Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg kunne trenge litt tips til dessert på juleaften - gjerne med oppskrift =)

Første gang jeg skal holde juleaften!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å ha hjemmelaget sitronis til dessert på julaften.

Den smaker kjempegodt og friskt etter et tungt måltid, som pinnekjøtt.

Oppskriften har jeg ikke her, men etter et lite søk på google fant jeg denne oppskriften

Skrevet

Vi spiser ribbe til middag og riskrem til dessert..litt tung dessert kanskje, men veldig godt, og veldig jul syns jeg da :)

Vi spiser alltid grøt på kvelden på lillejulaften, lager så det blir mye til overs så vi får nok til riskrem på julaften.

Er ikke sikker på åssen mamma lager den, men er vel stort sett grøt med piska krem blanda i tror jeg (sikkert noen som vet dette) med rød saus til :)

Skrevet

Vi spiser også is - juleis- det er veldig godt med is etter et tungt måltid!

Juleis er vaniljeis - enten ferdigkjøpt eller hjemmelaget. Man mykner isen slik at det er mulig å røre inn resten av ingrediensene:

Hakkede hasselnøtter

Hakket mørk sjokolade

Hakkede rosiner som har ligget i rom e.l.

Litt av det sterke rosinene har ligget i

Hakkede geletopper

Kjøres i kjøkkenmikser til det er godt blandet og fryses på nytt. Serveres evt med litt pisket krem.

Gjest Gjest_Charlie_*
Skrevet

Oppskrift på juleis adopteres herved :jepp:

Skrevet

takk for forslag :) - håper på flere!

jeg kom til å tenke på kanskje man kan ha en fruktsalat? noen som bruker det?

oppskrift :)

Skrevet

Vi har alltid hjemmelaget karamellpudding :)

Skrevet
Vi har alltid hjemmelaget karamellpudding :)

Vi også, Mormor lager alltid en ekstra for hun vet at vi alle elsker karamelpuddingen og de fleste spiser i hvertfall to posjoner hver...

Skrevet
takk for forslag :) - håper på flere!

jeg kom til å tenke på kanskje man kan ha en fruktsalat? noen som bruker det?

oppskrift :)

Jeg tenkte litt på å lage fruktsalat i år :) Jeg liker ikke riskrem, som pleier å være dessert hos oss på julaften. Pleier å sette frem is også, men godt med fruktsalat ved siden av is ;)

Pleier å slenge oppi epler, klementiner, druer, bananer, kiwi, grovhakket kokesjokolade.. tja.. Så kan du vel ha litt nøtter i..:)

Og med vaniljesaus til om du ikke vil ha is..

Skrevet

Vi har fruktsalat, eller frukttalerken, dvs masse god gjerne litt eksotisk frukt lagt pent opp, med krem eller vaniljekrem til.. det er supergodt...spesielt etter julemiddagen.... Dessuten er sorbet en god dessert i jula.

Gjest Nisseline
Skrevet

Mammas fantastiske, mektige og kaloririke krokanis!

Både is og krokan er hjemmelaget.

Egentlig er isen litt i tyngste laget etter en fet julemiddag, men alle liker den så godt at de bare må ha litt (eller masse)...

:rødme:

Skrevet
Oppskrift på juleis adopteres herved :jepp:

Den hørtes nydelig ut, og jeg tror jeg vil lage den og bytte rosinene ut med plomme i madeira som jeg har stående i skapet. :Nikke:

Skrevet

For all del ikke noe ekkel multekrem, slik som mamma og mormor må ha.. Vi "barna" får gjerne vaniljeis med varme bær :sikle:

Skrevet

Riskrem. Kald risgrøt blandes med pisket krem og noen mandeldråper. Serveres med rød saus:) Det er jul det..

Og daim iskake...mmm

Skrevet
Den hørtes nydelig ut, og jeg tror jeg vil lage den og bytte rosinene ut med plomme i madeira som jeg har stående i skapet. :Nikke:

Det går sikkert fint- bare pass på å kutte det fint nok slik at det ikke blir isklumper av de:)

Det beste i isen synes jeg er geletoppene. De blir knallgode når de fryses. Rart det der..

Skrevet
Det går sikkert fint- bare pass på å kutte det fint nok slik at det ikke blir isklumper av de:)

Det beste i isen synes jeg er geletoppene. De blir knallgode når de fryses. Rart det der..

Jeg gleder meg til å prøve. Takk for tipset. :)

Skrevet

Riskrem er obligatorisk hos oss på julaften. Litt heavy etter julematen, men tror det hadde blitt ville protester hvis den hadde blitt byttet ut.

Skrevet

Dronning Maud-pudding (eller portvinspudding?)! Passer til alt, og jeg elsker det simpelthen!

Det beste jeg vet er når mamma holder middagsselskapene, for da blir det somregel dette til dessert! Lurer forresten på om dette er noe som er kjent rundt i landet?

Her er i allefall oppskriften;

Du trenger:

100 gram Dronning sjokolade

5 plater gelatin

5 eggeplommer

5 ss sukker

6 dl kremfløte

½ dl portvin

kokende vann

La gelatinplatene ligge i kaldt vann i noen minutter. Visp egg og sukker til eggedosis. Visp kremfløten til luftig krem. Bland eggedosis og krem forsiktig. Klem vannet ut av gelatinen, ha litt kokende vann over, og løs opp. Rør inn portvinen som du har varmet forsiktig opp. Bland gelatinoppløsningen i fromasj-kremen etter litt avkjøling.

Riv sjokoladen. Legg fromasj-krem og sjokolade lagvis i en glassbolle og dryss litt sjokolade på toppen.

La puddingen stivne i kjøleskapet før servering.

Nyyydelig! Og jeg er 17, og liker igrunn ikke alkohol, så den passer ikke kun for voksne selv om det er portvin i den :)

Skrevet (endret)

Jeg lager alltid riskrem til julaften, men til nyttårsaften varierer det hva jeg lager.

I år skal jeg lage melkesjokoladepannacotta. Vanvittig godt, men mektig så små porsjoner er lurt. Skal lage litt syrlig jordbærsaus ved siden av.

Oppskrift:

Ingredienser:

2dl kremfløte

2spiseskjeer sukker

100 gr melkesjokolade

0,75 gelatinplate

Fremgangsmåte:

Legg gelatinen i bløt i ca 5 min. i mellomtiden kok opp fløte og sukker, sett på lokk og la stå i 10 min til avkjøling. Ta opp gelatinen og klem ut vannet. Legg den i fløten og rør til den er oppløst. Hakk sjokoladen i små biter og legg i en bolle. Hell over fløteblandingen og rør godt til alt er uten klumper. Hell opp i serveringsskåler og sett kaldt i minst 3 timer. Dette er en oppskrift på 4 porsjoner. Jeg pleier å doble oppskriften til 5 pers.

Jorbærsaus pleier jeg å ta på slump. Har frosne bær i fryseren som jeg skal tine, dele i biter og koke opp sammen med litt vann, sitronsaft og sukker. Nesten som syltetøy, bare ikke så søtt.

Til riskrem bruker jeg Fjordland sin. Der står oppskriften på pakken tilogmed. Med hjemmelaget jordbærsaus, som over, bare uten klumper :)

Endret av Bertelura
Skrevet

^ den der melkesjokoladepannacottaen hørtes ikke akkurat stygg ut.... :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...