Gå til innhold

Hva slags poteter bruker dere til ribba?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Som overskrifta sier så lurer jeg på hva slags poteter som er best til ribba, som ikke koker i stykker.

I fjor brukte jeg mandelpotet, men det ble jo bare grøt. Poetene må tåle å kokes uten skall.

En ting er sikkert, mandelpotet står ikke på menyen i år, selv om de er veldig gode!

Hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette hører hjemme på matforumet! :)

Dette er jo et spørsmål som ang. jula. Istedet for å leke "kg-politi", kan du la være å svare, eller svare direkte på spørsmålet...

Jeg bruker Pimpernell (tror jeg det heter) Men jeg har også hørt at du kan ha i litt edikk i vannet, så blir det ikke mos av potene. Jeg har ikke prøvd dette selv.

Skrevet

Kerrs Pink er veldig gode.

Asterix koker ikke så lett i stykker

Et tips til alle er å koke potetene i god tid og bare til de er nesten ferdige... slå av vannet og pakk hele kjelen inn i et stort ullteppe.

Så kan de stå å etterkoke inne i ullteppet. Da går de ikke i stykker og blir helt perfekte! De kan stå slik i flere timer uten å bli kalde.

Da kan man også få ledig plass på komfyren til alt det andre.

Skrevet

Bruker alltid mandelpoteter vi, de har aldri kokt i stykker. Noe annet enn mandelpotet hadde blitt nedtur for meg..

Skrevet

Tror også mine foreldre bruker mandelpotet. Har aldri kokt i stykker så vidt jeg vet. Kanskje det kommer an på kvalitet?

Ellers er det vel bare å prøve seg fram i forkant med å koke forskjellige potettyper til middag uten skall? :)

Skrevet

Desrom man bruker rist til mandelpotetene så koker de ikke i stykker. Ellers går det helt fint å koke de i vann, på vanblig måte, bare man er ekstra påpasselig med å sjekke de.

Skrevet

Mandelpotet.

Men de skal ikke koke lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...