Gå til innhold

Info om dvergpinscher ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og drømmer om hund igjen, ikke enda da jobbsituasjonen ikke passer men senere så skal det nok en ny firbeint i hus.

er det noen her som har erfaring med dvergpinscher ? ser for meg at de er en aktiv rase med mulighet for litt lydighetstrening ut i fra det jeg har lest ?

har kikket på canis men jeg synes egentlig den siden fokuserer mest på eksteriør og utstilling en temperament og bruksmuligheter.

mistenker at dette er en rase som kan ha behov for dekken i kulde og pøsregn pga tynn og glatt kort pels ?

hvordan er temperament og jaktinstinkt i forhold til f.eks katt i samme hus ? erfaringer med dette ?

er hannhundene generellt dominante i forhold til tispene (vet det er individuellt men generellt sett) ?

jeg er ikke førstegangs hundeeier men denne rasen er ny for meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fakta og historie

Mange tror at dvergpinscheren er en ned skalet utgave German eller også kalt stanar Pinscher og at det etter hvert ble mange

http://www.mittdyr.no/info/hund/dvergpinscher/

Fakta NKK

Vekt: 4-6 kg

Dvergpinscheren er en gammel tysk rase avlet ned i størrelse fra den opprinnelige tyske pinscheren.

Dvergpinscheren er en liten stram kvadratisk hund uten dvergpreg, med mankehøyde 25-30 cm.

http://pinscher.no/pages/vare-raser/dvergpinscher.php

sitat forkortet iht KGs regler

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg har ikke hatt DP selv, men har flere venner som har/har hatt.

For meg virker det å være en leken og lett-trent rase (så lenge man holder treningen positiv hvertfall). Mine venners hunder har vært brukt i lydighet og agility med stort hell :)

Mtp katter i hus har jeg sett dem venne seg til husets katt, men like fullt jaget fremmede katter (noe som vel stort sett gjelder veldig mange raser).

Nord i landet bruker de hvertfall dekken vinterstid. De er jo såpass liten av størrelse, at de vil kjøles ned fortere enn en større, korthåret hund ;)

Har faktisk bare vært borte i tisper av typen DP, så angående hannhunder og dominans i forhold til tisper, kan jeg ikke svare på av egen erfaring, men stort sett er vel hanner mer stri alle raser over enn tispene?

Jeg foretrekker hannhunder, de er kanskje striere å oppdra, men jeg syns de har et jevnere gemytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...