Kara W Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Sønnen min er 5,5 måned. Han spiser grøt tre ganger om dagen. Han får også flaske med MME en gang om dagen og en gang om natten. Jeg ammer ikke. Hvor lenge er flaske et OK måltid? Når vi er ute pleier jeg å erstatte grøten med flaske da dette er mye enklere. Blir han egentlig mett av det fortsatt? I det siste har han begynt å være veldig lite interessert i flaske på dagtid. Han leker mest med den, og hvis han drikker noe, så drikker han bare halvparten av det han pleide. Bør jeg gi grøt fire ganger om dagen? Gir det nok næring? Jeg er hørt at man skal fortsette å gi MME til barnet er ihvertfall 1o måneder. Holder det at grøten er laget av MME eller bør det være fra flaske?
cilja Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Fra seksmånedersalderen tar mat gradvis over fra melk som måltid. Melk blir da etterhver et lett måltid eller mellommåltid. MME i grøt eller annen mat teller mot totalt inntak av MME på lik linje som om det var servert i flaske. Babyen din er ennå liten, så jeg vil tro MME er forsatt hovedføden. Du merker selv når babyen begynner å virkelig spise ordentlige måltider. Helsestasjon kan forklare i detalj. 1
Lovis Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Jeg ble frarådet 4 grøtmåltider, og heller begynne med middag. Da blir det jo litt lettere med mat på kafe o.l. Du bør gi MME til han er 1 år, men ikke som måltid hele veien. Men barn under 1 år skal ikke ha kumelk, så MME blir i stedet for vanlig melk. Men ville snakket litt med helsesøster før jeg hadde bestemt meg.
Gjest imli Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Dette har jeg akkurat prata med helsesøster om Min gutt på 7 mnd får grøt to ganger om dagen, og jeg ammer ham i tillegg. Helsesøster sa at MM/MME er hovednæring frem til rundt 10 mnd. Det betyr ikke at de skal få bare melkemåltider, men at man bør gi MM/MME først, og deretter fast føde. Babyen din bør altså fortsatt ha MME som hovednæring. Gi ham flaske først, og deretter grøt/middag. Hvis du gir grøt tre ganger daglig, ville jeg nok bytta ut et av måltidene med middag. Også for at han ikke skal bli drittlei grøt Han kan få vann og drikke til grøten, men det holder ikke at det er MME i grøten - han trenger melk å drikke også.
Gjest Moonshadow Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Dette fant jeg på dinbaby under 5 mnd. Så lenge du gir morsmelk til barnet ditt, er det den viktigste næringen til barnet. Barnet bør derfor få mest mulig morsmelk. Helt frem til barnet er seks måneder, inneholder den alt barnet trenger, også jern. Morsmelken inneholder jern som barnet har spesielt lett for å ta opp. For morsmelken sin kvalitet er det betydningsfullt at du spiser variert og sunn mat. Velger du å gi barnet fast føde, bør du fortsatt la barnet få mest mulig morsmelk. Gi derfor litt morsmelk før du gir annen mat. Da er heller ikke barnet så sultent, og godtar bedre å smake på maten. La derfor den faste føden bli et tillegg til morsmelken. Får barnet ditt morsmelktillegg, lar du den faste føden etter hvert bli hovedretten. Grøt inneholder mye væske og vil erstatte mye av den melken barnet har fått tidligere. Det er også tilsatt melkepulver i mange av grøtene som man får kjøpt. http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhol...rtsatt_viktigst
Kara W Skrevet 12. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2008 Hva mener dere med middag til babyen? Han er jo alt for liten til å spise "vanlig" middagsmat.
Gjest Moonshadow Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Hva mener dere med middag til babyen? Han er jo alt for liten til å spise "vanlig" middagsmat. Grønnsakspurre av forskjellige typer. Potetpurre, gulrotpurre ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå