Gå til innhold

Regler for bruk at fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå har det seg sånn at jeg er gravid..

Vi har IKKE råd til at jeg ikke jobber i en eventuelt 9mnd lang eller hvor lenge det nå er, fødselspermisjonen.

Er det mulig for mor å ta 1 eller 2 måneder av permisjonen for så å gi resten til far? Hvordan er reglene på dette her?

-lurer-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 uker før termin og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor, og minimum 6 uker er forbeholdt far. Resten kan dere fordele nøyaktig som dere vil. Lykke til

Skrevet

Det er jo ikke noe permisjon å fordele dersom mor ikke har opptjent rettigheter. Jobber du ikke nå, ts? Hvis ikke er det ikke for sent å begynne for da får du jo betalt fødselspermisjon. Dessverre har ikke far selvstendig opptjeningsrett.

Skrevet

Ta deg en tur innom sidene til NAV og les selv.

Er veldig godt forklart regelverket når det gjelder fødselspermisjon.

Dersom dere begge har rett til permisjon, kan dere dele alt bortsett fra de tvungne ukene til mor og far (ca 6uker hver) akkurat som dere vil.

Ellers kan du jo få 100% lønn istedenfor 80% lønn mot kortere permisjonsperiode.

Skrevet
Det er jo ikke noe permisjon å fordele dersom mor ikke har opptjent rettigheter. Jobber du ikke nå, ts? Hvis ikke er det ikke for sent å begynne for da får du jo betalt fødselspermisjon. Dessverre har ikke far selvstendig opptjeningsrett.

Ettersom det er ts som er gravid og som ikke de har råd til at lar være å jobbe så er det vel sånn at hun har tjent opp rettigheter også. Det er hun som har høyest lønn av de to virker det som om.

Hvis det er riktig - og mor/ts har opptjent rettigheter kan de fordele sånn: 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor, og minimum 6 uker er forbeholdt far. Resten kan de dele som de vil. Og faren kan ta hele denne delen.

Skrevet

TS: du kan få 100% lønn i permisjonstiden. Dere velger selv om dere vil ha 100% lønn i 44 uker eller 80% lønn i 54 uker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
TS: du kan få 100% lønn i permisjonstiden. Dere velger selv om dere vil ha 100% lønn i 44 uker eller 80% lønn i 54 uker.

Det avhenger jo strengt tatt av hennes inntekt. Tjener hun over 6G så får hun ikke automatisk 100% lønn, da må det isåfall være avtale med arbeidsgiver. Hvis TS er selvstendig næringsdrivende er det heller ikke så enkelt. Eller hvis hun ikke har jobbet lenge nok til å opparbeide seg rettigheter til lønnet permisjon.

Skrevet

Det er vel ganske tvilsomt at hun har tjent mer en 6G når hun ikke har råd til å gå ut i permisjon..

Skrevet
Det er vel ganske tvilsomt at hun har tjent mer en 6G når hun ikke har råd til å gå ut i permisjon..

Om hun har høy inntekt og de har lagt opp forbruk (lån etc) ut fra hennes høye inntekt er det jo ikke rart at hun ikke har råd til å gå ut i permisjon om hun da får kun 6 G...

Skrevet

Det er vel fullt mulig det - hvis mor tjener langt mer enn 6G og ikke får dekket det overskydende av arbeidsgiver, mens far tjener under 6G så vil det jo merkes godt på økonomien om mor skal være hjemme et år.

Gjest Gjest_blabla_*
Skrevet

Regjeringa endret reglene for selvstendig næringsdrivende, slik at de nå har like rettigheter til foreldrepermisjon som vanlige arbeidstakere. Hvis mor ikke har mulighet til å ta helt fri, kan hun ta ut graderte foreldrepenger (ha litt jobb og litt foreldrepenger, og strekke perioden over et lengre tidsrom), eller far kan overta permisjonen helt eller delvis.

Gjest selvstendig næringsdrivende
Skrevet

Jeg har langt over 6G i inntekt, og har overhodet ikke råd til å ha permisjon i 1 helt år. Jeg var tvunget til å gå tilbake til jobb etter 6 mnd, da hadde jeg allerede jobbet 1 dg i uka i flere måneder. Nå har jeg en jobb som jeg er veldig glad i da, så for min del var det helt greit å gå tilbake til jobb.

Det hjelper ikke at regjeringen har sidestilt sn med vanlige lønnsmottakere, dette gjelder bare den ekstra forsikringen vi måtte ha får faktisk å få 6G. Nå sparer jeg 10 000 på at jeg ikke trenger den forsikringen, men skulle jeg brekke beinet, så får jeg ikke mer enn 65% av 6G.

Skrevet

ikke for å kuppe tråden, men bare lurte på hvor lenge kan man gå hjemme før man "mister" jobben.. tenker nå både på betalt og ubetalt perm.

hilsen en som ønsker å oppleve barnets første leveår mest mulig :)

Skrevet
ikke for å kuppe tråden, men bare lurte på hvor lenge kan man gå hjemme før man "mister" jobben.. tenker nå både på betalt og ubetalt perm.

Tror man har rett på ett år 80% betalt permisjon, og så inntil 2 år ubetalt permisjon etterpå. (Er litt usikker på om det er ett eller to, men mener det er to.)

(Dere andre får rette på meg om jeg tar feil.)

Skrevet (endret)

Du og barnets far har rett på ett års ulønnet permisjon hver etter at fødselspermisjonen er over.

§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

Arbeidsmiljøloven

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...