Gå til innhold

Når går man i "sparebluss"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at det er viktig å ikke spise for lite når man slanker seg, for da går bare kroppen i "sparebluss", altså at forbrenningen blir lavere.

Men gjør det noe at man en dag innimellom ligger på rundt 1000 kalorier?

For oss som har en semianorektisk bakgrunn er det vanskelig å slanke seg sunt! Jeg får ikke følelsen av at jeg går ned i vekt hvis jeg ikke er littegrann sulten... (Jeg prøver å ligge på 1400-1500 hver dag, men nekter å proppe i meg masse mat på kvelden hvis jeg har spist for lite.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg har om kosthold nå på skolen og en dag satt vi opp alt vi hadde spist i et program som heter "mat på data". Da fant jeg ut at jeg hadde spist 500 kcal for lite den dagen, og læreren min ble jeg helt "OI DU FIKK I DEG LITE SHIT SPIS MER CRAZY", så har en følelse av at det ikke er helt bra å få i seg så lite som 1000 kcal.

Og jeg har også hørt at kroppen går i "sparebluss", og jeg tror den gjør det ganske raskt om det går over litt tid, og da legger du jo raskere på deg igjen om du begynner å spise "normalt".

Skrevet

Hva som er "å gå i sparepluss" for èn person, er ikke det samme for en annen. Dette avhenger av hvor høy basalforbrenningen din er. Har du et kaloriinntak under den, og samtidig er relativt normalt/mye i aktivitet, vil kroppen gå i sparepluss.

Skrevet

Normalt basalbehov av kalorier for en kvinnekropp (altså det du trenger bare for å eksistere) er på mellom 1200 og 1600 kcal. Altså er det ikke bra å ligge på 1000...

Skrevet
Jeg får ikke følelsen av at jeg går ned i vekt hvis jeg ikke er littegrann sulten...
Altså, er målet ditt å gå ned i vekt, eller er det bare å føle seg litt sulten? Hvis målet er å gå ned i i vekt så må du måle det etter vekta, ikke etter om du er sulten. Det går helt fint an å gå ned i vekt uten å føle seg sulten.
Skrevet

Prøver å gå ned noen få kilo...

Prøver å gjøre det på en sunn måte!

Skrevet

Jeg tror ikke det gjør noen ting å innimellom ligge på 1000 kalorier på en dag. Men det bør jo være fordi det ble sånn den dagen, man hadde ikke tid til å spise eller no, og ikke som en del av en plan for vektnedgang.

Hvis målet er å gå ned i vekt på en sunn måte tror jeg at det er best å ligge bare littegrann i kaloriunderskudd, for eksempel slik at du går ned kanskje en halv kilo i uka. Prøv å vei deg bare en gang i uka - hvis du går jevnt og rolig nedover er du i kaloriunderskudd, enten du har vært sulten eller ikke.

Det er en dårlig ide å gå rundt og være sulten, man (i hvert fall jeg) blir veldig fokusert på mat, ukonsentrert og slapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...