Gå til innhold

200 kr grensen - gjelder kun nettbutikker, ikke sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den regelen om at man må betale moms på varer som koster over 200 kr, gjelder kun utenlandske nettbutikker, ikke sant? Eller gjelder den ved kjøp av ting på ebay også? Tenker på auksjonene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte at man slapp å betale moms hvis man kjøpte fra private selgere.. Da blir det som å få et brev fra en venn i utlandet, så da bør man da få slippe moms?

Det gjelder selvsagt alt:)
Skrevet (endret)
Tenkte at man slapp å betale moms hvis man kjøpte fra private selgere.. Da blir det som å få et brev fra en venn i utlandet, så da bør man da få slippe moms?

Nei, for det blir regnet som forretninger. Dersom en ønsker dette som privat gave fra en privat person må Ebay selgeren fylle ut en rekke skjemaer for å oppnå momsfritak (og det gjør ikke ebay selgerne siden det er for privatpersoner og ikke forretninger, videre er det også slik at avsender er ansvarlig for at opplysningene som gis på skjemaene er riktige). All import over 200 kroner er tollbelagt.

Dette er også grunnen til at det lønner seg for privatpersoner å fylle ut tilsvarende skjemaer for sending av gaver utenlands (som julegaver), slik at mottager slipper å betale toll og avgifter i mottakerlandet.

Endret av Bobeline
Gjest TittTitt
Skrevet

Vet ikke om strawberry kommer innunder det dere snakker om, men jeg vet ihvertfall at de betaler tollen. Min søster handler ofte der, og hun handler alltid over 200kr grensen. Men da sender hun kviteringen tilbale via fax, så setter strawberry inn pengene for toll ogsånt. Eller moms og toll helt forskjellige ting? :sjenert:

Skrevet

Ja, Meromsetningsavgift og toll er ikke det samme ;P

Skrevet

Takk for svar.

Dere skjønner.. Jeg kjøpte i.d. sminke fra en selger på QXL som er fra Norge, men som ofte reiser til USA. Hun sender varene sine fra USA, og da har det ikke vært noe snakk om toll. Så det gjorde meg usikker på den 200 kr regelen, for jeg kjøpte varer av henne til ca. 300 kr. Tenkte det kanskje hadde noe med privat / næringsdrivende salg og man også slapp moms på ebay.

Skrevet

Tråden er ryddet. Se reglerne

/Furstina (moderator)

Skrevet
Takk for svar.

Dere skjønner.. Jeg kjøpte i.d. sminke fra en selger på QXL som er fra Norge, men som ofte reiser til USA. Hun sender varene sine fra USA, og da har det ikke vært noe snakk om toll. Så det gjorde meg usikker på den 200 kr regelen, for jeg kjøpte varer av henne til ca. 300 kr. Tenkte det kanskje hadde noe med privat / næringsdrivende salg og man også slapp moms på ebay.

Nei, det handler om at tollvesenet ikke har kapasitet til å tollbehandle alle postsendinger som ankommer landet.

• 3 uker senere...
Skrevet
Vet ikke om strawberry kommer innunder det dere snakker om, men jeg vet ihvertfall at de betaler tollen. Min søster handler ofte der, og hun handler alltid over 200kr grensen. Men da sender hun kviteringen tilbale via fax, så setter strawberry inn pengene for toll ogsånt. Eller moms og toll helt forskjellige ting? :sjenert:

Juridisk sett er mottager ansvarlig for toll og avgifter i mottakerlandet. Dette vil si at Strawberry utfører en tjeneste ved tilbakebetaling av toll og avgifter til mottager. Dette er noe de ikke er pliktige til å gjøre. På den annen side kan det være interne regler, eller goder som gjør at Strawberry velger å gjøre nettopp dette.

Dermed er tilbakebetaling av toll og avgifter en tjeneste som ikke kan forlanges utlagt av avsender for mottaker.

Gjest TittTitt
Skrevet

Jeg har ikke peiling. Enest jeg vet er at hun, og fler faxer det tilbake, så får de pengene igjen. God deal, spør du meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...