de fleste kvinner synes ordningen med å ta mannens etternavn er OK? For det slår meg nemlig at av de kvinner jeg har snakket med om dette har over halvparten sett denne tradisjonen som mannsjåvenistisk og reaksjonær. For meg var det helt unaturlig å skulle skifte navn i en alder av 32 år. Jeg hadde heller ikke noe krav om at han skulle skifte navn isteden, men han ville gjerne at vi skulle ha felles navn og valgte da å ta mitt etternavn. Det ser jeg på som en kjempestor ære, men det provoserer meg at dette blir tatt opp i hans familie ved hvert eneste besøk. De hadde ikke giddi å nevnt det en gang om jeg hadde tatt hans navn, men det er altså en skikkelig sær greie at han har valgt å ta mitt navn. Å bytte navn i godt voksen alder syns jeg egentlig er litt rart og forstår ikke helt hvorfor det er så viktig. I gamle dager "tilhørte man" sin far helt til man ble dratt til alters og gitt bort til en ny mann man skulle "tilhøre". Etternavnet viste i praksis hvem man tilhørte. Det er ikke et snev av romantikk i å bytte navn etter min mening. Dessuten.. men den høye skilsmissestatistikken som er i dag må den ene parten altså enten bytte navn tilbake igjen på et enda senere tidspunkt eller måtte leve med eksmann/dama sitt navn etter at alle andre bånd er kuttet. Neitakk. Forøvrig trenger man ikke noen vigselsattest. Man trenger ikke være samboere heller for den saks skyld. Har man lyst å bytte etternavn i dag så er det bare å signere et papir og søke "godkjenning". Det meste går igjennom så lenge det ikke er et vernet etternavn. Mitt etternavn er faktisk vernet og mannen min byttet til det navnet mens vi fremdeles bare var samboere, eneste kravet var at vi hadde hatt felles bosted de siste 2 åra.
Fluffe Skrevet 28. oktober 2010 #14 Skrevet 28. oktober 2010 Beklager jeg ødlegger en gammel tråd.Men det er denne det passer best for meg å spørre i. Spørsmålet mitt er at jeg gifter meg KANSKJE om to månder. Jeg sendte akuratt inn prøvelses papirene for ekteskap og venter på at de skal vli godkjent.Når bør man sende inn papirene for navn endring? Vi har ikke vært registrert samboere i 2 å
FruN Skrevet 28. oktober 2010 #15 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg skal ha mannens etternavn i tillegg til mitt eget, og vil ha det fra bryllupsdagen. I papirene vi fikk, står det at om man ønsker dette, sendes alle papirene inn samtidig, både forlovererklæring, prøvingspapirer og navnendring.
Fluffe Skrevet 28. oktober 2010 #16 Skrevet 28. oktober 2010 Men åssen skal de vite når jeg gifter meg og det nye navnet trer i kraft?
FruN Skrevet 28. oktober 2010 #17 Skrevet 28. oktober 2010 Mener navnbyttet gjelder fra en gitt dato... at prøveattesten gjelder eller noe...husker ikke 100% akkurat nå, er ei stund siden jeg har sett på papirene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå