Gjest EnFar Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Skulle gjerne hatt noen kommentarer ang mine tanker rundt bidrag til fritidsaktiviteter. Jeg har 3 barn som er alle aktive innenfor håndball og fotball, og utgiftene her ser ut til å ligge på ca. 15.000 pr år totalt for alle barna (i følge mor). Jeg (far) har barna ca. 40% av tiden, i hvertfall i følge samværsavtalen, i praksis blir det litt mer. Jeg har de senere årene betalt 7500/år i tillegg til bidraget. Fordelingsnøkkelen i følge bidragskalkulatoren hos NAV er 2/3 (jeg tjener mest). Det står at bidraget skal dekke fritidsakitiviteter, og jeg leser det som at det skal dekke disse utgiftene i den tiden barna er hos mor (og ikke de totale utgiftene), på lik linje med andre utgifter. Jeg synes selv at jeg har vært forholdsvis raus i forbindelse med ekstrabetalingen jeg har gjort (frivillig), men har over tid blit litt lei av at det blir tatt som en selvfølge, så jeg har sett igjennom reglene og kommet fram til følgende: I og med at fordelingsnøkkelen er 2/3 så skal jeg dekke 2/3 av utgiftene barnas mor har i forbindelse med barna den tiden hun har de (60%). Hvis vi da ser på utgifter til fritidsaktiviteter, så vil det si at jeg skal dekke 40% av utgiftene når de er hos henne (2/3 * 60%). Jeg skal også dekke utgiftene for den tiden de er hos meg, dvs 40%. Så i følge retningslinjene skal jeg altså dekke 80% av alle utgifter forbundet med fritidsaktiveter, slik jeg forstår det. Ser jeg på det jeg faktisk dekker, så dekker jeg 50% av de faktiskte utgifter samt 40% av de beregnede (når de er hos mor), dvs 90%. Ikke så mye mer enn jeg skal mao (ca. 1500/år i forskjell). Må si jeg ble litt overrasket over dette... Jeg har kanskje ikke vært mer raus enn det jeg burde? Tenker jeg riktig? Er opptatt av å gjøre det som er riktig, men pga diverse negative uttalelser om meg foran barna av mor så har jeg heller ikke lyst til å gi mer enn jeg strengt tatt bør. Mor har det bra økonomisk, så det er ikke mye snakk om at mindre penger vil gå utover barna. Noen som har kommentarer?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Feilen i regnestykket ditt er at du regner med at du skal dekke 2/3 av hennes utgifter, og alle dine egne. Skal du regne 2/3 av hennes, så må hun også dekke 1/3 av dine. Når det gjelder fritidsaktiviteter, er det bare aktiviteter som koster mer enn normalt som ikke er inkludert i bidraget. Jeg synes du gjør dette unødvendig vanskelig. Følg reglene, og ikke regn så mye. For fritidsaktivtietene er det dårlig med faste regler, jeg synes det dere praktiserer virker helt greit. Det er ikke rådyre aktiviteter, men så betaler du ikke 2/3 av dem heller. Dette er ingen stor sak, og ikke verdt å lage problemer av.
Gjest Mamma og stemamma Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Skulle gjerne hatt noen kommentarer ang mine tanker rundt bidrag til fritidsaktiviteter. Jeg har 3 barn som er alle aktive innenfor håndball og fotball, og utgiftene her ser ut til å ligge på ca. 15.000 pr år totalt for alle barna (i følge mor). Jeg (far) har barna ca. 40% av tiden, i hvertfall i følge samværsavtalen, i praksis blir det litt mer. Jeg har de senere årene betalt 7500/år i tillegg til bidraget. Fordelingsnøkkelen i følge bidragskalkulatoren hos NAV er 2/3 (jeg tjener mest). Det står at bidraget skal dekke fritidsakitiviteter, og jeg leser det som at det skal dekke disse utgiftene i den tiden barna er hos mor (og ikke de totale utgiftene), på lik linje med andre utgifter. Jeg synes selv at jeg har vært forholdsvis raus i forbindelse med ekstrabetalingen jeg har gjort (frivillig), men har over tid blit litt lei av at det blir tatt som en selvfølge, så jeg har sett igjennom reglene og kommet fram til følgende: I og med at fordelingsnøkkelen er 2/3 så skal jeg dekke 2/3 av utgiftene barnas mor har i forbindelse med barna den tiden hun har de (60%). Hvis vi da ser på utgifter til fritidsaktiviteter, så vil det si at jeg skal dekke 40% av utgiftene når de er hos henne (2/3 * 60%). Jeg skal også dekke utgiftene for den tiden de er hos meg, dvs 40%. Så i følge retningslinjene skal jeg altså dekke 80% av alle utgifter forbundet med fritidsaktiveter, slik jeg forstår det. Ser jeg på det jeg faktisk dekker, så dekker jeg 50% av de faktiskte utgifter samt 40% av de beregnede (når de er hos mor), dvs 90%. Ikke så mye mer enn jeg skal mao (ca. 1500/år i forskjell). Må si jeg ble litt overrasket over dette... Jeg har kanskje ikke vært mer raus enn det jeg burde? Tenker jeg riktig? Er opptatt av å gjøre det som er riktig, men pga diverse negative uttalelser om meg foran barna av mor så har jeg heller ikke lyst til å gi mer enn jeg strengt tatt bør. Mor har det bra økonomisk, så det er ikke mye snakk om at mindre penger vil gå utover barna. Noen som har kommentarer?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Hei, Jeg trodde at det løpende bidraget skulle dekke fritidsaktiviteter. Min eksmann betaler noen av disse utgiftene, men det er fordi han betaler 500 kr mindre i mnd i forhold til hva han egentlig skulle gjort. Dette fordi vi synes det er viktig at barnet opplever at far bidrar direkte og at det blir synlig. Tidligere hadde vi det ikke slik, men da betalte jeg alt og syntes det var greit, siden faren betalte inn fullt beløp hver mnd.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Det er litt merkelig. Et par som bor sammen og har barn finner noen ganger ut at de ikke har råd til alle ting og da må man la være å holde på med dyre fritidsaktiviteter. Når man har gått fra hverandre så er det liksom slik at bidrag skal dekke alt mulig. Og far blir gjerne bedt om å bidra eksta for at barna skal få lov til alt mulig dyrt. Hallo. Hvorfor kan ikke måtehold og den ekle ting at man ikke har råd gjelde? Far/ts: Du skal kun dekke din del av utgiftene. Men det betyr ikke at mor kan komme og kreve deg for alt mulig rart uten å ta hensyn til at dere begge to faktisk har råd til det. På lik linje med et par som bor sammen så må dere også diskutere økonomi og finne ut av hva som er økonomisk mulig å gjennomføre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå