Gå til innhold

Mandariner og klementiner

Gjest Aurora Borealis

Anbefalte innlegg

Gjest Aurora Borealis

Jeg har alltid slitt med å skjønne forskjellen på mandariner og klementiner. I dag fant jeg en forklaring på nett som egentlig ikke gjorde meg så mye klokere. Jeg skjønner jo nå at det er klementiner jeg spiser hver desember, men jeg skjønner likevel ikke helt at dette kan stemme. Det blir sagt at:

¤ Mandarinen har ikke blitt solgt i fersk form i Norge på tjue år.

¤ Klementin er søtere enn mandarin.

¤ Klementin har ikke steiner. Hvis den likevel har, skyldes det feilpollinering fra bienes side. Mandarin har mange steiner.

¤ Klementinene er lettere å skrelle enn mandarinene. Skallet er tykkere og sitter løsere.

Les hele forklaringen her.

Jeg ser det står at klementiner kan ha stein ved en feil, men da synes jeg det er merkelig at nesten alle klementiner jeg spiser har stein i seg. Noen har 1-3 steiner (vanligvis), mens andre har minst 10 steiner (sjeldnere). Er det dermed "feil" på nesten alle klementiner jeg kjøper?

Og når det gjelder det med at skallet er løsere og tykkere: Noen klementiner jeg kjøper har tykt og løst skall, mens andre har kjempetynt skall som man må plukke av i småbiter.

Så jeg lurer litt på om det kanskje faktisk selges mandariner her i landet likevel, men at de fra produsentens side blir kalt klementiner. Eller hva?

PS: Moderatorer! Vær så snill å la denne ligge på generell debatt. Det handler om både mat og språk, så jeg mente det var best å legge den her. Og så er det jo flere som er aktive her inne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt i tillegg hørt at klementiner er mindre enn mandariner. Jeg har også hørt det med at mandariner ikke har blitt solgt i Norge på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Jeg satt nettopp og spiste en klementin/mandarin/whatever, og lurte veldig på hva det var jeg egentlig spiste. Lurer på dette hvert år, og har av samme grunn som TS aldri helt skjønt forskjellen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det bare selges klementiner i Norge (det går jo an å få kjøpt mandariner hermetisk, og de smaker jo ganske annerledes).

Vil ikke si at de nesten alle klementinene har steiner heller, men de har vel ofte noen få, mens mandainer skal ha mange. Jeg har hørt at grunnen til at klementinene får steiner er at de vokser for nære sitrontrær, hvilket fører til feilpollineringen. Det er vel sikkert mange klementintrær i nærheten av sitrontrær da.

En annen grunn til at det kan være stor forskjell på klementiner kan jo være at de faktisk er et resultat av krysning av flere frukter da. Det vil jo si at noen klementiner sikkert er nærere en frukt, mens andre er nærere en annen frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok at det bare selges klementiner i Norge (det går jo an å få kjøpt mandariner hermetisk, og de smaker jo ganske annerledes).

Hermetisk frukt smaker alltid ganske annerledes enn frisk frukt, så jeg synes ikke det der var noen god begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetisk frukt smaker alltid ganske annerledes enn frisk frukt, så jeg synes ikke det der var noen god begrunnelse.

Det er jo sant, men det er mye større forskjell enn det er på fersk og hermetisk ananas f.eks. Det er jo noe annet at det er en helt annen smak, enn at det bare smaker friskere av den ferske.

I tillegg så er det jo faktisk slik at de ikke selger ferske mandariner i Norge, jeg tror ikke akkurat at leverandørene lyver om saken. Så det er jo ikke slik at det er bare noe jeg innbiller meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant, men det er mye større forskjell enn det er på fersk og hermetisk ananas f.eks. Det er jo noe annet at det er en helt annen smak, enn at det bare smaker friskere av den ferske.

I tillegg så er det jo faktisk slik at de ikke selger ferske mandariner i Norge, jeg tror ikke akkurat at leverandørene lyver om saken. Så det er jo ikke slik at det er bare noe jeg innbiller meg heller.

Jeg synes ikke hermetisk og frisk ananas smaker likt i det hele tatt. Kunne knapt skjønt at det var samme frukten om jeg ikke hadde visst bedre. Klarer ikke helt å tro at forskjellen mellom klementin og mandarin er så enorm at man kan konkludere slik du gjør.

Og jeg tror faktisk at det fort vekk kan være en blanding av klementiner og mandariner som blir solgt her i landet. Kanskje produsenter kaller det klementiner fordi de vet det er vanskelig å se forskjell, og folk flest vil jo ha den sorten som er søtest, har minst steiner og er lettest å skrelle. Så da kan de ha fordeler av å kalle mandariner for klementiner i salgsøyemed. Og siden nordmenn ikke har fått med seg at vi liksom ikke selger mandariner her i landet så er det ingen som stiller nærmere spørsmål ved praksisen. Det er nå min konspirasjonsteori i hvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte på det samme for noen år siden, og endte med å ringe til en opplysningsside for frukt og grønt, de kunne informere om at Mandariner ikke har blitt solgt i norge på mange år.

Mandariner har visst MYE steiner, så selv en klementin med endel stein, har ikke tilsvarende mengde som mandariner har.

at det er forskjell i tykkelse på skallet på klementiner, gjør dem ikke til mandariner av den grunn, og du finner de samme i annen frukt også. Det er stor forskjell på appelsiner f.eks, noen ganger er de tykke i skallet, andre ganger tynnere. Noen ganger har de mye steiner, andre ganger er de steinfrie. Det er like herlig appelsiner av den grunn.

Tror nok man må regne med at det man spiser i norge er klementiner altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementiner er større en mandariner. Og bare så det er sakt så selges ikke mandariner i Norge. Det er appelsiner og klementiner som selges her i landet.

De sluttet og selve mandariner på 1990 tallet her i landet. Noe mange ikke vet

les dette

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel136.asp

Stort sett all småsitrus som spises i Norge er klementiner. Det er fortsatt noen som feilaktig bruker betegnelsen «mandarin», selv om den ekte mandarinen ble borte fra det norske markedet på 90-tallet. De eneste mandarinene som selges i Norge i dag er hermetiske

http://no.wikipedia.org/wiki/Mandarin_(frukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De beste klementinene er de jeg alltid trodde var mandariner, de er litt mindre, og har tynnere skall, men de har som regel mindre steiner.. Hm. Men egentlig er det ikke så rart, fordi appelsinene man kjøper den ene dagen pleier ikke å ha så mye til felles med de du kjøper den neste dagen..

Det er egentlig veldig rart at nesten alle kan tro feil om en så vanlig ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hermetisk og frisk ananas smaker likt i det hele tatt. Kunne knapt skjønt at det var samme frukten om jeg ikke hadde visst bedre. Klarer ikke helt å tro at forskjellen mellom klementin og mandarin er så enorm at man kan konkludere slik du gjør.

Og jeg tror faktisk at det fort vekk kan være en blanding av klementiner og mandariner som blir solgt her i landet. Kanskje produsenter kaller det klementiner fordi de vet det er vanskelig å se forskjell, og folk flest vil jo ha den sorten som er søtest, har minst steiner og er lettest å skrelle. Så da kan de ha fordeler av å kalle mandariner for klementiner i salgsøyemed. Og siden nordmenn ikke har fått med seg at vi liksom ikke selger mandariner her i landet så er det ingen som stiller nærmere spørsmål ved praksisen. Det er nå min konspirasjonsteori i hvertfall. ;)

Nei vel, det må du jo synes hva du vil om. Jeg smaker at hermetisk og frisk ananas smaker som den samme frukten, og merkelig nok har jeg rett. Og jeg synes forskjellen mellom klementiner og hermetiske mandariner er enorm.

Og det er faktisk KLEMENTINER som blir solgt i norge, ikke en blanding. Men hvis du vil være så paranoid at du tror alle butikker og leverandører i Norge lyver, så vær så god.

Men som sagt, klementiner er jo en frukt som har blitt LAGET av å krysse andre frukter, og en av dem er mandarin. Så selvfølgelig er det en del likheter mellom dem. Det er vel derfor folk ikke fikk med seg at butikkene gikk over fra å selge den ene frukten til å selge den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, NEI, mandariner selges ikke i Norge, og butikkene lyver ikke.

Det er vel ingen som har sagt at butikkene lyver? Men at kanskje produsentene eller distributørene i produsentenes hjemland lyver, det er en helt annen sak.

Produsenter=bønder som dyrker frukten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei vel, det må du jo synes hva du vil om. Jeg smaker at hermetisk og frisk ananas smaker som den samme frukten, og merkelig nok har jeg rett. Og jeg synes forskjellen mellom klementiner og hermetiske mandariner er enorm.

Og det er faktisk KLEMENTINER som blir solgt i norge, ikke en blanding. Men hvis du vil være så paranoid at du tror alle butikker og leverandører i Norge lyver, så vær så god.

Men som sagt, klementiner er jo en frukt som har blitt LAGET av å krysse andre frukter, og en av dem er mandarin. Så selvfølgelig er det en del likheter mellom dem. Det er vel derfor folk ikke fikk med seg at butikkene gikk over fra å selge den ene frukten til å selge den andre.

Oi, så fornærma?!?

For det første så går det jo an å være uenig med deg uten at det trenger å bli ubehagelig av den grunn. Eller kanskje ikke?

For det andre, så legger du ord i munnen på andre brukere her. Hvem har sagt at butikker og leverandører i Norge lyver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så fornærma?!?

For det første så går det jo an å være uenig med deg uten at det trenger å bli ubehagelig av den grunn. Eller kanskje ikke?

For det andre, så legger du ord i munnen på andre brukere her. Hvem har sagt at butikker og leverandører i Norge lyver?

Hvis du synes en vanlig diskusjon om klementiner og mandariner er ubehagelig så er det vel du som har et problem. :fnise:

Jeg har ikke lagt ord i munnen på noen, men jeg misforsto vel da du (evt "noen") skrev om at konspirasjonsteorien, jeg trodde det var butikkene som løy, og ikke produsentene.

Jeg synes det er merkelig at noen kan hevde å kunne så utrolig mye om smaken på sitrusfrukter at de hevder at alle butikker og leverandører som har drevet med dette i årevis blir lurt, og at produsentene lyver, uansett jeg da. Hvorfor dyrker de mandariner som de prøver å selge som klementiner, i stedet for å bare dyrke klementiner, som er det de aller fleste vil ha (selv om de kanskje ikke er klar over det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at noen kan hevde å kunne så utrolig mye om smaken på sitrusfrukter at de hevder at alle butikker og leverandører som har drevet med dette i årevis blir lurt, og at produsentene lyver, uansett jeg da. Hvorfor dyrker de mandariner som de prøver å selge som klementiner, i stedet for å bare dyrke klementiner, som er det de aller fleste vil ha (selv om de kanskje ikke er klar over det).

Det er forskjell på å hevde og å tro. Å hevde er å påstå at det faktisk skjer. Å tro er å ha en mistanke om at det KAN skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Tror du en bonde i Spania bryr seg veldig mye om hvilket ord de i Norge bruker på fukten sin? De dyrker og selger til en leverandør, og jeg kan garantere at de leverandørene har kvalitetskontroller! Og vet hva de driver med. Og så sendes det til den norske leverandøren, som sikkert også sjekker kveliteten. Og så kommer det til butikken. Om butikkene plutselig hadde begynt å selge noe som var surt og bittelite, så hadde jo ingen kjøpt det - uansett navn.

Åja, og jeg la merke til da jeg jobbet i butikk selv - godt over halvparten av de over 50 sier "mandariner" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...