Væren Skrevet 15. juni 2003 #1 Del Skrevet 15. juni 2003 Vi skal ha flislegger i morgen, som skal legge fliser på kjøkkenet vårt. Vi har valgt skiferlignende fliser, 30x60, altså rektangulære, mørke fliser. Kjøkkenet ligger i enden av husets lengderetning, liksom i fortsettelsen av stua. Tidligere hadde vi parkett som lå over begge rommene, men en vannskade sørget kjapt for at parketten på kjøkkenet måtte fjernes. Nå mente flisleggeren at vi burde legge flisene "på tvers" av det vi oppfatter som rommets og husets lengderetning, og det virker ulogisk for oss! Vi har hele tiden sett for oss at flisene må ligge i samme retning som parketten i stua, og etterhvert paneltaket som skal legges på kjøkkenet - også i lengderetningen. Flisleggeren mente dette pga. at han trodde det ville blir mange og lange fuger sett fra stua. Noen erfaringer med dette? Dette ble kanskje rotete, men jeg håper noen skjønner hva jeg mener! Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 15. juni 2003 #2 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg er ikke verdens beste på slike ting, men det høres ut som om det blir penest slik du vil ha det Væren. Fugene er vel ikke noe problem? Det er vel bare å velge en farge på massen som ikke blir for skrikende, er det ikke det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 15. juni 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 15. juni 2003 Fugene vil omtrent ikke vise, ettersom flisene har "skiferfarge" og fugene er mørkegrå. Godt at du er enig, Litago! Jeg synes bare at det virker mest naturlig på den måten. Men ble litt usikker når flisleggeren foreslo noe annet! Vi må nok bare stole på oss selv! Håper det blir fint, i alle fall! Litt skummelt å gjøre såpass store forandringer i et rom! klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 15. juni 2003 #4 Del Skrevet 15. juni 2003 Synes det hørtes rart ut at flisleggeren ville legge på tvers av husets lengderetning... :o Uansett om man legger parkett, tak eller rektangulære fliser, skal jo den lange biten legges synkronisert med husets lengderetning. Det motsatte både ser rart ut og er fryktelig irriterende å se på... Og når dere attpåtil skal legge tak, ser det i alle fall rart ut at golvet går i motsatt retning... :o Dessuten vises ikke fugene såååå godt når man bruker mørkere fuger... Jeg ville ikke hørt på flisleggeren i dette tilfellet... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. juni 2003 #5 Del Skrevet 15. juni 2003 Det er forskjellige meninger om dette. Særlig mht parkett. Første gangen jeg fikk lagt parkett, så fikk jeg beskjed om at den skulle legges i den lengste veggens retning. Nå sist fikk vi beskjed om at den skulle legges i samme retning som lyset fra vinduene. Dette for at man ikks skulle se skjøtene så godt. Men dette er jo ikke noe problem med fliser da. Og jeg synes at du skal få ham til å legge dem i den retningen DU (eller dere) synes er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. juni 2003 #6 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg har også lært at parkett skal legges i den retningen lyset faller inn i rommet. Hvis rommet er langt og smalt bør man imidlertid legge på tvers for å unngå "korridorvirkning". Synes imidlertid det høres ut som flisene i dette tilfellet bør legges samme vei som parketten. Kommer til å se merkelig ut når man ser at "alt snur" når man ser fra stua og inn på kjøkkenet. Fugene blir vel like lange uansett? (Forutsatt at flisene ikke skal forskyves). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 15. juni 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 15. juni 2003 Flisene skal forskyves. Men nå har vi bestemt oss, og har tegnet det opp på golvet slik vi vil ha det! Får håpe det blir fint! Dette med at parkett skal legges i den retningen lyset skinner inn vinduet har jeg faktisk aldri hørt før! Interessant! I så fall burde flisene våre egentlig legges på tvers... Takk for innspill, i alle fall! Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. juni 2003 #8 Del Skrevet 15. juni 2003 Å legge parketten i samme retning som lyset er faktisk en fordel har jeg merket. Der vi bodde før så var skjøtene veldig synlige og noen stedet var det faktisk små "hopp" mellom bordene. Disse ble veldig synlige når solen skinte. Jeg protesterte vilt da vi skulle legge parkett sist gang og parkett-mennene fortalte hvordan de skulle gjøre det. Men disse gutta var proffe og visste tydeligvis hvordan det skulle være. Men som sagt, fliser er annerledes. De har jo fuger i begge retninger. Det blir sikkert kjempefint Væren! Skulle ønske at jeg også hadde fliser på kjøkkenet! *sender drepende blikk til den oljede parketten på kjøkkenet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. juni 2003 #9 Del Skrevet 16. juni 2003 Jepp du skal legge parketten "mot" lyset - det fungerer faktisk veldig fint. Jeg syns det kommer veldig an på hvor bredt rommet du skal legge fliser i er. Flisene bør vel legges på tvers av den lengste veggen slik at det ikke blir enda lenger og smalere? Om rommet er relativt kvadratisk så ville jeg nok hørt litt på flisleggerens argumenter. De har ofte god peiling Hva med å prøvelegge noen kvadrat både den ene og den andre veien for å se hvordan det blir seende ut i praksis. Du får jo et slags inntrykk da. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 16. juni 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 16. juni 2003 Hva med å prøvelegge noen kvadrat både den ene og den andre veien for å se hvordan det blir seende ut i praksis. Du får jo et slags inntrykk da. Flisleggeren kom ikke i dag, likevel. De får flisene våre til lageret først i kveld, så i morgen tidlig er han nok i gang! Så ideen med å prøvelegge flisene er jo bra, men han kommer mens vi er på jobb i morgen, og vi har ikke mulighet til å være tilstede. Skulle bare gi ham beskjed om hva vi har bestemt oss for. Nå har jeg diskutert dette med venner og kolleger etc... og samtlige ser for seg at det blir best resultat om flisene legges i lengderetningen. For selv om rommet er ganske langt fra ende til ende, så er det faktisk ganske bredt i den delen som er nærmest stua. Ettersom disse gulvene blir liggende i umiddelbar kontakt med hverandre, kun skilt av en aluminiumslist e.l., så tror jeg det blir best med samme retning som parketten. Uff, dette blir veldig spennende! Det føles så "endelig" å legge så mye fliser! Ikke noe man bare gjør omigjen om to-tre år! *krysser fingrene for at det blir bra* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 17. juni 2003 #11 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg har lært at parkett skal legges i lysretningen, så da gjelder kanskje det samme for fliser? Hvilken kant kommer lyset inn på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 17. juni 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvor lyset faller inn, vil jo kunne variere i et rom? F.eks. i stua vår, alt etter hvor solen står på himmelen, så kan den skinne inn fra 3 sider av rommet! Det skulle blitt en rar parkett, dere! Derfor ligger den i den regningen som virker logisk i forhold til rommet og huset ellers. Nå er i alle fall flisene lagt, dere kan tro det var spennende å komme hjem fra jobb i dag og se hvor flott det ble! Jeg tror også bestemt at lengderetningen blir helt riktig i forhold til kjøkkenet vårt! I morgen skal det fuges, og torsdag kan jeg vaske golvet og ta det i bruk! Klem fra fornøyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå