Gå til innhold

LEGO for litt større JENTER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med god gammeldags lego. Fantes ikke noe gutte og jente lego. Ikke rosa lego heller. Ble kvinne av meg. Er så drit lei gutte og jente delingen som er nå.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at du ikke spurte etter en hobby. Men om en ser etter utfordringer og bygge og lage er kanskje en hobby et bedre alternativ. Med en hobby kan en etterhvert finne utfordringer selv og tegne og lage ting helt på egenhånd og selv bestemme vansklighetsgrad. Er en kreativ vil det alltid være nye utfordringer:)

Bilder av fine ting og lage

http://23135.vgb.no/category/smykker/

http://7940.vgb.no/

http://bazaren.no/index.php?main_page=index&cPath=3_5

Her var det jeg lette etter fant det til slutt, synes dette er så fint.

http://33015.vgb.no/2009/07/14/green-delight-perler-og-smykker/

Det andre som er kjekt med glass perler er at det tar ikke mye plass og det blir fort noe fint en kan bruke/gi bort.

På de fleste bibliotek kan en låne bøker med ulike ideer;)

Er også enig med deg over synes det er noe tull med jente og gutte ting. Jeg tror det har mye med holdningen en viser barna, jeg jobber med barn og kan spørre gutter om de vil perle. De kan si nei det er jo noe jente greier men da jeg sier nei alle kan perle blir de med:)

• 10 måneder senere...
Skrevet

Selvfølgelig kan hun det - men med 3 brødre er det litt viktig for henne å være litt jentete oppi det hele. Og jeg synes jo det er litt rart at lego ikke kan tenke litt mer i retning jenter når de lager nye produkter; sykehus, barnehager, rosa sportsbiler med motor osv. osv.

Viktig for henne , eller for deg? Hva om du kan gå inn som et godt forbilde og vise henne at lego kan være spennende? At kjønn ikke setter begrensinger?

Hvorofr skal sykehus og barnehage appelere mer til jenter enn til gutter? Og vil du virkelig låse jenta di til å velge typiske "omsorgs" relaterte sysler? Hvorfor ikke politi, astronaut, brannmann, forsker, osv?

S

Skrevet

Lego har vel gått mer og mer i "gutteretning" de siste årene, samt at de i mye større grad enn i gamle dager knytter seg opp mot eksterne merkenavn. Og da merkenavn som kanskje først og fremst appelerer til gutter. (Star Wars for eksempel). Jeg savner mer "hverdagslego" som jeg lekte med da jeg var liten (80-tallet), men dette er vel ikke en vinner i markedet lenger.

• Liker 1
Skrevet

Tror det kan ha både med farger og temaer å gjøre. Gammeldags lego var en salig blanding av grønne, blå, gule og røde biter, og hadde stort sett et hverdagsperspektiv ved seg. Husker det fantes et middelaldertema en gang på 80-tallet, men det appelerte ca. like mye til både gutter og jenter.

Legoen i dag har blitt mindre universell - den kan i mindre grad bygges som hvasomhelst, den hører til i sitt eget univers. Og når det universet er eksempelvis Star Wars medfører det masse våpen, mørke farger og teknikk. Det er ikke alle jenter som er interesserte i dette, og når det i tillegg er vanskelig å bygge en visuelt appelerende verden ut av det (fra et tiårig jentesynspunkt), blir legoen kjønnsdelt. Syns det er ganske irriterende at det har blitt slik.

• Liker 3
Skrevet

Jenta di liker å leke med Lego, hun ønsker seg mere "jentelego" dette finnes ikke i følge katalogen - da får hun se i katalogen om det er noe lego hun liker og ellers får hun leke med noe annnet...

Man kan jo og bare kjøpe inn en haug med klosser/deler og bygge til noe selv, uten at det nødvendigvis er tenkt til at det skal bli noe spesielt..

Skrevet (endret)

Fant dette på ebay: Lego Paradisa

God gammel lego :) Er sikkert mulig å få tak i noe brukt i norge også :)

Hvis det bare er rosa klosser hun savner er kanskje dette et alternativ? Stor Lego Boks

Ellers så kommer jo Lego Friends nå som er beregnet på jenter: Lego Friends

Endret av Sessipn
Skrevet

Jeg er oppvokst med god gammeldags lego. Fantes ikke noe gutte og jente lego. Ikke rosa lego heller. Ble kvinne av meg. Er så drit lei gutte og jente delingen som er nå.

Men hjelpes da, får ikke jenter som vil være rosajenter lov til det da? Skal alt være så himla kjønnsnøytralt?!

Jeg var guttejente når jeg var liten, hatet rosa, elsket å klatre i trær. Søsteren min var VELDIG jente, med prinsesseting og rosa til det tøt ut av ørene. Jeg har selv både jente og en gutt. Gutten er veldig guttete av seg, selv om han også har lekt både teselskap og med barbie med søsteren. Jenta er midt i mellom, hun liker å kle seg veldig jentete, men elsker også å leke med storebrors leker. Dette er ikke noe JEG har "laget", de er oppdratt på akkurat samme måte. Han valgte tidlig bilene fremfor dukkene, hun ville ha bamser og dukker. Begge elsker å være ute, ettersom det er noe jeg har syntes var viktig.

Jeg er helt enig med TS, det burde vært med lego for jenter. Ja, de fleste klarer seg fint med vanlige klosser og en god dose fantasi. Men der gutten gjerne liker både pirater og ninjaer så er det lite for jentene som gjerne vil ha dyr, babyer osv.

• Liker 2
Skrevet

Nå kommer det jo Lego for jenter, men det er synd at det ikke kan være kjønnsnøytralt, slik som før i gode, gamle dager. Vi tenkte aldri kjønn når jeg vokste opp, vi hadde en stor eske legoklosser.

Ellers er Lego Creator ganske nøytralt. Vi har et flott fyrtårn, feks. Lego Kingdoms og Lego Harry Potter hadde jeg elsket som barn, hvertfal.

Skrevet

Har ei jente på 9 år som er veldig glad i å bygge med lego. Men når jeg ser gjennom årets legokatalog er det sørgelig lite utfordringer for jenter i den alderen. Guttene har utrolig mange ting som faller i smak og som de holder seg opptatt med i timesvis. Belville lego vokser jentene fort fra og synes det burde vært noe bedre tilbud hvor de kan få bruke sine tekniske evner når de blir litt større. Det finnes 3 hus som de kan bygge da, men det er liksom det hele....

http://cache.lego.com/upload/contentTemplating/CustomerServiceDictionary/images/1033/pic52313C14-7D40-45E7-B197-AF76C613CC38.gif

lego friends

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...