Gjest Jenny på besøk Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Hei... Min mann og jeg skal gå fra hverandre og jeg lurer i den forbindelse på hvordan kan man regne ut hva man har krav på? Sjekket sidene til NAV, men det var ikke mye jeg forstod der. Barna er en på 4, en på 12 og en på 14 år. Min mann tjener nærmere 600 000,- og jeg har nesten 300 000,-. Vi har gjeld på 2.5 mil. Huset står på meg, mens all gjelden står på han med pant i huset. Han eier begge bilene. Jeg tenkte jeg kunne avtale møte med NAV, går det an? Regner de ut da hva jeg får i bidrag? Er det noe annet jeg har krav på?
gullet76 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 (endret) Bidragskalkulatoren er rimelig enkel å bruke. Gjeld har ingenting med utregningen av bidrag å gjøre. Jeg regnet meg frem til følgende. Har da regnet med at du har hovedomsorgen for barna, og han har samvær 9-13 netter i mnd. Og at du får utvidet barnetrygd, skatteklasse 2 og stønad til barnetilsyn til minstemann fordi du har hovedomsorgen. 4 åringen: 1910 kr 12 åringen: 2467 kr 14 åringen: 2467 kr Skal du bli boende i huset, må dere komme frem til en avtale om at du kjøper han ut (evt overtid). Lønner seg å komme frem til en privat avtale, fremfor å få nav til å fastsette beløpet. Ang hva annet du har krav på hvis du har hovedomsorgen, over 60% av omsorgen: - overgangsstønad (redusert utfra inntekt) ca 2000 brutto med din årslønn - en ekstra barnetrygd - skatteklasse 2 - stønad til barnetilsyn (dekker 64% av utgiftene til barnepass) Endret 10. november 2008 av gullet76
Gjest Jenny igjen Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Bidragskalkulatoren er rimelig enkel å bruke. Gjeld har ingenting med utregningen av bidrag å gjøre. Jeg regnet meg frem til følgende. Har da regnet med at du har hovedomsorgen for barna, og han har samvær 9-13 netter i mnd. Og at du får utvidet barnetrygd, skatteklasse 2 og stønad til barnetilsyn til minstemann fordi du har hovedomsorgen. 4 åringen: 1910 kr 12 åringen: 2467 kr 14 åringen: 2467 kr Skal du bli boende i huset, må dere komme frem til en avtale om at du kjøper han ut (evt overtid). Lønner seg å komme frem til en privat avtale, fremfor å få nav til å fastsette beløpet. Ang hva annet du har krav på hvis du har hovedomsorgen, over 60% av omsorgen: - overgangsstønad (redusert utfra inntekt) ca 2000 brutto med din årslønn - en ekstra barnetrygd - skatteklasse 2 - stønad til barnetilsyn (dekker 64% av utgiftene til barnepass) Tusen takk for svar...Hvorfor lønner det seg med privat avtale? Kan man ikke bli lurt da? Hvor lenge får man overgangstønad? Skatteklasse to vil si at man betaler mindre i skatt?? Hvorfor får man stønad til barnetilsyn?
Gjest regine ii Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Tusen takk for svar...Hvorfor lønner det seg med privat avtale? fordi begge parter må betale gebyr for at NAV/det offentlige skal fastsette bidraget. Men - de skal hjelpe dere med å beregne bidraget gratis Kan man ikke bli lurt da? Klart man kan. Men stoler dere på hverandre er det uproblematisk. Dessuten er det alltid mulig å be om offentlig fastsettelse hvis det viser seg at det ikke funker. Det er også mulig å inngå en privat avtale (unngå gebyr), men be NAV om å kreve det inn (unngå problemer med sene/glemte betalinger etd) Hvor lenge får man overgangstønad? Det kan man få til minste barnet fyller 8. Sjekk dog med NAV, det er betingelser koblet til det, feks. at du må være under utdannelse el. Skatteklasse to vil si at man betaler mindre i skatt?? ja - det er en skatteklasse man få når man har forsørgerbyrde. Utgjør ca 10 000 kr pr år med din inntekt Hvorfor får man stønad til barnetilsyn? For at du skal kunne jobbe/studere, selv om du nå er alene om utgiftene. Det blir dekt inntil 60% av kostnadene ved barnehage/sfo-plass, men dette er også behovsprøvd ifht din inntekt. Jeg ville definitivt tatt en prat med NAV - det er ikke noe problem å lage en avtale med dem for å finne ut hvilke regler som gjelder når du blir aleneforsørger. Uansett hva og hvordan tilværelsen blir framover, er det viktig å ha oversikt over sine rettigheter - dette gjelder igrunn begge to.
gullet76 Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 (endret) Hvis nav fastsetter beløpet så trekkes det et gebyr av barnebidraget. Og nei du blir ikke lurt hvis du følger bidragskalkulatoren. Jeg ringte å dobbeltsjekket når vi skulle fastsette det, og det stemte. Skatteklasse 2 vil si ca 10000 kr mindre i skatt i året. Du vil også få fradrag for gjeldsrenter hvis du betaler utgiftene på lånet. Overgangsstønad får du i 3 år, så lenge barnet er under 8 år. Er barnet over 3 år kreves det at du er i arbeid, reell arbeidssøker hos nav eller under utdanning for å få stønaden. Stønad til barnetilsyn er for å dekke feks barnehageutgifter. Du får dekket 64% av feks 2330 kr (får ikke stønad til matpengene) hvis barnet går i barnehage/sfo. Dette forutsatt at du er i arbeid, studerer eller er reell arbeidssøker hos nav. Endret 10. november 2008 av gullet76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå