Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Er det noen her som har erfaring med å søke jobber som er utlyst via bemanningsbyrå? Jeg er såpass "gammeldags" at jeg synes det er OK å møte de som eventuelt skal bli sjefene mine på intervjuet - viktig for meg å gå godt overens med dem! Men når jobben går via et byrå, går man vel på intervju hos byrået, ikke arbeidsplassen? Er det slik at byrået bestemmer hvem som skal bli ansatt (i samråd med arbeidsgiver) før kandidaten i det hele tatt møter arbeidsgiver? På hvilket tidspunkt i prosessen får kandidaten vite hvilket firma det er snakk om? Altså; får man vite det på førstegangs intervju, eller fortsetter de bare som det står i annonsen, a la "eksportfirma beliggende i Oslo" etc? Til nå har jeg ikke søkt slike jobber, siden jeg er litt skeptisk til denne prosessen. Men det viser seg jo at veldig mange jobber blir utlyst på denne måten, så da er det vel bare å hoppe i det...
Gjest gjest_24kvinne Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Hei! I de tilfellene jeg vet om, så er det bemanningsbyrået som har intervjuene av kanditatene helt til har "luket" dem ned til (varierer sikkert litt) 3 stk. Så er også arbeidsgiver med på intervjuene og er helt klart med i å bestemme hvem som skal bli tiludt jobb/ansettelse. Bemmaningsbyrået er kun der for å finne flest mulig kandidater og finne de beste av disse, med andre ord så sparer de arbeidsgiver for mye arbeid, og arbeidsgiver en kun med helt på slutten.
Gjest Medlem Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Jeg har samme erfaring som gjesten over. Men det fra arbeidsgiversiden. Vi har i flere år brukt bemanningsbyrå. Istedenfor å måtte gå igjennom 50 søknader (eller mer) er det greiere for oss å ha et byrå som sender oss de 3-5 beste kandidatene. Vi tar det første intervjuet sammen medb byrået (ettersom det er de som har plukket ut og derfor vet noe om bakgrunnen til kandidatene) også tar vi andre gangsintervju selv. Noen ganger velger vi å kun ha kandidaten på vikarbasis i prøvetiden (3-6 måneder) noe som betyr at de i praksis er ansatt i bemanningsbyrået og får lønn via de. Personen blir så ansatt hos oss om det går bra etter prøvetiden.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Jeg var også lenge skeptisk til vikarbyrå. Den stillingen jeg var interessert i var omtrent bare utlyst av vikarbyråer, så jeg hoppet i det. Ringte de ang. stillingen og ble invitert til et møte. Etter dette møtet ble jeg sendt videre på intervju til selve bedriften og fikk møte sjefen og avdelingsleder. Intervjuet gikk veldig bra, og jeg ble tilbudt jobben. Nå har jeg kontrakt på 6 mnd, og etter hva de andre ansatte i bedriften jeg jobber i sier, er dette en prosess de vanligvis bruker for å ansette fast. Altså først 6 mnd gjennom vikarbyå, så tilbud om fast ansettelse hvis de er fornøyd med deg. Så jeg ville absolutt hoppet i det, siden det er en god sjanse for fast ansettelse:)
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Det er også noen firmaer som ikke har egen GR/personalavd. og som konsekvent bruker bemanningsbyråer/konsulenter til å ta se av alt ved ansettelser. Dumt å gå glipp av sjansen til en drømmejobb bare fordi man er skeptisk til slike byråer. Min erfaring er at de noen ganger er veldig mye mer proffe på ansettelsesprosesser og å vurdere ikke bare om du er rett til jobben men også om det er en jobb/arbeidsgiver som er rett for deg. Og ikke minst! De kan hende du ikke får den jobben du søkte, men at du da er blitt "oppdaget" av bemanningsbyrået og at dermed kan bli kontaktet neste gang de finner en jobb som vil passe for deg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Takk for svar! Det er sikkert mye positivt ved å gjøre det på denne måten, jeg synes bare det blir litt omstendelig når dette også gjøres ved deltidsvikariater i "lavere" stillinger (sekretær, kontormedarbeider, fullmektig) etc, som er jobber jeg kan søke på. For en som ikke har sin største styrke i intervjusituasjonene heller, blir det ikke lett med flere intervjuer.
Kara W Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Jeg har hatt flere jobber via vikar/bemanningsbyrå er veldig fornøyd. Det som pleier å skje er at du sender en søknad til byrået, og de kaller deg inn til et intervju. Dette er gjerne et ganske langt intervju hvor de prøver å bli kjent med deg, høre hvilken type jobber du er interessert i osv. Når de så får et oppdrag som de synes du passer til, så ringer de deg og forteller litt om jobben. Nå får du også vite hvilket firma det gjelder. Et seriøst byrå vil ALDRI sende over informasjonen din før du har sagt det er OK. Firmaet vil da som regel motta 3-5 søknader, som de ser på. Dersom det er sykevikariat eller noe annet som haster, så hender det at man blir tilbudt jobben uten et intervju. Dersom det er et lenger vikariat blir du kalt inn til intervju (dersom de liker deg. Firmaet kan si til byrået at de ikke likte noen av søknadene de fikk og be om å få nye). Noen ganger vil en representant fra byrået være med, andre ganger ikke. Hvor mange intervjuer det blir vil også variere. Hvis du kommer så langt at du blir ansatt, så vil du den første perioden være ansatt via byrået. All personell-saker skal gå vi dem, som f.eks lønn, sykedager, ferier osv. Dersom du trenger noe tilretteleggning eller det er noe du ikke er fornøyd med, skal du også kontakte byrået, så vil de kontakte firmaet. Jeg har pleid å prate med begge to selv, siden jeg synes det er mest ærlig, men det føler du på selv hva som føles riktig. Jeg er som sagt veldig fornøyd med å jobbe gjennom byrå. Jeg synes det er mye lettere å få jobb på den måten. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå