Gå til innhold

Stueren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

Nå har jeg endelig fått min lille cavalier valp. Hun er 11 uker. Planen min med å få henne stueren var å ta henne med ut hver gang hun hadde spist, lekt og sovet, i tillegg til å følge med og løfte henne ut om hun skulle tisse inne. Selvfølgelig får hun godbit og ros hver gang hun gjør noe ute. Problemet er at når hun f.eks har sovet og jeg bærer henne ut med en gang ( av erfaring kommer det med en gang hun har sovet), surrer hun rundt og er opptatt av alt mulig annet, og holder seg altså helt til vi kommer INN igjen, og DA tisser hun ?!? :skratte: OMG! Den forrige hunden min syntes det var skikkelig pinlig når uhellet var ute inne, men denne holder seg altså til hun kommer inn? Hehe. Jeg har noen teorier hvorfor da, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. 1) Hun har aldri hatt på bånd før, så hun er veldig opptatt av at det er litt ekkelt. Siden hun ikke har hatt bånd før er det kanskje også litt uvant å ha meg helt oppi henne hver gang hun skal gjøre fra seg? 2) Hun er så opptatt av alt som er nytt at hun bare har glemt hele tisse /bajse-greia. Det er jo fryktelig mye spennende på plena vår ;).

Hva tror dere? Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som dere har egen hage? Kjøp et par kompostbinger og sett dem sammen, så kan hun svinse rundt inni der uten bånd på. 4x3 kompostbingeelementer (for eksempel) blir ganske mye tumleplass for en liten cavalier.

Skrevet
Høres ut som dere har egen hage? Kjøp et par kompostbinger og sett dem sammen, så kan hun svinse rundt inni der uten bånd på. 4x3 kompostbingeelementer (for eksempel) blir ganske mye tumleplass for en liten cavalier.

Nei, vi har ikke hage. Vi bor 2 m fra en park, så jeg løfter henne til gresset der. Du har nok rett i at det er litt stor tumleplass ja......

Skrevet

Når hun tisser inne, så sug det opp med papir og legg den på plena slik at hun kjenner igjen lukten sin. Mange valper foretrekker å tisse inne der hvor det er trygt og kjente lukter, fordi de ikke tør å tisse der hunder har markert før. Nå har jo dere hage, så det skulle nok gå bra.

Jeg har nakenhund, og han gjorde som deres fordi jeg fikk han på vinteren. Men jeg har hanhund, så den dagen han løftet beinet ute og skjønte at det var gøy å markere ute, så ville han ikke gjøre det inne lenger. Nå er han verdens mest renslige, holder seg i 16 timer om han må (han slipper det da) men han ble ikke renslig før han var 5 mnd.

Skrevet
Når hun tisser inne, så sug det opp med papir og legg den på plena slik at hun kjenner igjen lukten sin. Mange valper foretrekker å tisse inne der hvor det er trygt og kjente lukter, fordi de ikke tør å tisse der hunder har markert før. Nå har jo dere hage, så det skulle nok gå bra.

Jeg har nakenhund, og han gjorde som deres fordi jeg fikk han på vinteren. Men jeg har hanhund, så den dagen han løftet beinet ute og skjønte at det var gøy å markere ute, så ville han ikke gjøre det inne lenger. Nå er han verdens mest renslige, holder seg i 16 timer om han må (han slipper det da) men han ble ikke renslig før han var 5 mnd.

Hei og tusen takk for svar. Jeg har ikke hage, men en park like ved der jeg bor, så jeg snek med ut etter det hadde blitt mørkt med en avis som var "dyppet" i tisse hennes og la der, før jeg løftet henne ut dit. Nå tisser hun ute om jeg er påpasselig med å bære henne ut HVER gang hun har spist, lekt og sovet (natta er litt vanskelig synes jeg fordi jeg ikke våkner nr hun våkner, noen tips der??). Men med bæsjinga er det vanskeligere. Hun går bare på do om det ikke er noen forstyrrelser rundt (som er vanskelig i en park i byen), og kun sammen med meg og ikke samboeren (knis). Det får vel bare gå seg til...

Skrevet (endret)

Høres akkurat ut som meg du... Jeg bor også midt i byen (faktisk midt i gågata) og har en park bak, så vi har noe til felles, hihi. Angående bæsjingen: et tips er å gå ut ca et kvarter-halvtime etter foring, da må de ofte på do. Men da må du jo porsjonere maten da, for å ha kontroll. Å fore små valper tre ganger daglig er vanlig :) Og da må du være ute helt til hunden bæsjer. Vask der hun har gjort fra seg (både tiss og bæsj) med 7% blank eddik. Kjøp i butikken, finn fram en sprayflaske og bland 1 del eddik med 9 deler vann. Vask og tørk, og spray over med eddikløsningen etterpå og tørk igjen. Det lukter surt i ca en times tid etterpå, men jeg vasket hele stuegulvet med dette. Det fjerner luktene hennes, slik at hun ikke tror hele leiligheten er et toalett. He, he. Men vask også med eddik flekkvis etter hver gang hun tisser et sted.

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...