Gå til innhold

Nordahl Grieg Forfatter 1902-1943

Skarv

Anbefalte innlegg

Fins det noen som kan hjelpe meg med dikt av han.Helst de han skrev i forbindelse med krigen.Han var pensum da jeg tok opp Ungdomsskolen i voksen alder.Det er spes. et han leste på NRK fra Tromsø da den Norske gullreserven var på tur til England.

Hjelp meg,vær så snill.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Haugtussa

Er ikke helt sikker på om det er dette du er ute etter, men han har i allefall skrevet et kjempenydelig dikt som det er satt melodi til. Sangen heter "Til ungdommen" ("Kringsatt av fiender"), og er rett og slett vakker! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Er meget begeistret for Nordahl Grieg selv, og han har skrevet så mye som er pensum at det kan bli litt vanskelig å sette fingeren på noe, men hva med "De beste" som er fra krigslitteraturen eller "Sykkelstyret" om forelskelse? Prøv å søk på internett, så kan det hende du finner noe...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Fins det noen som kan hjelpe meg med dikt av han.Helst de han skrev i forbindelse med krigen.Han var pensum da jeg tok opp Ungdomsskolen i voksen alder.Det er spes. et han leste på NRK fra Tromsø da den Norske gullreserven var på tur til England.

Hjelp meg,vær så snill.

Idioooooooooooot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprinterne er et kjent dikt:

I august 1936, mens Nordahl Grieg bodde i "Havbugta", ble De olympiske leker arrangert i Berlin.

Lekene var i realiteten en massiv nazi-propaganda. Negeren Jesse Owens vant 100m og 200m og så vel lengde som 4 X 100m stafett. Det stemte dårlig med Hitlers raseteorier at en farget vant, og Føreren var rasende. Han nektet å dele ut medaljene eller gratulere Owens, som han betegnet som et annenrangs menneske eller "Untermensch", på samme måte som han regnet jødene for å være det. Da skrev Nordahl Grieg dette diktet:

SPRINTERNE

"Niggeren Owens sprinter,

germanerne stuper sprengt.

Det blonde Stadion undres,

og Føreren mørkner strengt.

Men tenk da med trøst på alle

jødiske kvinner og menn

som sprang for livet i gaten –

dem nådde dere igjen!"

Sakset fra ttnett.no

Kan også anbefale skuespillet Vår Ære og vår Makt, hvor handlingen er lagt til 1 verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...