Gjest uff Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Ble sjokkert nå. Fikk en lysrosa blødning i dag tidlig, og dype "stikkefølelser" i livmoren på vei til jobb som var så intense at jeg måtte sette meg ned. Skulle bytte tampong etter noen timer, og sammen med den kom det ut et ca 15 cm lyst rosa/beige foster/embryolignende legeme. Hva i all verden, jeg visste ikke engang at jeg var gravid. Siste ubeskyttet er 3,5 mnd siden, jeg må altså ha vært over 4 mnd på vei, eller kan det ha dødd for flere uker siden og kommet ut først nå? Jeg har riktig nok vært kvalm i et par mnd, og fått veldig uren hud og ømme pupper, men jeg har jo hatt mensen som vanlig hver mnd og derfor falt det meg ikke inn at jeg kunne være gravid, jeg tenkte det bare var hormonene som var på utur. Mensen har vært mildere i mengde og litt kortere, men jeg har hatt like jævlige menssmerter som alltid. For en mnd siden begynte jeg i tillegg med p-piller for å få kvisene under kontroll. Hvordan går det an? Skal ikke aborterte fostre være mørkerøde? Hvor lenge har det levd? Jeg som har vært på fest og alt.
Millie_82 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Det som var 15 cm, hvordan så det ut? For hvis det var et foster på 15 cm så vil du tydelig kunne se at det er et foster. I uke 16 er fosteret ca. 16 cm. Vet ikke om det bare kan komme ut slik, lenge etterpå.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Det som var 15 cm, hvordan så det ut? For hvis det var et foster på 15 cm så vil du tydelig kunne se at det er et foster. I uke 16 er fosteret ca. 16 cm. Vet ikke om det bare kan komme ut slik, lenge etterpå. Det lå liksom i do og jeg ville ikke ta det opp og studere det heller, ble så sjokkert og kvalm. Men armer og bein mener jeg at jeg så, det lå liksom litt sidelengs. Men det var veldig lite blod, eller det var sugd opp av tampongen. Blek (lyserosa/beige) farge. Har ikke blødd mer etterpå, men i sted måtte jeg presse ut vev, 15-20 cm2 kanskje. Hva skjer nå, må jeg til legen? Kan det hende at det kan være noe annet enn en abort, at noe annet er feil? Egglederen ødelagt og utstøtt, svulst? Hvordan er det i hele tatt mulig å ha regelmessig mens og menssmerter hele tiden!
Gjest lillelinn Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 hørtes ekkelt ut.. syntes du burde ta en tur til legen!! om det er en spontan abort og ikke alt er ute må du ta en utskrapning. det er ikke bra at det ligger igjen rester. når hadde du siste mens?
Beibi Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Jeg synes heller det høres ut som eggløsnings smerter og slim. Det kan det være litt farge på så tror ikke det er noe farlig.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Hvis du tar en graviditetstest og den er negativ, kan du nok slå deg til ro med at det ikke var noe. Med den størrelsen du beskriver på hva-det-nå-var + anslaget om at du i tilfelle svangerskap måtte være rundt 16 uker på vei, kan ikke et eventuelt foster ha vært dødt så lenge, og da vil det være graviditetshormoner i kroppen din. Er testen positiv, vil en legetime være et naturlig neste steg - da kan legen sjekke deg og eventuelt henvise videre, sånn at du ikke får noen nasty infeksjon.
Gjest men Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Hvordan er det i hele tatt mulig å ha regelmessig mens og menssmerter hele tiden! Det er mulig å ha en slags falsk menssyklus under graviditet. Du bør gå til legen for å få henvisning til UL, slik at de kan sjekke at det ikke ligger igjen rester som kan gi blødning eller infeksjon. Stakkars deg, det må ha vært en ekkel opplevelse
Iselin87 Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Hei Ble litt provosert i dag...En jeg kjenner kom med glosen:det er vanlig å spontanabortere første gang man blir gravid!!! Og gud så sint jeg ble Jeg og min samboer er prøvende på første PP,og det var ikke akkurat den beste nyheten jeg kunne ha fått da Jeg kjenner mange som har blitt gravid og beholdt barnet ved første graviditet. Jeg vet også at mange kvinner har spontan aborter i livet sitt som de ikke merker,den kommer bare som en forsinket menstruasjon. Men det å si det synes jeg var litt dårlig gjort Noen som har mer fakta på dette?
Lissi Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Bare tull! Jeg kjenner MANGE som ikke har mistet første gangen. Så det betyr at babyen jeg har i magen kommer til å dø? Tenk om vi skulle være nødt å tenke sånn? Ja det er en risk. Opptil 30%. Men tenk på alle de andre som ikke mister.
Mamma1 Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Det er vel ikke mer vanlig å miste første gang enn det er andre gang. Men det er veldig vanlig å miste uansett..
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 Det er vel ikke mer vanlig å miste første gang enn det er andre gang. Men det er veldig vanlig å miste uansett.. åh....nå begynner jeg å gråte jeg...sitter her med tårer nedover kinnenene. er nettopp funnet ut at jeg er gravid....også leser jeg at det er 30% sjanse for at jeg ikke får se barnet mitt. hva kan forhindre en spontanaort...hva bør jeg spise drikke....bør jeg ta noe tilskudd? hjelp...vær så snill. jeg ønsker virkelig å beholde denne vidunderlige gaven.
SkumGummi Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 åh....nå begynner jeg å gråte jeg...sitter her med tårer nedover kinnenene. er nettopp funnet ut at jeg er gravid....også leser jeg at det er 30% sjanse for at jeg ikke får se barnet mitt. hva kan forhindre en spontanaort...hva bør jeg spise drikke....bør jeg ta noe tilskudd? hjelp...vær så snill. jeg ønsker virkelig å beholde denne vidunderlige gaven. Ikke tenk sånn Man må prøve å tenke positivt. Jeg har hørt at det er mindre enn 30 %, jeg har hørt 15 % men det kanskje litt forskjellig?? Risikoen for spontanabort øker med alderen har jeg hørt? Og kanskje om det ligger litt i familien. Det beste du må gjøre er å prøve å nye graviditeten og prøve å tenke positivt. Vet det er vanskelig, er i akkurat samme situasjon selv, alle rundt sier ting som gjør alt enda værre og enda mer bekymringsfult. Når det gjelder spising og drikking se www.matportalen.no. Hold deg unna alkohol og røyk og begynn å ta folat og eventuelt vitamintilskudd. Hvor langt er du på vei? Legen din har mange gode råd og gode ord å gi, så kan jo være greit å bestille time hos lege Dersom du er bekymret osv, si det på telefonen så får du time fortere, det gjorde vi Husk at de fleste graviditeter går veldig bra :D
Gjest imli Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 De fleste spontanaborter skjer før man vet man er gravid.
Lissi Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Ja det er dumt å skrive sånt som skremmer vettet av folk. Jeg beklager om jeg tok feil på prosentandelen. Det er i allefall ikke så vanlig som man tror. Jeg vet mange som har fullført alle svangerskap, men jeg kjenner også folk som har mistet. En tanke som er grei å tenke på er at om man aborterer er det noe galt med fosteret, og både du og barnet vil ha et bedre liv om du føder et friskt barn. Jeg også er nygravid og bekymrer meg endel for å miste. Men det er dumt å fylle hver eneste dag med masse bekymring med ting man ikke får gjort noe med. Jeg tar det rimelig med ro, drikker eller røyker ikke, drikker lite koffein, og passer på å holde meg unna spekemat og rå mat. Verre skal det ikke være
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Ikke tenk sånn Man må prøve å tenke positivt. Jeg har hørt at det er mindre enn 30 %, jeg har hørt 15 % men det kanskje litt forskjellig?? Risikoen for spontanabort øker med alderen har jeg hørt? Og kanskje om det ligger litt i familien. Det beste du må gjøre er å prøve å nye graviditeten og prøve å tenke positivt. Vet det er vanskelig, er i akkurat samme situasjon selv, alle rundt sier ting som gjør alt enda værre og enda mer bekymringsfult. Når det gjelder spising og drikking se www.matportalen.no. Hold deg unna alkohol og røyk og begynn å ta folat og eventuelt vitamintilskudd. Hvor langt er du på vei? Legen din har mange gode råd og gode ord å gi, så kan jo være greit å bestille time hos lege Dersom du er bekymret osv, si det på telefonen så får du time fortere, det gjorde vi Husk at de fleste graviditeter går veldig bra :D snufs....tusen takk for svar. jeg tror ikke jeg er mer enn en måndes tid på vei, er ikke helt sikker. skal til lege om ca en uke. noe som nok også gjør at jeg er veldig engstelig ang abort er at moren min aborterte tre ganger, hun var ung og i fysisk og psykisk god form alle gangene...men likevel skjedde det. og når jeg da leste her så bare åpnet tårekanalene seg på vidt gap...har alt knyttet meg så til babyen i magen. vi gleder oss så til barnet vårt kommer, og ønsker virkelig at alt skal være bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå