Gå til innhold

Husarbeid igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert!!
Skrevet

Hei!

Nå begynner jeg å bli kraftig lei at han aldri gjør noe hjemme uten at jeg må spørre og mase hele tiden..

Han jobber fulltid som håndtverker, og jeg jobber fulltid i butikk.

Vi har bodd sammen i ca6 år.

I begynnelsen jobbet jeg deltid og var mest hjemme, og gjorde da selvfølgelig mer hjemme enn han. Han har også bodd hjemme helt til han flyttet inn med meg, og moren hans vasket klærene hans, ryddet rommet hans osv..

Senest idag kommer jeg hjem fra jobb halv5, finner han foran pc'en, og leiligheten ser likedan ut som det har gjort i dagesvis. Han har vært hjemme i hele dag og har likevel ikke løftet en finger. Samme skjedde igår (søndag) da jeg var på jobb og han var hjemme hele dagen.

Jeg spør han selvfølgelig hvorfor han ikke har gjort noe, han sier som alltid ikke noe spesielt, og jeg blir sur og lei igjen. (noe som han skjønner ganske fort)

Etter en times tid forlater han pc'en, tar de 2-3 fatene og noen glass som står på stuebordet og plasserer de på kjøkkendisken (Ja vi har oppvaskmaskin) og setter seg ved pc'en igjen.

Jeg har gjentatte ganger iløpet av årene prøvd å fortelle han at jeg trenger at han hjelper meg mer, og er ikke lenge siden sist han sa "Ja jeg skjønner det og jeg skal bli flinkere". Men skjer det? Nei..

Jeg har aldri kritisert han på hvordan han gjør ting, er fullt klar over at det ikke hjelper. Jeg roser han hvis han helt av seg selv har tømt oppvaskmaskinen eller noe.

Så hvordan skal jeg få han til å forstå? Jeg jobber like mye som han, og selv om hans arbeid er fysisk tungere så er jeg like sliten etter jobb og har mest lyst til å sitte foran tv'en eller pc'en.

Men ting må gjøres. Jeg kommer hjem etter en lang dag, og rydder fremdeles ut og inn av oppvaskmaskin og vasker panner og sånt.

Nå har jeg tenkt å slutte å rydde etter han. Jeg skal ha mitt ene glass, og mitt middagsfat jeg skal vaske etter hvert bruk. Klær får han vaske selv. Stuegulvet får flyte med sokkene han slenger fra seg hver dag.

Eneste jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre er det med matlaging...Er alltid meg som lager mat (helt greit for meg det), men kan jeg slutte å lage middag til han..?Hehe...

Har tenkt på det med vaskeliste og tror nok jeg lager en sånn etter en stund med streiking fra min side. Og skal selvfølgelig ta dette opp med han igjen..

Ellers lurer jeg på om noen har noen råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få opp en liste over daglige og ukentlige gjøremål; vaske klær, lage middag, støvsuge, vaske toalett, skifte sengetøy osv osv.

Med plass til å kvitere etter gjort arbeid. Det har fungert veldig godt her i huset. Husarbeidet blir plutselig mye mere synlig, og ikke minst; det vises veldig godt hvem som gjør hva, navnet står jo der!

Min kjære synes faktisk disse listene er fantastisk gode. For som han sier; han er ikke flink på husarbeid og ser ikke hva som må gjøres. Med listene kan han plukke seg en jobb og gjøre denne ( og hvordan han velger å gjøre den legger jeg meg ikke borti!)

For ungene har det også fungert godt, det er bare å ta den jobben man har mest lyst på. Vi har også ukens spesialloppdrag; vaske et kjøkkenskap, badeskap, rydde sengetøyskapet osv.Ting som ikke trengs å gjøres så ofte.

I tillegg har vi kvartersrydding hver dag etter middag.Alle tar et område av huset og rydder der i ett kvarter. Det er faktisk utrolig mye man får gjort på et kvarter!

Resultatet her har vært at huset er rimelig ryddig og presentabel det aller meste av tiden, og det er ikke lengre jeg som bruker fridagene mine på å rydde og vaske.

Skrevet
Få opp en liste over daglige og ukentlige gjøremål; vaske klær, lage middag, støvsuge, vaske toalett, skifte sengetøy osv osv.

Med plass til å kvitere etter gjort arbeid. Det har fungert veldig godt her i huset. Husarbeidet blir plutselig mye mere synlig, og ikke minst; det vises veldig godt hvem som gjør hva, navnet står jo der!

Min kjære synes faktisk disse listene er fantastisk gode. For som han sier; han er ikke flink på husarbeid og ser ikke hva som må gjøres. Med listene kan han plukke seg en jobb og gjøre denne ( og hvordan han velger å gjøre den legger jeg meg ikke borti!)

For ungene har det også fungert godt, det er bare å ta den jobben man har mest lyst på. Vi har også ukens spesialloppdrag; vaske et kjøkkenskap, badeskap, rydde sengetøyskapet osv.Ting som ikke trengs å gjøres så ofte.

I tillegg har vi kvartersrydding hver dag etter middag.Alle tar et område av huset og rydder der i ett kvarter. Det er faktisk utrolig mye man får gjort på et kvarter!

Resultatet her har vært at huset er rimelig ryddig og presentabel det aller meste av tiden, og det er ikke lengre jeg som bruker fridagene mine på å rydde og vaske.

Jo jeg har tenkt på det og kommer nok til å lage en sånn, men han ser veldig godt hva som må gjøres, det er bare mye lettere å la vær. Så først blir det streik... :)

Skrevet (endret)

Jøje meg for et kjedelig og A-4 ekteskap/liv. Er virkelig glad ikke vi har det sånn, og det er ikke rart mange går fra hverandre :sleeping: Å ha så mye regler og avtalt fordeling må jo være drepen for forholdet på sikt...

Endret av Agurk
Skrevet

Hvorfor det..?

Er det bedre med kjefting og masing om rydding hver dag..?

Skrevet

Tror de har funnet sin rutine på hvordan fordele/løse oppgaver. Og da blir det ikke regler , men rutine.

TS-

Streik fungerte ikke her ivertfall.

Skrevet

Jeg er glad min mann bare er dårlig til å rydde oppvasken og gå med søpla jeg, og er flink til å være ryddig!

Skrevet

Så slutt å kjefte å mase, og gjør det selv!

Skrevet

"Jøje meg for et kjedelig og A-4 ekteskap/liv. Er virkelig glad ikke vi har det sånn, og det er ikke rart mange går fra hverandre Å ha så mye regler og avtalt fordeling må jo være drepen for forholdet på sikt..."

Er det en ting vi ikke har så er det et kjedelig liv. Med stort hus, hage,to voksne som begge er i full jobb og vel så det og med diverse hobbyer, to meget aktive barn og et hus som er åpent for unger til alle tider er det alt annet enn kjedelig her. Men det skal noe til å få hverdagen til å fungere når vi til stadighet er 8-10 til middag på hverdager og logistikken er til tider meget avansert.Her må alle hjelpe til med å holde det rimelig i orden. Ganske enkelt fordi om ikke alle hjelper til så blir det

A) Vi gror ned og finner ingenting når vi trenger det

B) Jeg må bruke mesteparten av min fritid på å rydde

C) Jeg må mase ( og det er døden for forhold det.......)

Jeg gidder ingen av delene. Avtalt fordeling gjør det mulig for alle å drive mest mulig med det de liker best. Et kvarter av alles tid ganger alle, ikke bare meg.

det å ha et system for hvordan hverdagen drives gjør faktisk livet levelig. Også med den samme partneren gjennom mange år.For det fjerner iritasjon og gir mere tid sammen. Til å gjøre artig ting. Som f.eks å ha sex. Mye artigere enn å rydde.

Jeg har prøvd den avtaleløse og regelløse varianten.Det var ingen stor suksess, for å si det slik.......

Gjest Eurodice
Skrevet
Hei!

Nå begynner jeg å bli kraftig lei at han aldri gjør noe hjemme uten at jeg må spørre og mase hele tiden..

I begynnelsen jobbet jeg deltid og var mest hjemme, og gjorde da selvfølgelig mer hjemme enn han. Han har også bodd hjemme helt til han flyttet inn med meg, og moren hans vasket klærene hans, ryddet rommet hans osv..

Senest idag kommer jeg hjem fra jobb halv5, finner han foran pc'en, og leiligheten ser likedan ut som det har gjort i dagesvis. Han har vært hjemme i hele dag og har likevel ikke løftet en finger. Samme skjedde igår (søndag) da jeg var på jobb og han var hjemme hele dagen.

Jeg spør han selvfølgelig hvorfor han ikke har gjort noe, han sier som alltid ikke noe spesielt, og jeg blir sur og lei igjen. (noe som han skjønner ganske fort)

Etter en times tid forlater han pc'en, tar de 2-3 fatene og noen glass som står på stuebordet og plasserer de på kjøkkendisken (Ja vi har oppvaskmaskin) og setter seg ved pc'en igjen.

Jeg har gjentatte ganger iløpet av årene prøvd å fortelle han at jeg trenger at han hjelper meg mer, og er ikke lenge siden sist han sa "Ja jeg skjønner det og jeg skal bli flinkere". Men skjer det? Nei..

Jeg har aldri kritisert han på hvordan han gjør ting, er fullt klar over at det ikke hjelper. Jeg roser han hvis han helt av seg selv har tømt oppvaskmaskinen eller noe.

Så hvordan skal jeg få han til å forstå? Jeg jobber like mye som han, og selv om hans arbeid er fysisk tungere så er jeg like sliten etter jobb og har mest lyst til å sitte foran tv'en eller pc'en.

Men ting må gjøres. Jeg kommer hjem etter en lang dag, og rydder fremdeles ut og inn av oppvaskmaskin og vasker panner og sånt.

Nå har jeg tenkt å slutte å rydde etter han. Jeg skal ha mitt ene glass, og mitt middagsfat jeg skal vaske etter hvert bruk. Klær får han vaske selv. Stuegulvet får flyte med sokkene han slenger fra seg hver dag.

Eneste jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre er det med matlaging...Er alltid meg som lager mat (helt greit for meg det), men kan jeg slutte å lage middag til han..?Hehe...

Har tenkt på det med vaskeliste og tror nok jeg lager en sånn etter en stund med streiking fra min side. Og skal selvfølgelig ta dette opp med han igjen..

Ellers lurer jeg på om noen har noen råd til meg?

Jeg skjønner deg veldig godt. Vi kvinner generelt er altfor tålmodige, eller skal jeg heller si dumsnille. Jeg har hatt det på samme måte selv. En sidebemerkning, jeg vet ikke hvor mange år du er, men jeg er sikkert en generasjon over deg. Men jeg sier som Wergeland: Hvi skrider menneskeheten så langsomt fremad? Fremdeles er mannen snill som "hjelper til" i hjemmet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg fikk høre hvor heldig jeg var som hadde en så snill og flink mann. Han var flink til å vise seg for andre, men innenfor hjemmets fire vegger, jo takk skal du ha. Jeg hadde en i gjennomsnitt 80 prosent stilling, så ifølge min mann hadde jeg god tid til husarbeid. Jeg fikk fem barn i løpet av en åtteårs-periode, men svangerskap og fødsler var jo naturlig, må vite.

Det jeg vil råde deg til, er å sette hardt mot hardt. Dra fra ham for for en periode, hvis du har andre du kunne bo hos. Gi ham tid til å savne deg. Da vil du finne ut om det er deg som partner han savner, eller om det er hushjelpfunksjonen. Du skriver at du roser ham hvis han helt av seg gjør noe. Herregud, han er en voksen mann, ikke et barn! Hvis han hadde hatt det minste snev av ansvarsfølelse, ville han ha tatt fatt i ting selv, drøftet med deg om arbeidsfordeling og faktisk utført det han skulle. Han er nok blitt kraftig bortskjemt av sin mor, men det kan han ikke flyte på nå. Alt kan forandres, og alt kan læres :-). Lykke til, hva du enn bestemmer deg for!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Så slutt å kjefte å mase, og gjør det selv!

Smart å si. Du synes det er realt at når begge jobbe 100% så skal han kunne slenge seg på sofaen og slappe av når han kommer hjem, mens hun skal fortsette arbeidet hjemme? Den som er latest vinner og slipper unna?

Skrevet (endret)
Frustrert!! said:
Hei!

Ellers lurer jeg på om noen har noen råd til slettet

Endret av ferale
Skrevet

Vi har kommet frem til et "system" hvor vi har ansvaret for hver våre oppgaver. Når de da ikke blir gjort er det lett å se hvem som ikke har gjort jobben sin. Dettee suystemet er noe som har kommet til via erfaring med at vi liker noen oppgaver bedre enn andre.

Jeg vasker klær, han vasker opp+tar ut av maskina. Han rydder mer, jeg vasker mer. Jeg tar av senga, han går med bosset. Jeg støvesuger og går over gulvet til daglig, han vasker gulvet en gang i uka. Han vasker kjøkken, jeg vasker bad. Det er klart, vi forsømmer begge våre oppgaver av og til, men da er det bare for den andre å be om at det blir gjort, så gjør vi det fordi vi vet at oppgavene allerede er rettferdig fordelt.

Vi rydder ofte sammen også. Når ting av og til har hopet seg opp avtaler vi et tidspunkt hvor vi begge tar et skikkelig skippertak. Da er det liksom ikke noen måte å komme seg unna på.

Jeg skjønner at du har lyst på en boikott, men det vil bare lede til den samme meidlertidige løsningen med at han en liten stund deltar igjen. Det dere må gjøre er å faktisk få et system som fungerer. Den enkleste måten å gjøre det på er å fordele ansvarsområder, eller sette av tid hvor dere begge skal rydde/vaske for å sørge for at begge deltar like mye.

Skrevet
Smart å si. Du synes det er realt at når begge jobbe 100% så skal han kunne slenge seg på sofaen og slappe av når han kommer hjem, mens hun skal fortsette arbeidet hjemme? Den som er latest vinner og slipper unna?

Alt for mange gneldrekjerringer der ute, er det rart mannen blir lei? Og hvis du har en mann som legger seg på sofaen, og ikke løfter en finger på eget intiativ så har du kanskje valgt feil mann? Og ja, vi jobber begge 100% her i huset, og vi har barn. Jeg gjør mest i huset fordi jeg selv ønsker det, da slipper jeg å gneldre. Og han gir så vanvittig mye tilbake på andre områder. Men altså, hvis jeg ber han om å gjøre noe, så gjør han det...

Skrevet

Man kan ha en eviglang diskusjon om det her.. men dessverre.. så er ikke enkelte vant med å rydde og vaske etc.. de ser rett og slett ikke at det er litt rotete rundt om kring. Kan hende moren til mannen var et rydde og vaske jern og det ble da gjort automatisk hjemme uten en forespørsel om hjelp.

Har det sånn selv, men jeg prøver ikke å kjefte og smelle, det hjelper aldri. Men ros heller når faktisk mannen gjør noe, man har jo mer lyst til å gjøre ting når man blir satt pris på også. Man må rett og slett møtets på midten til tider :klem:

Skrevet

Jeg er enig i at lister fungerer utmerket, men det er naturlig vis forskjell på hvordan mennesker er. Ingen grunn til å beskylde andre for å være kjedeige gnelderekjerrnger av den grunn, det er virkelig uhøflig (synes du som skrev det virker mer gnelderete ;) )

Når ting på lista er gjort er resten av tiden ledig til å gjøre andre ting. Personlig blir jeg sprø av rot og skitt, - ting tar så mye lengre tid når man må lete og styre for å finne det man trenger. For eksempel når vi skal på trening og ting ligger slent rundt omkring, må man lete for å finne treningstøy, mp3-spiller pulsklokke etc. Men hvis det er ryddig ligger alt på plass og forberedelsene tar en brøkdel av tiden. Slik frigjør regelmessig husarbeid tid til andre ting.

Gode rutiner og bestemte oppbevaringsplasser er avgjørende i et aktivt hjem, mener jeg.

Skrevet

Mange kvinner er nok fornøyde der og da med å gjøre mest i huset, men pipa får som regel en annenlyd når forholdet tar slutt og kvinnene innser at de har fungert som bakkemannskap for mannen.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor mange menn er så dårlig på å rydde, men veldig flinke til å rote. At det er fordi de er menn er en siiiinsykt dårlig forklaring. Jeg har sett de mennene som er superflinke også. Er det latskap de lider av?

Samboeren min han roter, slenger fra seg ting over alt, søpler og er dritt lei det selv. Han var bortreist et par dager her for litt siden og Guuuud så ryddig det var her, når det bare var meg. Når han hadde kommet hjem igjen var det rot, søppel, oppvask, klær overalt etter bare en time. Nesten så jeg skulle ønske han kunne være borte litt mer.

Gjest Gjest_Ektemann_*
Skrevet

Vel... her i huset er det stikk motsatt.. Hun roter og jeg rydder...

Men, av en eller annen grunn kan det ikke falle meg inn å gå å gneldre eller kjefte av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...