Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Hei. Jeg har en kastrert hannkatt på litt over 2 år. Han har den siste uken (kanskje litt lenger) tisset ved siden av, under og på sofaen. På samme sted hele tiden. Jeg har lagt merke til at det ser ut som det er masse tråder eller hår i urinen når det har størknet. Jeg vet at katter er renslig dyr. To dager siden jeg skiftet på kassen, skiftet nettopp også, så jeg tror ikke det er det. Dessuten har det ikke vært "grums" i urinen tidligere. Ikke på den måten. Kan det være krystaller i urinen? Hva er symptomene? Noe annet, kanskje? Ringe til dyreklinikk i morgen? Jeg vil ikke at han skal ha det vondt eller bli syk. Takk.
NovaFlare Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 JA! Du må uten tvil ringe dyrlegen, men ikke i morgen. Ring nå, du. Det koster ikke noe mer å ringe akuttvakta enn vanlig telefon, men de kan berolige deg og fortelle deg om dette faktisk haster eller om du bare kan vente til i morgen. HVIS det er urinkrystaller, må han ha hjelp nå, nemlig. Tilbake til saken: urinkrystaller er noe som kastrerte katter er utsatt for. Her har maten en viktig rolle. Butikkmat inneholder ofte mye salt og for mye magnesium hvilken øker faren for dette. Kjøp heretter kun mat fra dyrebutikk eller dyrlegen hvis du ikke allerede gjør det, da det inneholder redusert mengde salter. Symptomene er som du allerede har nevnt ofte at de tisser på nye steder, og utenfor doen din og plutselig blir "urenslige". I tillegg har de ofte problemer med å tisse skikkelig, slik at urinen som kommer ut er av sparsom mengde fordi det er SVÆRT smertefullt for katten å tisse. Ofte kommer bare noen dråper, men mengden varierer. Poenget er at det gjør svært vondt og er dødelig om det ikke behandles straks. Så ikke nøl med å ringe. Det kan selvsagt også være noe mindre farlig, som urinveisinfeksjon, men dette er også smertefullt for katten og krever behandling. Da er det også vanlig at de tisser "her og der".
rangi Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Hvis katten ikke har problemer med å tisse, så kan du godt vente til i morgen med å ringe veterinær. Det kan være vanskelig å finne ut hvem som har vakt på kveldene, og du trenger ikke få helt panikk hvis du ikke får tak i en i kveld:)
NovaFlare Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 (endret) Det kan være vanskelig å finne ut hvem som har vakt på kveldene, og du trenger ikke få helt panikk hvis du ikke får tak i en i kveld:) Men det er bare å gå inn på hjemmesiden til en hun bruker, der er det oftest opplyst akuttnr Nei, hvis katten ikke virker smertepåvirket og faktisk får ut endel når den prøver å tisse, så kan du vente til i morgen HVIS det ikke er blod i urinen, da er det nok bare en UVI. Men om det bare kommer noen dråper og det er blod der, må du ringe straks Ikke vits i å være dum heller, bare for å spare penger. Bedre føre var enn etter snar, så lenge det bare er snakk om å ta en telefon Endret 11. november 2008 av NovaFlare
rangi Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Men det er bare å gå inn på hjemmesiden til en hun bruker, der er det oftest opplyst akuttnr Nei, hvis katten ikke virker smertepåvirket og faktisk får ut endel når den prøver å tisse, så kan du vente til i morgen HVIS det ikke er blod i urinen, da er det nok bare en UVI. Men om det bare kommer noen dråper og det er blod der, må du ringe straks Ikke vits i å være dum heller, bare for å spare penger. Bedre føre var enn etter snar, så lenge det bare er snakk om å ta en telefon Min veterinær har ikke noe hjemmeside med akuttnr jeg kan ringe..... Jeg bor ikke i en by, så det å finne ut hvem som har vakt her det er en langtekkelig affære, tro meg, jeg har prøvd noen ganger!
NovaFlare Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Min veterinær har ikke noe hjemmeside med akuttnr jeg kan ringe..... Jeg bor ikke i en by, så det å finne ut hvem som har vakt her det er en langtekkelig affære, tro meg, jeg har prøvd noen ganger! Uff, så synd da Bortskjemte vi i byen da.
Gjest Idahelen Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 TS: Ble bekymret, og har ventet på å høre hvordan det gikk. Har mons selv, ville vite selv i tilfelle det skjer her også en gang.. man vet aldri. Sitter å håper at det gikk bra? Hva var det som skjedde med monsen? Ps alle dere: Er dette som regel bare hvis de får butikkmat? Min får dyrebutikk. Men tunfisk og.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Hei igjen. Takk for svar, alle sammen. Jeg ringte dyreklinikken i går og fikk time i dag. Jeg kom nettopp hjem derfra nå, faktisk. Han har en bakgrunn som ikke alle har pådratt seg. Han kom til dyrebeskyttelsen når han var kattunge. Gått alene på gaten. Utmagret, bare skinn og bein, skjør, skeptisk og veldig, veldig redd. Han hadde vært i slåsskamp med andre katter i området. Jeg falt for historien, men også for utseendet. Han ser ut som en liten rev, nemlig. :rødme: Han har kommet seg veldig på de årene han har vært hos meg, men han er av og til litt skvetten. Så det å måtte plasseres i kattebur, kjøre bil og oppleve ukjente steder, det liker han ikke. Derfor mjauet han som en gal på veien og tisset i buret. Vetrinæren kunne ikke si noe sikkert før hun hadde gjort en grundig undersøkelse, så han ble neddopet for å finne ut av det. Det ble tatt urinprøve og ultralyd sammen med diverse annet. Hun mente ihvertfall at det ikke er krystaller i urinen, men en infeksjon, bl.a. pga blod i urinen. Han har fått smertestillende og antiflammatorisk. I tillegg må han ha mat fra dyrebutikk. Det kunne også være lurt å ha to kasser hvor han han kan gjøre sitt fornødne. Kontroll om en ukes tid. Nå ligger han på gulvet foran ovnen. Bare sover. Groggy og det hele. Skal få mye kos.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Ja. Hvis han ikke blir bedre, så må han tilbake. Han tisset på gulvet og seg selv i sted. Er det normalt? Kanskje pga. han har vært neddopet og ikke er helt med enda?
NovaFlare Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 Han tisset på gulvet og seg selv i sted. Er det normalt? Kanskje pga. han har vært neddopet og ikke er helt med enda? Ja, han har vært neddopet, normalt at de kan tisse på seg da. Han har jo tisset på gulvet de siste dagene har han ikke? Hvis det er på grunn av sykdom er det jo ikke rart at han gjorde det i dag også, han er jo ikke frisk enda.
NovaFlare Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Ps alle dere: Er dette som regel bare hvis de får butikkmat? Min får dyrebutikk. Men tunfisk og. Tunfisk er GIFTIG for katter, og det skal de overhodet ikke ha! Det er ikke slik at de dør på flekken ved små doser, er jo mange som gir en spiseskje nå og da, men det er ikke bra for dem. Dessuten er det veldig salt for kastrerte katter, så kutt det ut. Hvis du absolutt MÅ gi katten fisk (hvilket ikke innholder noe som helst som katten trenger og er helt unødvendig) så kan du koke litt seifilet til han. Katter skal ikke ha rød fisk! Ja, ofte er det kastrerte katter som fóres på butikkmat (ala Whiskas og Friskies) som får urinveisproblemer. Det er rene junk fooden og er ikke bra i det hele tatt for kastrerte katter. Dyrere er det også, i lengden.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 NovaFlare: Takk for svar. Jeg liker å bli betrygget. Heller spørre en gang for mye enn en gang for lite. Jeg hadde time kl 1400, og så ble han hentet kl 1600. Han har ikke kommet helt til seg selv. Han reagerer ikke noe særlig på stemmen min. Han ligger bare flat ut på gulvet (og i fanget mitt). Tar noen par skritt, men faller ned igjen. Må vel bare gi det tid.
NovaFlare Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 (endret) Ja, han er jo over 2 år og voksne katter bruker gjerne lenger tid på å komme ut av narkose. Ene hankatten min var groggy i 10 timer etter han hadde hatt en tannrens i narkose, og det var ikke mye narkose engang, hehe. Bare sørg for å holde han varm, ta han gjerne med deg i senga, de blir gjerne litt utrygge når de føler seg så sårbare, min blir skikkelig redd og mammadalt etter narkose. Endret 12. november 2008 av NovaFlare
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Han kom seg etter ca. 12 timer. Jeg trodde ikke at det kom til å ta så lang tid, men han fikk mye kyss, klapp og klem. Nå er han på bedringens vei, men fortsatt veldig kosesyk. Litt lettet ihvertfall.
NovaFlare Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 Ja, de blir ofte litt klengete etter narkose, min er kosete fra før, og blir nesten slitsom etter narkose, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå