Gå til innhold

engelsk staffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forelsket meg i engelsk staffe. Virker veldig som hunden er blitt missoppfattet blandt mange, og tror det er en eneste stor bølle.

Hvordan er din staffe, mot andre mennesker, mot andre dyr, mot barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååå, la meg fortelle deg om Kompis, min lille vakre, bøllete men akk så snille og gode lille engelske staffe.

Han elsker oss, han elsker kattene, han elsker alle andre han treffer, og viser det med en hale som logrer så den nesten tar av fra kroppen hans. Han går rundt seg selv i ekstatisk glede når han får lov og hilse på noen, og han blir overlykkelig når vi står opp om morgenen, eller etter at et familiemedlem har vært på do i noen minutter for så å komme tilbake. :ler:

Vi, som ikke har hatt hund før, har gjort en stor feil, og det var å ikke starte oppdragelsen og dressuren fra dag en, så nå sliter vi litt med lydigheten, men ellers er han jo snill og elskverdig og full av kjærlighet, men han har litt vanskelig for ikke å hoppe opp, ikke å rundsleike oss, ikke å tigge, gå pent i bånd osv., men det er ikke hans skyld. Andre staffer jeg har møtt på min vei klarer nemlig å oppføre seg så fint som bare det, så han er et særtilfelle.

Men hunderasen i seg selv vil jeg varmt anbefale. Han er morsom, har tonnevis med personlighet, han tenker og føler, han resonnerer og trekker slutninger, og han plukker opp ord uten at vi nødvendigvis lærer ham dem. Alldeles festlig og herlig fyr, og jeg elsker ham inderlig selv om jeg noen ganger skulle ønske han ikke var fullt så energisk. Nå er han forøvrig bare et år gammel da, såvidt.

Skrevet

Mysan og jeg har mye av de samme erfaringene med engelsk staff, så jeg skal ikke skrive så mye mer. Men kan jo føye på et par ting.

Den første er positiv, for vår staff er nemlig veldig lydig ;) Vi får veldig mye skryt av mennesker som besøker oss over hvor flink hun er. Går i kurven når hun får beskjed, ligger der til hun får beskjed om at hun kan hilse når folk kommer selv om det er utrolig vanskelig, for hun er jo SÅ glad i mennesker. Holder godbiter til vi sier værsågod osv.. Så lydigheten kan man som Mysan også sier få fint til.

Det negative som Mysan derimot ikke har opplevd, er at når vår tispe ble ca 3 år, så slo det inn et lite instinkt. Hun er ikke spesielt glad i andre tisper på rundt samme alder, og vi er dermed litt restriktive på hvem hun får hilse på og ikke. Men har aldri opplevd noe skikkelig slåsskamp altså, men hun kan altså bli litt aggressiv.

Skrevet

Også heter det ikke engelsk staffe, men staff eller staffordshire bullterrier :gjeiper:

Skrevet

Enkelte har nå begynt å kalle den Engelsk Staffordshire Terrier... kanskje fordi bullterrier gir dårlige assosiasjoner?

Skrevet
Enkelte har nå begynt å kalle den Engelsk Staffordshire Terrier... kanskje fordi bullterrier gir dårlige assosiasjoner?

Kan jo ikke bare kalle den noe annet. Jeg tror mange kaller den engelsk staffordshire terrier og engelsk staffe pga dårlig kunnskap. Det er jo liksom ikke så nøye hva rasen egentlig heter, for den er jo så kul og tøff.

Skrevet

Prøvde å google det nå, men det kommer kun opp med Bull ja.

Kanskje bare noen som kaller den det fordi amstaffen heter american staffordshire terrier da... blander kortene litt...?

Uansett; de er verdens herligste små vovver.

Skrevet
Prøvde å google det nå, men det kommer kun opp med Bull ja.

Kanskje bare noen som kaller den det fordi amstaffen heter american staffordshire terrier da... blander kortene litt...?

Uansett; de er verdens herligste små vovver.

Det er nok uvitenhet og sammenblanding av raser ja.

De er kjempeherlige :O) Blir snart en liten gutt på meg også :O)

Skrevet
Kan jo ikke bare kalle den noe annet. Jeg tror mange kaller den engelsk staffordshire terrier og engelsk staffe pga dårlig kunnskap. Det er jo liksom ikke så nøye hva rasen egentlig heter, for den er jo så kul og tøff.

Jeg tror heller det er fordi engstaff er en grei forkortelse, og for å skille den fra amstaff. Jeg kaller begge rasene med forkortelsene, selv om jeg vet utmerket godt hva de heter, siden de fulle rasenavnene er alt for lange i dagligtale.

Skrevet
Jeg tror heller det er fordi engstaff er en grei forkortelse, og for å skille den fra amstaff. Jeg kaller begge rasene med forkortelsene, selv om jeg vet utmerket godt hva de heter, siden de fulle rasenavnene er alt for lange i dagligtale.

Men da heter det amstaff og staff. Ikke engelsk staff.

Skrevet
Men da heter det amstaff og staff. Ikke engelsk staff.

Når alle som bruker ordet har samme foreståelse av hva det betyr, så heter det jo engstaff. Språk utvikler seg, og det gjelder også egennavn. Staff blir også brukt som fellesbetegnelse på begge rasene, av de fleste jeg har snakket med.

Skrevet
Når alle som bruker ordet har samme foreståelse av hva det betyr, så heter det jo engstaff. Språk utvikler seg, og det gjelder også egennavn. Staff blir også brukt som fellesbetegnelse på begge rasene, av de fleste jeg har snakket med.

Men det er fortsatt en direkte feil av rasenavnet.

Skrevet

Koselig å lese om erfaringene deres, er det noen andre også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...